Streaminganmeldelse
29. feb. 2024
Spaceman

Jakub (Adam Sandler) får selskab i sit ensomme rumskib af kæmpeedderkoppen Hanuš (Paul Dano), som lærer ham at være en bedre ægtemand. 

Foto | Free Association

Spaceman

Adam Sandler leverer sin mest afdæmpede præstation i kosmonautfilm, der starter syret, men udvikler sig søvndyssende og ender forbavsende banalt.

Af Frederik Hoff

I et rumskib i nærheden af Jupiter sidder Adam Sandler og lytter, mens en kæmpeedderkop fortæller ham, hvor dårlig en ægtemand han er.

Det lyder måske som endnu en jammerlig komedie fra Sandlers Happy Madison-selskab, men faktisk er det en af de seriøse film, som skuespilleren er ved at få smag for.

Hans dovne karisma viste sig at være guld værd i Paul Thomas Andersons fremragende kærlighedsfilm Punch-Drunk Love, og hans enerverende vrælestemme og sleske udtryk er perfekt til stresshelvedet i Safdie-brødrenes geniale Uncut Gems.

I Netflix-filmen Spaceman leverer han sin mest afdæmpede præstation til dato.

Filmen er baseret på den tjekkiske roman Spaceman of Bohemia. Den handler om kosmonauten Jakub (Adam Sandler), som er halvvejs på en etårig rummission, da det går op for ham, at hans ægteskab på jorden er i opløsning.

Det er svært at koncentrere sig om arbejdet, når der er bøvl på den fjerne hjemmefront, så Jakub går stilfærdigt i hundene på sit store tomme kontor.

Den svenske instruktør Johan Renck står bag hyldede afsnit af kæmpeserier som Breaking Bad og Chernobyl. Men mere relevant i denne sammenhæng har han instrueret de smukke musikvideoer til David Bowies sidste to singler: Lazarus og Blackstar.

Blackstar foregår i et mytologisk rumunivers, hvor en astronaut – måske Bowies berømte Major Tom – har mødt sit enlige endeligt.

I Spaceman udnytter Renck endnu engang sit talent for at visualisere kosmisk tomhed, og blandt andet ved hjælp af et mildt lyddesign gør han Jakubs ensomhed imponerende mærkbar.

Sandler gør intet for at udfylde tomrummet med sit spil, og ligesom Jakub hungrer man efter en anden person, han kan interagere med. Så meget, at det er velkomment, da det enorme og talende edderkoppevæsen Hanuš dukker op i rumskibet uden invitation.

Hanuš er ved første øjekast et uhyggeligt element, men hurtigt viser han sig som en behagelig figur med Paul Danos bløde, terapiagtige stemme.

Den bedårende, omnipotente edderkop elsker hasselnøddecreme. Og edderkoppen har evnen til at aktivere livlige minder i Jakubs hjerne. Minderne tvinger ham til at forstå, at han har ladet sine barndomstraumer ødelægge ægteskabet med Lenka.

Sjovt nok giver filmen på overfladen associationer til den fabelagtige Moon – instrueret af Bowies søn Duncan Jones – men Spaceman er noget mere spacey end Jones’ rå månefortælling.

Stemningen i de lange dialogscener mellem Jakub og Hanuš er nærmest bedøvende i deres demonstrative rolighed. Og filmen starter som et pirrende syretrip med komponisten Max Richters forsigtigt mystiske Moog-synthesizere i baggrunden.

Men lsd-frimærket viser sig at være en sovepille, for sammen med Sandlers lidt for underspillede præstation slår ambiancen hurtigt over i det decideret søvndyssende.

Samtalerne krydsklippes med vores planet, hvor altid glimrende Carey Mulligan spiller Lenka i scener, der effektivt, men kedeligt viser konsekvenserne af ægtemandens fravær.

Det hele bygger op til et smukt, episk klimaks, som ender med den forbavsende forudsigelige konklusion, at kærlighed er det vigtigste i kosmos.

En sød pointe, men efter så meget filosofisk fabulering er det et skuffende banalt sted at ende. Mest fordi så mange andre film har sagt det samme stærkere, og uden at man har skullet kæmpe med at holde sig vågen undervejs.

Så da rulleteksterne kører, og glamrockerne Sparks spiller deres og Max Richters summende sang, Don’t Go Away, sidder man tilbage med en ophøjet, storladen følelse af at være blevet snydt.

Titel:
Spaceman

Land:
Tjekkiet, USA

År:
2024

Instruktør:
Johan Renck,

Manuskript:
Colby Day

Medvirkende:
Adam Sandler, Carey Mulligan, Paul Dano, Isabella Rossellini, Kunal Nayyar

Spilletid:
107 minutter

Premiere:
1. marts på Netflix

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
30. jan. 2020
Uncut Gems

Uncut Gems

Interview
20. aug. 2019
Reddet fra glemslens skygge

Reddet fra glemslens skygge

Serieanmeldelse
05. maj 2019
Chernobyl

Chernobyl

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten