Serieanmeldelse
17. dec. 2020
The Stand
Den plagede rockstjerne Larry Underwood (Jovan Adepo, tv.) må sammen med Rita Blakemoor (Heather Graham) vænne sig til et New York tømt for mennesker. Foto | CBS

The Stand

Stephen Kings ragnarok-fortælling disker op med gedigne forskrækkelser, men serien taber sine karakterer af syne, mens den iler mod dommedag.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Det er noget spøjst at sidde i vinterhi for galopperende smittetal, mens man hyggegyser over verdens undergang i The Stand

I forfatteren Stephen Kings monumentale dommedagsfortælling fra 1978 hoster, hakker og snotter 99,9 procent af menneskeheden sig ihjel på få dage. 

Og seriefilmatiseringen indskriver sig i en stolt tradition for postapokalyptiske historier, hvor de umage overlevende må overvinde sig selv og hinanden for at genopbygge civilisationen. 

Men den tilføjer desværre ikke meget nyt. 

De første fire afsnit (af i alt ni) følger forskellige hovedpersoner, og kridter samtidig banen for den ballade, der må følge. 

Texaneren Stu Redman er – særligt i James Marsdens snusfornuftige skikkelse – et ærkeamerikansk mandfolk, og virussens første overlever. Som en af de første, der kommer i kontakt med virussen, bliver han ført bort til et hemmeligt militærlaboratorium. 

Men der er sjusk med karantæneprotokollerne. Et par dage senere træder han over lig af soldater og kittelklædte forskere opsvulmede af gas – som blege strandvaskere på vej mod en affolket verden. 

I Maine, Stephen Kings skattede hjemstat, klarer både nørden Harold Lauter og den gravide Frannie Goldsmith sig uskadt gennem massedøden. I New York forsøger den plagede rockstjerne Larry Underwood at vænne sig til en verden uden et publikum. 

Om natten har de alle samme to drømme igen og igen. I den ene beder hvidhårede Whoopi Goldberg dem om at rejse til et forjættet land i Colorados bjerge, en frizone i ødemarken, hvor de immune kan starte på ny. 

I den anden lover Alexander Skarsgård dem, med sit bedste krokodillesmil, at deres hedeste drømme kan gå i opfyldelse, hvis blot de sværger ham troskab i Las Vegas. 

Stephen Kings forbillede for romanen var Ringenes herre, og ganske som hos Tolkien er der ikke plads til megen nuance i den metafysiske tvekamp mellem godt og ondt. I de saliges bjergby er der en frelserloyalitet over for gamle Moder Abigail, der får alle mine alarmklokker til at ringe, men som karaktererne sluger som en velkrydret kamel. 

Hvis katastrofefilm har lært os én ting, så er det aldrig at stole på en utopi. 

Instruktør Josh Boone¸ der hittede med En flænge i himlen og også stod bag mutant-metervaren The New Mutants, lagde mange års arbejde i en filmatisering af romanen, før projektet voksede sig til en miniserie. 

Det giver bedre tid til at nå i dybden end i den første seriefilmatisering fra 1994. Men historien er fortalt i en tidshoppende før-og-efter-struktur, der næsten kræver, at man har læst bogen for at kunne følge med.

Og det er ikke seriens største problem.

Forfatterstaben, der tæller både Stephen King selv og hans søn Owen, forstærker romanens inderlige oprigtighed uden at finde ro til at lære dens ensemble at kende.

Alexander Skarsgård er slesk og sprælsk som Djævlen selv, Randall Flagg, der vandrer gennem altings ødelæggelse i cowboystøvler og skarpstrøgne skjorter. Odessa Young som Frannie Goldsmith og Jovan Adepo som Larry Underwood føles, som om de har mere at byde på, end de får lov at demonstrere.

Men efter fire afsnit har man ikke mødt et eneste menneske, kun karakterer. Og ikke altid troværdige af slagsen.

Rockstjernen på stoffer, der er lige ved at sige ”rive den af”, men ændret det til ”onanerer”?

Det klinger falsk. Og det bliver værre, da hans modløse kæreste sent en aften taler om at begå selvmord, og han nonchalant svarer hende, at nu kan han simpelthen ikke holde øjnene åbne længere. Godnat, skat!

Serien er diskret som et tågehorn.

Den intelligente, men teenage-usikre Harold Lauter er også i bogen en skabspsykopat, men der har han alligevel brug for et skub. I serien forsøger han at få nye venner ved at øve ansigtsmimik efter et foto af Tom Cruise på den røde løber.

Det er samme anke, Stephen King havde over for Kubricks filmatisering af The Shining: At Jack Nicholson virkede vanvittig fra begyndelsen.

Men Kubrick gjorde historien til sin egen. Hans skræmmebillede var ikke djævlen, der lokker os i et svagt øjeblik, men den, der aldrig forlader os.

The Stand er overlæsset og retningsforvirret, og selv i sine bedste øjeblikke føles skrækscenarierne som gamle travere.

Men serien disker dog, i bedste grand guignol-tradition, op med grufulde forskrækkelser og billeder, der bliver hængende ubekvemt på nethinden, når man forsøger at falde i søvn.

Titel:
The Stand

Land:
USA

År:
2020

Serieskaber:
Josh Boone, Benjamin Cavell

Medvirkende:
James Marsden, Jovan Adepo, Whoopi Goldberg, Alexander Skarsgård

Spilletid:
Ni afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
17. december på HBO Nordic

Relevante artikler

Serieanmeldelse
15. jan. 2020
The Outsider

The Outsider

Serieanmeldelse
27. juli 2018
Castle Rock

Castle Rock

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten