Biografanmeldelse
13. dec. 2017
Star Wars: The Last Jedi
Jedi-aspiranten Rey opsøger den sagnomspundne Jedi-mester Luke Skywalker. Han er en vrissen og angerfuld eneboer, men Mark Hamill, som kun bliver bedre med alderen, spiller ham med et forsonende glimt i øjet. Foto | Jonathan Olley

Star Wars: The Last Jedi

Den gamle garde fører an, og den nye bliver kørt i stilling i hæsblæsende rumopera. Stjernekrigen har aldrig været mere medrivende.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

The Last Jedi er fænomenal.

Hverken som anmelder eller som livslang Star Wars-fan er der meget at udsætte på seneste kapitel i sagaen, det ubetinget bedste siden The Empire Strikes Back fra 1980.

Jeg nåede at grine, gispe, holde krampagtigt fast i sædet og endda knibe en tåre eller to inden de første ti minutter var gået, og rumoperaen holder – næsten – det niveau over samfulde 150 minutter.

The Last Jedi er en drønspændende, højdramatisk, vildt underholdende og visuelt frapperende rumopera, der demonstrerer det ypperste inden for blockbusterhåndværk anno 2017.

De imperialistiske fascister The First Order har trængt Modstandsbevægelsen tilbage til en enkelt flåde. Den er fanget under voldsom beskydning, og om få timer vil deres skjold bryde sammen.

Andetsteds i galaksen opsøger Jedi-aspiranten Rey den sagnomspundne Jedi-mester Luke Skywalker, der nu er en vrissen og angerfuld eneboer. Han har frasværget at give sin viden om Kraften videre til andre, efter at hans nevø Kylo Ren sluttede sig til overfascisten Snoke.

Men Kylo Ren er heller ikke fri for samvittighedskvaler, og da han og Rey knyttes overnaturligt sammen, tager de ved lære af hinanden. På godt og ondt.

Det er en pointe, der går igen fra sidste års rå krigsfilm Rogue One: A Star Wars Story. Vi rummer alle både lys og mørke, og den sandhed vejer tungt hos den engang så idealistiske Luke Skywalker.

Den blåøjede knøs fra den oprindelige trilogi er blevet en gammel mand med gråsprængt skæg og ar på sjælen. Mark Hamill bliver kun bedre med alderen. Den aldrende Luke er plaget, men også lunefuld og snarrådig med et glimt i øjet.

Det er Lukes film meget mere end Leias, men salig Carrie Fisher får også et par dramatiske øjeblikke, som giver kuldegysninger og duggede 3D-briller.

Rian Johnson, der både skriver og instruerer, er eminent dygtig til at gribe bagud for at pege fremad. Der er ingen fan service over hans referencer til de gamle film, ingen vidende nik til publikum. Gensynet med fortiden har følelsesmæssig tyngde.

The Last Jedi er den første af de nye Star Wars-film, der ikke bare i noget omfang føles som fanfiktion, men som en helt naturlig forlængelse af universet og historien.

Det nye kuld af karakterer er fremragende over hele linjen og får langt mere at lave end i forrige kapitel, The Force Awakens.

Piloten Poe Dameron er en kæphøj fighter, der skal lære at tænke uden for cockpittet. Oscar Isaac emmer af naturlig karisma i rollen, og det samme gør den veloplagte John Boyega. Hans tidligere Stormtrooper Finn kaster sig hovedkulds ud i at infiltrere fjendens forsvar og får følgeskab af den mere verdenskloge mekaniker Rose.

Det er kun glædeligt at se, at Star Wars-universet bliver mere mangfoldigt. Vietnamesisk-amerikanske Kelly Marie Tran formår at gøre Rose til en naturlig del af det efterhånden store ensemble.

Men det er det komplekse forhold mellem Rey og Kylo Ren, der er filmens hjerte. Star Wars har altid været et storladent skæbnespil om de gode mod de onde, og Daisy Ridley og Adam Driver skaber begge komplekse karakterer, der rummer begge dele.

Det lyder måske mørkt og tungsindigt, men historien er også båret af barnlig fortælleiver, charme, humor og eskapistisk eventyrlighed.

Tempoet sagtner lidt halvvejs igennem, og særligt den sekvens, hvor Finn og Rose besøger et dekadent Monte Carlo-lignende kasino minder én om, at The Last Jedi er den længste film i serien. Det er også lidt spøjst at se den slags kapitalist-karikaturer i verdens mest lukrative franchise.

John Williams’ orkestermusik til de nye film er ikke helt så bombastisk eller mindeværdig som til seriens første seks film. Men brugen af velkendte temaer knytter ikke blot sagaen sammen. Brugt på de rette steder er de både opløftende og hjerteskærende.

The Last Jedi er gudesmuk.

Johnsons faste fotograf Steve Yedlin leverer overdådige kompositioner, der rimer visuelt på de tidligere film uden på nogen måde at være bundet til dem. Her er visuelle indfald og billeder, der brænder sig fast på nethinden.

Og så er The Last Jedi fremragende fortalt. Indie-instruktøren Rian Johnson dirigerer rumopera, som om han er født til det.

Det er han måske også. Lucasfilm har i hvert fald bestilt en helt ny trilogi af film fra hans hånd. At dømme efter denne film, har vi noget meget stort i vente.

Titel:
Star Wars: The Last Jedi

Land:
USA

År:
2017

Instruktør:
Rian Johnson

Manuskript:
Rian Johnson

Medvirkende:
Daisy Ridley, John Boyega, Mark Hamill, Adam Driver, Oscar Isaac

Spilletid:
150 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
13. december

Relevante artikler

Biografanmeldelse
16. dec. 2015
Star Wars: The Force Awakens

Star Wars: The Force Awakens

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten