Biografanmeldelse
18. feb. 2015
Steppeulven
Det 27-årige talent Joachim Fjelstrup synger og spiller bagen ud af boheme-bukserne. Men det ændrer ikke på, at ungdomsoprøreren Eik Skaløe burde vækkes til live af en langt yngre skuespiller. Foto | Jørgen Johansson

Steppeulven

Ole Christian Madsen har lavet en fejende flot, farve-knaldet film, men den fanger langt fra ånden fra den unge steppeulv Eik Skaløe – han havde fortjent bedre.

Af Morten Piil

Eik Skaløe blev kun 25 år gammel, og hans intense liv er et tragisk eksempel på skønne, spildte talenter. 

Alligevel har han sat sig dybe spor: som tekstforfatter og forsanger i det banebrydende, danske rockband Steppeulvene; som en oplevelses­ beruset brevskriver med en glød i sproget, der får hans nu udgivne tekster til at virke som fragmenter af en selvbiografisk roman – og som en eksemplarisk frygtløs rejsende på en farefuld færd, både i eksistentiel og fysisk forstand, alt sammen udfoldet i 1960’ernes malstrøm af sociale og kulturelle omvæltninger.

Medvirkende til hans status som hippie­ikon er selvfølgelig også selvmordet i det indisk­pakistanske grænseland, omgærdet af mystik og ophøjet af et uforglemmeligt formuleret afskedsbrev: ”There is no one to blame except the cruel man inside of me.”

Eik Skaløe var primært skribent. Han skrev sit liv, kunne ikke lade være, selv i ørkenen, da han så døden i øjnene.

Naturligt nok lader instruktøren Ole Christian Madsen Eik selv være fortælleren. Alligevel synes jeg ikke, man når voldsomt langt ind i Skaløes (flygtige og paradoksale, indrømmet) personlighed i denne flot opsatte, fermt sammenskruede film.

Hovedsynspunktet er, at hans i længden urealisérbare kærligheds­ affære med Iben Nagel Rasmussen (efter Eik­tiden højt anerkendt skuespillerinde ved Odin Teatret) blev fatal for ham.

Det var en både romantisk og fri kærlighed. Gennem årene forblev de trofaste mod hinanden trods andre partneres mellemkomst – i filmen er det dog karakteristisk nok kun Iben, der ses som ”utro”. Men Iben ender med at blive sjælesøsteren, Eik til sidst hverken kan nå eller få, trods drømmen om et fællesskab, der skuffende ligner kernefamilien.

Denne tolkning af miseren kan godt være sand. Uanset hvad baserer filmen sig frit på Eiks levnedsløb, og den kan heller ikke andet. Den vildfarne pige når i havn gennem kunstnerisk arbejde, mens den afviste mand, som hun stadig elsker, men ikke kan leve sammen med, drager videre ud i ørkenen som selvdestruktiv mystiker og sandhedssøger.

Tja, måske. I hvert fald i takt med Ole Christian Madsens generelt store optagethed af det problematiske parforhold som altings centrum.

Inden da har vi med masser af flotte herresving skøjtet igennem seks­syv år af et erfaringspakket liv. Et meget grønt ungdomsliv, der i sin for tiden ekstreme radikalitet skriger på indlevelse, følsomhed og fordybelse, men afvikles i spraglet, effektsøgende huj og hast, uden at meget når at bundfælde sig.

Samtidig vil filmen sympatisk nok gerne udbrede Eiks tankeverden med mange bogligt klingende replikker, der nok viser intelligensen, men samtidig ofte får ham til at fremstå småfrelst. Uanset hvem han er oppe imod – Eik har altid ret.

En del vægt lægges også på den frigjorte sex, til tider folkekomedie­ komisk fremstillet. Det viser ikke megen sans for den Eik, som skrev om blomsten og bien. Sjovere er nogle ironiske glimt fra datidens musikbranche.

Et stort handikap er det, at ingen af de to hovedrolleindehavere besidder figurernes purunge, dugfriske modtagelighed – hun var seksten år, han atten, da de mødtes.

De sagesløse aktører, Marie Tourell Søderberg og Joachim Fjelstrup, er en generation ældre og dermed naturnødvendigt mere robuste (26 og 27). Hele sagaen om Eik og Iben handler om magien i den spædeste ungdoms førstegangs­ oplevelser. De var sårbare pionerer i en frigørelsesproces flere år inden det famøse ungdomsoprør i 1968. Ikke rettet mod deres forældre, der var frisindede, men mod en snæversynet, pligtbetonet samfundsorden uden sans for livsgåden.

De kunne have fortjent en mere følsom og poetisk indlevet fortælling end dette farve­-knaldende shownummer.

Titel:
Steppeulven

Land:
Danmark

År:
2015

Instruktør:
Ole Christian Madsen

Manuskript:
Bo Hr. Hansen, Ole Christian Madsen

Medvirkende:
Joachim Fjelstrup, Marie Tourell Søderberg, Christian Gade Bjerrum, Johannes Nymark, Jakob Randrup, Ola Rapace

Spilletid:
107 min. 

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
19. februar

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
13. sep. 2017
Borg

Borg

Biografanmeldelse
15. juni 2017
Den bedste mand

Den bedste mand

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten