Serieanmeldelse
02. juli 2025
Squid Game – sæson 3

Lee Jung-jae spiller Seong Gi-hun, der vandt første omgang af Squid Game i første sæson og tog kampen op imod arrangørerne af spillet i anden sæson.

Foto | Firstman Studio

Squid Game – sæson 3

Tredje sæson føjer nuancer af systemparanoia, tillidsdilemmaer og hævnmotiver til det koreanske storhit, hvor trætheden over dødslegen ellers er begyndt at indsnige sig.

Af Kristian Ditlev Jensen

Det var vistnok skaberen af tv-formatet Big Brother, John de Mol Jr., som engang sagde, at han lå inde med opskriften på det game show, der omsider ville få hele verden til at kigge med. 

Et fly fra Cairo i Nordafrika, med destinationen Cape Town i Sydafrika, skulle lastes med ti deltagere – men kun ni faldskærme. Inden landing skulle alle ti deltagere være ude af flyet. De sidste afsnit ville lægge gaderne øde, spåede tv-manden. 

Det er jo egentlig selve konceptet i det koreanske storhit Squid Game, som nu i tre sæsoner har henrykket os. Og netop trætheden over legen, som alt andet lige bliver ret ensformig efter over tyve afsnit, koster én stjerne. 

Bortset fra det, er serien nemlig stadig enormt god. 

Det centrale er sammensmeltningen af børnelege og horror i historien, hvor Lee Jung-jae spiller Seong Gi-hun, der vandt første omgang af Squid Game i første sæson, tog kampen op imod arrangørerne af spillet i anden sæson, og nu i sæson tre følger op på de etiske og eksistentielle diskussioner, som Squid Game afføder. 

Hvem skal dø, når der igen og igen skal elimineres deltagere? Skal de yngste? De ældste? De ondeste? De bedste? Eller skal vi stemme om det? Skal vi slås om det? Skal vi hugge om det? Skal vi bede til Gud? 

I finalen af tredje sæson står de få, som er tilbage, i gigastore dilemmaer, som hvor både en far, en baby og spillets eneste etiske deltager kan ofres. Men hvem? 

Spillet foregår blandt deltagere, der er isoleret på en øde ø, og det lukkede univers skaber naturligt en kontrast til verden udenfor. I tredje sæson får den ydre verden en større rolle, fordi vi både følger dem, der forsøger at komme ind, og dem, der vil ud. 

Det tilføjer serien nuancer af systemparanoia, tillidsdilemmaer og hævnmotiver. Og det giver gode muligheder for at lave seje skurke. Oh Dal-su er superled i rollen som den svigefulde Captain Park. 

Flere ting bør fremhæves ved seriens tredje sæson. Instruktøren Hwang Dong-hyuk har selv skrevet serien, og manuskriptet er virkelig velskrevet, når man betragter det som en kombinatorisk børneleg. 

Hvis nogen for eksempel skal krydse en bro og sjippe samtidig, afprøver Hwang alle mulighederne for adfærd: Er de bange? Fortryder de og vil tilbage? Går de i panik? Skubber de andre ned? Nægter de? Hjælper de sidemanden? Stiver de sig af med stoffer? 

Alle muligheder bliver afsøgt – sådan er hele sæsonens logik. Hvis der findes en dør ud af spillet, er der ingen garanti for, hvad der venter på den anden side. Måske ingenting. Også den mulighed undersøges og tages i brug. 

Serien lever stadig af det sammenstød, der er imellem erindret børneleg og voksenhorror, som vi kender fra flere film og serier, hvor dukker, sanglege eller klovne pludselig bliver meget uhyggelige. 

Elimineringsscenerne minder om The Hunger Games, der er en slags ungdoms-remake af hovedhandlingen i den japanske splatterklassiker Batte Royale (2000), hvor mennesker castes til at dræbe hinanden, indtil en vinder står tilbage. 

Slutningen i tredje sæson er meget omdiskuteret på sociale medier, men professionelle kritikere er generelt glade for den. Det er overtegnede også, og uden at afsløre det hele, kan man godt hviske, at slutningen indeholder en fin historie om en slags skytsengel, der overbringer glædelige overraskelser til intetanende mennesker. 

Det er koreansk sødsuppe, men meget sødt og især beroligende efter nonstop blodbad i seks timer! 

Samtidig har sæsonen en lovende allersidste scene, hvor der pludselig dukker en person op – spillet af en berømt, australsk skuespiller. Scenen åbner døren for en potentiel sæson 4, som kan blive helt vild. 

Og mon ikke, at vi meget snart også får et brag af et Hollywood-remake, stadig med Lee Jung-jae i hovedrollen, men hvor historien er flyttet til USA? Så kan amerikanerne – der åbenbart ikke vil læse undertekster – være med i legen.

Titel:
Squid Game

Originaltitel:
Ojing-eo Geim

Sæson:
3

Land:
Sydkorea

År:
2025

Instruktør:
Hwang Dong-hyuk

Manuskript:
Hwang Dong-hyuk

Medvirkende:
Lee Jung-jae, Wi Ha-joon, Lee Byung-hun Kim Byung-cheol

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
27. juni på Netflix

Relevante artikler

Serieanmeldelse
01. jan. 2025
Squid Game – sæson 2

Squid Game – sæson 2

Serieanmeldelse
10. okt. 2021
Squid Game

Squid Game

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten