Serieanmeldelse
18. maj 2020
Snowpiercer
Layton (Daveed Diggs) og Zarah (Sheila Vand) er to af passagererne på et tog, der efter en verdensødelæggende katastrofe kører rundt med de overlevende. Foto | Justina Mintz

Snowpiercer

Bong Joon-hos knaldperle af en allegorisk science fiction-thriller er blevet til en uinspireret og kun jævnt underholdende tv-serie.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Det er ikke nogen selvindlysende god idé at koge en serie over Snowpiercer. Bong Joon-hos film fra 2013 er en formfuldendt knaldperle af en allegorisk science fiction-thriller, to timers rå klassekamp og ikke ét overflødigt minut. 

Første sæson af tv-serien er uinspireret bestillingsarbejde, der efter fem afsnit stadig har svært ved at komme op i omdrejninger. 

Handlingen udspiller sig om bord på toget Snowpiercer, der fragter menneskehedens sidste overlevende rundt om en bundfrossen, livløs planet i et uendeligt loop. Forrest bor de ødsle overklasseløg, der havde råd til en billet – bagerst, i Halen, er togets blinde passagerer stuvet sammen som rotter, uden sollys eller selvrespekt, mens de drømmer om at gøre oprør.

Det har de gjort i syv år, og lige foreløbig bliver det ved drømmen. Serien lægger ud med en mordefterforskning, der fører os rundt i togets nidkært klasseopdelte mikrosamfund.

Da togpersonalet finder et amputeret og kastreret lig på tredje klasse, ser den pertentlige togadministrator Melanie sig nødsaget til at indkalde togets eneste detektiv: Layton, oprørslederen i Halen.

Lokkemaden for ham er en opgradering til den arbejdende tredje klasse og en mulig genforening med den ekskone, der forlod ham nogle år forinden.

Men forfremmelsen giver også mulighed for at smugle informationer tilbage til hans medsammensvorne, og sådan simrer det store opgør hele tiden et sted i kulissen, mens Layton holder sine kort tæt ind til kroppen.

Jennifer Connelly får lov at gøre Melanie – stedfortræder for den gådefulde entreprenør Mr. Wilford og togets daglige diktator – til seriens eneste komplekse skikkelse. Hun menneskeliggør de benhårde valg, der er nødvendige for at holde toget kørende.

Også Daveed Diggs er et solidt anker for fortællingen, når han som Layton overlister sine opsynsmænd og jager mistænkte en skræk i livet med sin bydende figur.

Men han stråler på en mat baggrund af enfoldige, ensidige bipersoner – som den arrige vagt, der piner de fattige med snerrende afsky, eller den forkælede rigmandsdatter, der vrikker ubehjælpsomt med hoften og lokker med et forræderisk smil.

Layton er fanget i et tamt trekantsdilemma mellem den ene og den anden selvopofrende, spinkle, hvide brunette.

Bong Joon-hos film skar også karaktererne ud til typer, men det gav den en slagkraftighed, der er totalt fremmed for serien. Graeme Manson, manden bag thriller-serien Orphan Black, fortæller uden nævneværdig passion og med alle tv-mediets udtjente virkemidler.

Herhjemme ser vi serien på Netflix, men Snowpiercer er produceret af den amerikanske kanal TNT, og det er netværks-tv på det jævne. Hvert afsnit varer tre kvarter, opbrudt af reklamepauser og skrevet ud fra parolen: Forklaring, forvikling, forhaling, forhaling, forhaling.

Mordgåden skubber fortællingen taktfast fremad fra den ene reklamepause til den næste, helst med et lille trommecrescendo, en dramatisk replik (”Hvad har du gjort?!”) og et hårdt klip til sort.

Det er elementært spændende, men ikke mere end det. Man bliver hængende, og hver gang ens blik flakker i retning af mobilen, får nogen tæsk eller armen frosset af. Og så tager man lige ét afsnit mere.

Men ikke en eneste scene sætter sig i hukommelsen.

Et alternativt pilotafsnit blev optaget og forkastet, fordi TNT ønskede at gå i en anden – mere tandløs, formoder man – retning. Den forliste version var instrueret af Scott Derrickson – manden bag Sinister og Doctor Strange – der siden har udtalt, at det var hans hidtil bedste arbejde.

Den version af serien havde jeg gerne set. Der er ikke noget godt argument for at genfortælle Bong Joon-hos film, men måske er der rigeligt med stof til nyfortolkning i den franske tegneserie, der ligger til grund for den.

Men denne version af Snowpiercer føles som en undskyldning for TNT til at tjene deres investering hjem i stedet for blot at skrotte kulisserne og finde på noget nyt.

Det er allerede bekræftet, at Graeme Manson får en sæson mere til at forme serien til noget mere vedkommende. Måske vil det lykkes. Men der er lang vej igen.

Titel:
Snowpiercer

Sæson:
1

Land:
USA

År:
2020

Serieskaber:
Graeme Manson

Medvirkende:
Jennifer Connelly, Daveed Diggs, Mickey Sumner, Sheila Vand, Alison Wright

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
25. maj på Netflix

Relevante artikler

Cph Pix
07. apr. 2014
Snowpiercer

Snowpiercer

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten