Serieanmeldelse
10. okt. 2021
Squid Game
456 mennesker på bunden af samfundet melder sig til en vild konkurrence, hvor de kan vinde store penge, men også ende med at betale den ultimative pris. Foto | Netflix

Squid Game

Mellem udsplattede hjerner og pludselig død gemmer sig stor menneskelighed i sydkoreansk Netflix-fænomen, der forener underholdning og samfundskritik.

Af Frederik Hoff

Idrætsundervisningens ydmygelser er et hårdt minde for mange. Men de færreste af os blev kastet i døden, hvis vi ikke mestrede tovtrækningens ædle kunst.

Det gør til gengæld de forpinte gameshow-deltagere i det sydkoreanske Netflix-fænomen Squid Game.

Hwang Dong-hyuks thriller-serie følger ludomanen Seong Gi-hun. Han er en ynkelig klovn, som skylder penge til alle og stjæler fra sin fattige mor for at spille på heste.

Seong Gi-hun og 455 andre forgældede samfundstabere melder sig til et mystisk spil på et hemmeligt sted. Her står et kæmpebeløb på højkant til vinderen af seks uhyggelige børnespil.

Resten må lade livet.

I en allerede berømt scene dør over halvdelen af deltagerne i det indledende spil, hvor taberne af en form for stopdans skydes ned, hvis de ikke står stille nok.

Men da deltagerne tilbydes at forlade spillet, bliver det klart, at seriens virkelige verden er et endnu større helvede. Kun de rige har råd til at sige: ”Penge er ikke alt.”

Det ville være synd at kalde kapitalismekritikken i Squid Game underspillet. Fortabte mennesker, der tvinges til at slås under magthavernes nåde, låner ikke så lidt fra den populære ungdomsfilm-serie The Hunger Games.

Den sydkoreanske serie er bare endnu mere pessimistisk og kynisk. For modsat deltagerne i de amerikanske Hollywood-film stiller de koreanske deltagere aldrig spørgsmålstegn ved, hvad spillet skal til for.

De accepterer vilkårene, fordi de ikke har noget valg.

Hen imod slutningen af Squid Game bliver samfundskritikken decideret fjollet, da spillets publikum afsløres som fedladne amerikanske rigmænd med guldmasker på.

Langt mere begavet er seriens centrale spørgsmål: Er mennesker selviske væsner, der ligger, som de har redt? Eller er der et håb?

Der er menneskelighed midt i den eksplicitte og usentimentale vold. Det er især på grund af hovedpersonen.

Lee Jung-jaes lallende skuespil som Seong Gi-hun gør ham til en i første omgang frustrerende idiot, man mest har lyst til at råbe ad. Men efterhånden viser sig en gennemtrængende charme i karakteren, der som en af de eneste deltagere holder fast i sin medmenneskelighed med næb og klør.

Kort efter sin ankomst danner han et fællesskab med en veluddannet barndomsven, en gamling, en pakistansk indvandrer og en nordkoreansk flygtning.

Venskaberne bliver en varmedunk i det kolde univers fyldt med pastelfarver. Og Squid Game bliver på forunderlig vis fyldt med kærlighed.

Den generte flygtning Sae-byeok, der langsomt åbner sig for sine nye venner, og forholdet mellem den veluddannede Sang-woo og pakistaneren Abdul er gribende tv.

Selv da spillets maskerede mestre forsøger at tvinge vennerne fra hinanden i det traumatiserende sjette afsnit, kæmper Seong Gi-hun for at redde sin ven, mens folk morderisk forråder hinanden.

Seriens sidste afsnit er en bogstavelig kamp til døden mellem medmenneskeligheden og red-dig-selv-mentaliteten, og der er ingen tvivl om, hvad serien hepper på.

For det er paradoksalt nok den umenneskelige vold, der gør serien til en humanistisk oplevelse.

James Bond kan myrde flere hundrede mennesker uden konsekvenser, og Marvel-superheltene kan tåle at få højhuse i hovedet. Men når taberne i Squid Game falder til jorden, splatter deres hjerner ud overalt.

Man bliver helt forpustet af at se serien, som på kort tid er blevet blandt de mest sete på Netflix nogensinde, fordi den uundgåelige rædsel ved at se vores yndlingskarakterer dø grusomt hele tiden lurer i bevidstheden.

De sover ikke yndigt ind. Deres død bliver most i ansigtet på os, så vi umuligt kan være ligeglade.

Serien er simpelthen for spændende til, at man kan være kynisk. Og hvis vi kan kere os så meget om fiktive mennesker, er der måske håb for vores art.

Titel:
Squid Game

Originaltitel:
Ojing-eo Geim

Land:
Sydkorea

År:
2021

Serieskaber:
Hwang Dong-hyuk

Medvirkende:
Lee Jung-jae, Park Hae-soo, Wi Ha-joon, Jung Ho-yeon

Spilletid:
Ni afsnit af cirka 55 minutter

Anmeldelse:
Ni afsnit

Premiere:
17. september på Netflix

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten