Biografanmeldelse
30. apr. 2015
St. Vincent
Bill Murray giver den endnu engang som deadpan misantrop i St. Vincent, hvor han får kvalificeret modspil af den unge Jaeden Lieberher. Foto | Atsushi Nishijima

St. Vincent

Med sit blotte navn og en god portion charme redder Bill Murray sødt, men forudsigeligt komediedrama.

Af Anne Hjelm Sørensen

”Der er masser af helgener iblandt os. I skal bare se jer omkring,” siger læreren til sine årvågne elever i forbindelse med et skoleprojekt og tager dermed hul på det fromme budskab i St. Vincent.

Den tolvårige, højt begavede Oliver (Jaeden Lieberher) og hans klassekammerater har beskæftiget sig med historiske helgener og skal nu ”helgenkåre” en person fra vor tidsalder og begrunde valget med en hyldesttale.

Efter eget udsagn lod den spillefilmdebuterende instruktør Theodore Melfi sig inspirere af sin adoptivdatters skoleprojekt Saints Among Us. Herudfra voksede filmens skelet som en slags malebogskontur, hvor felterne blot skulle udfyldes. Det bliver de på godt og ondt.

Som titlen afslører, tildeles Bill Murrays karakter Vincent før eller siden den ærværdige titel som helgen. Men det ligger bestemt ikke lige for, da vi møder ham i filmens begyndelse.

Den aldrende krigsveteran bor i et smadret skurhus i Brooklyn og tilbringer dagene fordelt mellem den lokale bar, ridebanen og stripklubben, hvor hans sædvanlige natteselskab, den gravide stripper Daka, overraskende elegant smyger sin voksende mave om pole-stangen.

Den ældre herre er forbitret, gnaven og beregnende. ”Han bryder sig ikke om mennesker, og mennesker bryder sig ikke om ham,” påpeger Daka meget rammende. Hans eneste nære relation er den tykke kat Felix, hvis ansigtsudtryk er henlagt i samme bistre folder som Vincents.

Vincent kommer i den grad til live i kraft af Murray, der giver den hele armen og lidt til. Skuespillerens fans vil få et glimt af den Murray, de måske har savnet siden Lost in Translation – uden sammenligning i øvrigt.

Vincent jubler ikke ligefrem af glæde, da hans nye nabo Maggie tigger ham om at passe hendes søn Oliver, når hun arbejder sent. Men beregnende som han er, afkræver han Maggie en helt urimelig timeløn.

Selvom knarken og ynglingen forståeligt nok har nogle indkøringsvanskeligheder, og Vincent på alle måder er en tvivlsom barnepige, kan man nok regne ud, at de to hurtigt bliver bedste venner og lærer en masse livsvisdom af hinanden.

Venskaber med stor aldersdifference er set i utallige afskygninger på film: Leon og Matilda i Léon, Carl og Russell i Op, Walt og Thao i Gran Torino og ikke mindst Max Fischer og Murrays egen Herman Blume i Rushmore.

Desværre kommer Oliver og Vincent til kort i sammenligning med disse umage duoer, der hver især står skarpt med særegne karakteristika. Vincent og hans splejsede kammerat er blege skygger af arketyperne.

Når det er sagt, er de absolut søde sammen, og enkelte scener kommer tæt på at være rørende. Og talentet Jaeden Lieberher, der spiller eftertænksomme Oliver, nærmest emmer af ro og selvindsigt.

Kvinderne i Vincents liv spilles af Melissa McCarthy og Naomi Watts, der på det nærmeste har byttet typecast-roller. Watts gør et glimrende stykke arbejde som bramfri stripper og leverer mange af filmens sjoveste replikker med tyk russisk accent.

Og så er det utrolig forfriskende at se McCarthy (Brudepiger) i en rolle, hvor hun ikke er kriminel og socialt akavet udskud, der vælter rundt som en elefant i en porcelænsbutik.

Men hvordan kommer gnavpotten Vincents helgenskab ind i billedet? Filmen vinker med en vognstang, da det afsløres, at hans højt elskede kone lider af Alzheimers og derfor er indlogeret på et dyrt plejehjem. Så det er altså denne altopofrende kærlighed, der ligger til grund for hans pengemangel og bitterhedsforklædte sorg.

Glorien over det gråhvide hentehår begynder så småt at kunne anes.

St. Vincent er sådan en film, som man kan lægge fra sig med et træk på skulderen: ”Den var såmænd meget sød.” Det er en Hollywood-skabelon forklædt som indiefilm, og hvis ikke Murray havde haft hovedrollen, ville filmen have mistet mindst én af sine tre tildelte stjerner.

Titel:
St. Vincent

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
Theodore Melfi

Manuskript:
Theodore Melfi

Medvirkende:
Bill Murray, Melissa McCarthy, Naomi Watts, Jaeden Lieberher, Chris O’Dowd

Spilletid:
102 min

Aldersgrænse:
Tilladt over 11 år

Premiere:
30. april 2015

Relevante artikler

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
07. okt. 2015
The Affair – sæson 2

The Affair – sæson 2

Biografanmeldelse
19. sep. 2015
Corn Island

Corn Island

Tv-anmeldelse
22. aug. 2015
Show Me a Hero

Show Me a Hero

Biografanmeldelse
11. aug. 2015
Irrational Man

Irrational Man

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten