Biografanmeldelse
02. feb. 2022
Sneleoparden
Dokumentaristerne tager til det golde tibetanske højland med det formål at se den mystiske sneleopard, men lærdommen ligger i selve rejsen. Foto | Vincent Munier

Sneleoparden

Fransk naturdokumentar er en meditativ rejse til det tibetanske højland og i samme mesterlige klasse som Koyaanisqatsi og Wim Wenders’ The Salt of the Earth.

Af Mikkel Krebs Behnke

En af filmens stærkeste egenskaber består i evnen til at gøre noget levende. Måske sågar virkeligt. Til at give os en følelse af, at tid og sted ophæves i den tid, billederne bevæger sig foran os.

Man kan kalde det filmens urkraft. 

Som da folk i rædsel flygtede ud af salen i 1895, da Lumiere-brødrenes optagelse af et tog, der ankommer til en station, blev fremvist. I 1902 tog Méliès folk med til månen. Og i den danske Løvejagten kunne publikum træde ind fra gaden og direkte ud på den vilde savanne. 

I Marie Amiguet og Vincent Muniers Sneleoparden befinder vi os i halvanden time i hjertet af det majestætiske og golde tibetanske højland. 

Man kan nærmest mærke den kolde vind, der blæser mellem bjergene og bider i kinderne. Den friske, rene luft og den monumentale stilhed, som kun afbrydes af yakoksens brøl eller ørnens skrig. 

Dokumentaren drager i kraft af sin komplette ro og stilhed. Som naturdokumentar er den en slags arthouse-pendant til BBC Earth og den er på niveau med sværvægtere som Godfrey Reggios Koyaanisqatsi, Ron Frickes Samsara og Wim Wenders’ The Salt of the Earth

Det er en ode til naturens skønhed og det bare at være i naturen. 

I en søgen efter den mystiske sneleopard langt oppe i det tibetanske højland – en menneskeforladt, uberørt natur – følger vi naturfotografen Vincent Munier og forfatteren Sylvain Tesson. 

De ligger og venter. De traver. De filosoferer og betragter. Men mest af alt er de bare tilstede i naturen. 

Landskabet er barskt og plateauet goldt. Men fortællingen fokuserer aldrig på de to mænds fysiske prøvelser, som de bevæger sig op ad stejle skrænter eller tålmodigt afventer dyrelivet i frysende temperaturer. 

Naturen forbliver skildret som majestætisk.

Men lige så meget en hyldest til naturen er Sneleoparden en lektion i det at være i den – og ikke mindst betragte den. Det ligger ikke til vores tidsalder at vente i tålmodighed og blot observere naturen. 

Vi vil forme og præge den. 

For Munier og Tesson handler turen om at se sneleoparden – eller ”the velvet queen”, som den så smukt hedder på engelsk. Men man fornemmer, at der for dem ligger lærdom i selve rejsen. Heri består åbenbaringen.

Vi har mistet forbindelsen til naturen, konstaterer de to, mens de ser ud over det bølgede landskab. Vi skal åbne vores øjne for det simple i livet. Sætte tempoet ned, tage os tid. Ære det, der er lige foran os og sætte pris på det, vi modtager og ser.

Tesson er fortælleren, og hans poesi og tanker præger lydbilledet. Han skrev bogen The Art of Patience efter turen, og de noter, der blev til bogen, læser han op for os. Men uanset hvor fine betragtninger om naturen og livet, Tesson har, står filmen stærkest i stilheden.

Den sande fascination ligger i den ophøjede ro, som Amiguets fotografering giver beskueren. Man forstår glæden af at have ligget en hel dag i fugtigt græs og på kolde klipper, uden at der er sket noget. For så pludselig at blive vidne til tre bjørne i en nedstigning eller yakokser, der løber på den flade slette under solnedgangen. 

Billederne taler for sig selv, men alligevel tilfører rockpoeten Nick Cave og hans faste følgesvend Warren Ellis’ musik beretningen en unik atmosfære, der sammen med Tessons betragtninger gør Sneleoparden til en uforglemmelig film, som skal opleves i biografen.

Titel:
Sneleoparden

Originaltitel:
La panthère des neiges

Land:
Frankrig

År:
2021

Instruktør:
Marie Amiguet, Vincent Munier

Manuskript:
Marie Amiguet, Vincent Munier

Medvirkende:
Vincent Munier, Sylvain Tesson

Spilletid:
92 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
3. februar

Relevante artikler

Biografanmeldelse
19. maj 2015
The Salt of the Earth

The Salt of the Earth

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
20. dec. 2022
Dreyers Gertrud

Dreyers Gertrud

Boganmeldelse
17. juni 2022
Om kedsomhed

Om kedsomhed

Biografanmeldelse
03. maj 2022
Skolen ved verdens ende

Skolen ved verdens ende

Biografanmeldelse
25. apr. 2022
Jeg er Zlatan

Jeg er Zlatan

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten