Biografanmeldelse
03. juni 2025
Smukkere

Johan (Tue Lunding) og Selma (Karoline Hamm) indleder en uskyldig romance en aften i byen, men det viser sig, at han er skolens nye musiklærer, mens hun er hans attenårige elev. 

Foto | Camilla Stephan

Smukkere

Man bliver modvilligt revet med af romancen mellem lærer og gymnasieelev i fængende ungdomsfilm, der mellem klichéerne tager sit svære emne beundringsværdigt seriøst.

Af Frederik Hoff

I Grease fra 1978 siger teenagerne John Travolta og Olivia Newton-John farvel efter en hed sommerromance blot for at opdage, at de er havnet på samme skole, hvor den sociale orden står i vejen for kærligheden.

Næsten på samme måde begynder danske Smukkere bortset fra, at kun den ene part er teenager og elev på skolen. Den anden viser sig at være gymnasiets nye musiklærer.

Ungdomsfilmen er en efterfølger til Smuk fra 2022, og begge forholder sig til konsekvenserne af som ung kvinde at blive set som ”smuk”.

I etteren er det Frida, der døjer med puttemiddage og konkurrencen om de ældre drenges glubske interesse. I toeren følger vi hendes veninde og konkurrent Selma (Karoline Hamm), der havner i suppedasen, da hun starter et hemmeligt forhold til musiklæreren Johan.

Der er sommerfugle i maven, men også grimmere insekter, efterhånden som Selma opdager, hvor farlig affæren er for Johans karriere og for hendes eget unge sind.

Hvor Smuk tog forholdsvis let og rosenrødt på sit alvorlige tema, har Smukkere en mere nuanceret tilgang.

Begge manuskripter er skrevet af Line Mørkeby, men i instruktørstolen er Tilde Harkamp skiftet ud med Mogens Hagedorn, der får de store, komplicerede følelser til at brænde på lærredet.

Igen befinder vi os på et københavnsk gymnasium, hvor rige, velklædte teenagere fester hver weekend på Søpavillonen og spiser dyre Jagger-burgere som tømmermandsmad.

Man forstår valget af Søpavillonen som filmisk location, men den er også central i sidste års ungdomsfilm Kontra. Man må håbe, at dansk films gymnasieelever også snart kan feste på Jomfru Ane Gade i Aalborg eller Boogies i Odense. Eller bare i det mindste på et københavnsk værtshus, hvor flere almene teenagere faktisk har råd til at komme.

Forholdet mellem Selma og Johan (Tue Lunding) starter foran Peblinge Sø, hvor han simpelthen må fortælle den voksne – tror han – kvinde, hvor smuk hun er.

Tue Lunding er perfekt som charmerende, genert jydemand, nyuddannet fra konservatoriet, hvor de ikke lærte ham, hvordan man håndterer en forelsket gymnasieelev.

Da han først opdager, at Selma er tre år yngre end de 21, hun påstod, sætter han hårde grænser op. Men undervejs krakelerer professionalismen.

Filmens helt store præstation er, at man hepper modvilligt på romancen. Karoline Hamm formår at veksle mellem naivitet og modenhed på den måde, der gør den komplicerede tiltrækningskraft lige dele troværdig og farlig.

”Du tænker for meget, bare kig mig ind i øjnene og spil,” siger Johan, og pludselig strømmer der hjertelige toner ud af Selmas saxofon. Men midt i de corny replikker finder kameraet altid frem til længslen.

Gymnasieklassens samspil lyder en tand for godt til, at man køber den. Til gengæld scorer filmen højt i realisme, da otte piger ender med at synge kor rundt om alt for få mikrofonstativer, mens drengen Toke er hurtig til at indtage trommesættet.

Midt i maratonfesteriet hører man også vennerne tale om lektier og afleveringer, som der ellers sjældent er plads til i ungdomsfilm.

Selma flankeres af veninderne Alberte og Jasmin (Anna Haarup Munch og Flora Ofelia Hofmann Lindahl). Sidstnævnte får efter flere vellykkede, sarte roller lov at gå amok som utilregnelig, usikker mean girl med grimme tandsmykker og intentioner.

Dog formår historien at undvære en decideret skurk.

Da den store afsløring uundgåeligt finder sted, reagerer de fleste voksent og omsorgsfuldt over for Selma. Selv hendes mor (Cecilie Stenspil) springer raseriet over til fordel for et befriende: ”Det skal du da ikke gå rundt med helt alene!”

Johan er også skildret forbløffende sympatisk som en velmenende gut, der ikke er sin opgave voksen.

Forhåbentlig er hans uansvarlighed også synlig for det unge publikum, som nok let kan komme til at romantisere den forbudte kærlighed. Filmen sidste del efterlader heldigvis ingen tvivl om, hvor problematisk et lærer-elev-forhold er.

Det er svært at påstå, at handlingen i Smukkere er uforudsigelig, men den er aldrig kedelig og tager sit tema beundringsværdigt seriøst.

Afleveringen er klart bestået.

Titel:
Smukkere

Land:
Danmark

År:
2025

Instruktør:
Mogens Hagedorn

Manuskript:
Line Mørkeby

Medvirkende:
Karoline Hamm, Tue Lunding, Flora Ofelia Hofmann Lindahl, Anna Haarup Munch, Cecilie Stenspil

Spilletid:
100 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
4. juni

Relevante artikler

Biografanmeldelse
06. okt. 2022
Smuk

Smuk

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten