Cph:Dox 2024
06. mar. 2024
Spring (Youth)

Anslået 300.000 indenrigs-migranter arbejder i sweatshops alene i denne kinesiske storby Zhili, hvor de under kummerlige forhold må arbejde hårdt og længe for lige akkurat at kunne tjene til føden. 

Foto | House on Fire

Spring (Youth)

Kinas underklasse får en stemme i et majestætisk værk, der giver enestående indblik i tekstilarbejderes kummerlige hverdag og byder på uventet skønhed.

Af Rasmus Brendstrup

Titlen dufter af håb, og helt på månen er den ikke. 

For der er en nærmest naturstridig ukuelighed hos personerne i det fascinerende dokumentarværk Spring (Youth), skabt af den kompromisløse instruktør Wang Bing.

Det handler om sweatshops, de lavloftede og larmende lokaler, hvor tekstilstumper hives, drejes og skubbes gennem symaskiner. 

Arbejdet udføres af latterligt underbetalte arbejdere, der har forsaget familie og studier til fordel for en perspektivløs cyklus af skifteholdsvagter og pauser.

Det kunne have handlet om os i den vestlige verden, der nyder godt af tøjet, som er blevet skabt til obskønt lave priser under kummerlige forhold. Men i stedet har Wang Bing besluttet sig for at humanisere lemmingerne.

Han blander sig aldrig selv, men observerer på den måde, der var kendetegnende for 1960’ernes direct cinema, men som man næsten ikke ser i dag. Og selv om stilen er nærmest antiæstetisk – oplyst af smudsige lysstofrør og håndholdt uden dikkedarer, som filmen er – så er der alligevel en skønhed.

Kroppene mellem maskinerne er sansende og søgende. Der flirtes åbenlyst, diskuteres fremtidsplaner og vises TikTok-videoer.

De fleste af arbejderne er unge i deres bedste alder, 20 til 26 år, men med udsigt til mange års monotoni i kraft af den lave løn.

Wang Bing og hans kamerafolk har brugt tusindvis af timer her, og det har sine indlysende gevinster. Vi er fluen på væggen til drukfest efter vagtskifte med barnligt lagkagesmøreri, og man taber kæben over et langt, korporligt slagsmål med sakse, der udspiller sig for rullende kamera.

Ingen virker pinligt berørt. Heller ikke over at vise deres privatliv frem: Tremmesenge i tre-fire-femmands-rum, der ofte er placeret en etage eller ti længere oppe i samme betonblok som fabrikken.

Alt er grimt, tæpperne syntetiske, væggene ofte umalede. Ikke engang altanerne har nogen orket at feje. Her er ikke en urtepotte, en busk eller et træ at spotte.

Men alligevel er der liv, som nægter at dø. Antropologisk er det sjovt at se, hvordan kønskløften tilsyneladende kun er et problem, når der skal arbejdes på en scoring over stakken af joggingbukseben. Ellers arbejder piger og drenge side om side.

Ingen taler om hobbyer, og meget få har drømme ud over det at få en kæreste og stifte bo.

Et andet genkommende motiv er lønforhandlinger mellem proletarer og kapitalejere, det vil sige sweatshoppenes chefer, der naturligvis selv er små fisk i et brutalt konkurrencemiljø.

Her ligger ansatserne til en dramaturgi.

Nemlig når medarbejderne prøver at mande sig op til en fælles front med talspersoner og forhandlingsstrategier og træder ind til den stressede chef. Wang Bing har også fået lov til at være ubemærket til stede, og vi oplever ret forskellige typer af respons på den arketypiske konflikt i kapitalismens æra.

”Skræddere i helvede” havde på en måde været en bedre titel, for det varige indtryk er det statiske og udsigtsløse. At anslået 300.000 indenrigs-migranter arbejder i sweatshops alene i denne kinesiske storby, Zhili, er slet ikke til at fatte.

Youth (Spring) er optaget over fem år og varer tre en halv time. Men de er godt givet ud, hvis du vil have en enestående og overvældende autentisk adgang til en lukket verden og mennesker, som vi dagligt er med til at udnytte.

Men også hvis du vil opleve en af filmkunstens oversete enere, Wang Bing, der også på Cph:Dox er aktuel med dissident-portrættet Man in Black.

Titel:
Spring (Youth)

Land:
Kina, Frankrig, Holland, Luxembourg

År:
2023

Instruktør:
Wang Bing

Medvirkende:
Arbejdere på tekstil-fabrikker i byen Zhili

Spilletid:
212 minutter

Premiere:
17. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

cannes 2023
23. maj 2023
Cannes er tilbage i topform

Cannes er tilbage i topform

cannes 2023
13. apr. 2023
Cannes gør plads til kvinderne

Cannes gør plads til kvinderne

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten