Biografanmeldelse
20. jan. 2016
Steve Jobs
Michael Fassbinder og Kate Winslet er begge blevet Oscar-nomineret for deres præstationer som henholdsvis Steve Jobs og hans assistent Joanna i Danny Boyles utraditionelle biopic. Foto | François Duhamel

Steve Jobs

Filmatisering af murstenbiografien om Steve Jobs skjuler ikke hans menneskelige kulde, men er til gengæld småforelsket i den kompromisløse iværksætter.

Af Flemming Kaspersen

Om Apple-grundlæggeren Steve Jobs (1955-2011) var en visionær opfinder eller bare et markedsføringsgeni, kan man diskutere længe. Britiske Danny Boyle hælder nok mest til det første. Han har valgt at skildre Jobs som en fuldblods kunstner: en kompromisløs æstetiker, temperamentsfuld og brutal.

Boyle og manuskriptforfatter Aaron Sorkin (som også skrev David Finchers Mark Zuckerberg-film The Social Network) tager udgangspunkt i Walter Isaacsons mursten af en biografi fra 2011. Men i stedet for at lave en traditionel biopic har de en anderledes original tilgang til historien om Steve Jobs.

Her er ingen barndomsscener, intet hostende dødsleje. Filmen er bygget op af tre lange scener, som hver foregår bag kulisserne op til lanceringen af et af Steve Jobs produkter: Macintosh-computeren i 1984, forsøget med at lave en computer til undervisningsverdenen i 1988 i skikkelse af den kubeformede, sorte NeXT, og endelig præsentationen af den revolutionerende første iMac i 1998.

To fiaskoer og en succes.

Filmens tre dele foregår alle i de hektiske minutter umiddelbart op til, at tæppet går. Her udspiller filmen en række nærmest symbolske konfrontationer mellem Jobs og en række af de mennesker, der står ham nærmest.

Steve Wozniak (en god Seth Rogen) er ungdomsvennen, der udviklede den første Apple-computer sammen med Jobs. Han ved, at Jobs hverken er nogen stor ingeniør eller programmør, men ikke desto mindre er den af de to, der høster æren. ”Woz” fremstår som computerbranchens menneskelige ansigt. Han mener, at man godt kan være succesfuld og en flink fyr – i kontrast til Jobs, der ikke vil lade noget så ubetydeligt som venskab stå i vejen for sin vision.

En anden bærende konflikt er mellem Jobs og datteren Lisa, som han i starten af filmen end ikke vil anerkende som sin datter: en blodprøve giver kun 94 % sandsynlighed for, at Jobs er faren. Over for hende er han kølig og fjern. Og selv om filmen til sidst peger på en åbning mod et mere normalt far-datter-forhold, bliver det ved antydningen.

Filmens store faderfigur er Apples direktør John Sculley, som Jeff Daniels får filmens mest bevægende karakter ud af. De to er søn og surrogatfar og bitre fjender, der uden at blinke vil ofre modparten, når det drejer sig om forretningen.

Tættest på Jobs er hans assistent, Joanna Hoffman (en stram og kølig Kate Winslet). Hun holder helt bevidst sine følelser ude af samarbejdet og er dermed den eneste, der har et nogenlunde konfliktfrit forhold til ham.

Det samlede billede af Steve Jobs, der står tilbage efter filmen, er af et menneske næsten blottet for empati. Han er ikke nogen ond satan, bare en mand så besat af sit arbejde, at han ikke har mentalt plads til andre mennesker. I en lavmælt gribende scene mellem Jobs og hans teenagedatter når han til en simpel og hjerteskærende selvindsigt: ”Jeg er dårligt konstrueret.”

Christian Bale og Leonardo DiCaprio var oprindelig i spil til rollen som Steve Jobs. Det var givetvis blevet en markant anderledes film. I modsætning til Bale og DiCaprio er Michael Fassbender en diskret, ofte introvert skuespiller. Han fremstiller Steve Jobs som interessant og irriterende, men også lidt kedsommelig. Selv ikke Fassbender kan gøre rullekrave og højtaljede jeans sexede.

Hvis man har svært ved at acceptere Steve Jobs som en kunstner, skal man nok tage en dyb indånding, inden man ser filmen. For her er sammenligninger med både Stravinskij, Da Vinci og Paul McCartney. Filmen kunne lige så godt have handlet om en stor komponist, maler eller dirigent. Selv beskriver Jobs sig netop som en dirigent: Hans ansatte er de dygtige musikere, mens han selv spiller på orkesteret.

Danny Boyle balancerer mellem beundring for den kompromisløse æstetiker og medlidenhed med den menneskefjendske forretningsmand. Han går til historien om den ikoniske computernørd, som en ateist ville lave en film om paven – med en blanding af fascination og distance. Og det er både filmens styrke og svaghed.

Titel:
Steve Jobs

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Danny Boyle

Manuskript:
Aaron Sorkin

Medvirkende:
Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Jeff Daniels

Spilletid:
122 min. 

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
21. januar 2016

Relevante artikler

Nyhed
09. okt. 2015
Aaron Sorkin undskylder til Apple-chef

Aaron Sorkin undskylder til Apple-chef

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
01. okt. 2025
Highest 2 Lowest

Highest 2 Lowest

Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten