Serieanmeldelse
27. nov. 2019
The Sleepers
Parret Viktor (Martin Mysicka) og Marie (Tatiana Pauhofová) vender hjem til Tjekkoslovakiet, der dog viser sig ikke at være så sikkert som antaget. Foto | HBO Europe

The Sleepers

Spion-thriller byder på fascinerende drama, der suger seeren tilbage til den paranoide tid i Tjekkoslovakiet før Jerntæppets fald.

Af Mikkel Krebs Behnke

Det er både skræmmende og fascinerende at få indblik i Den Kolde Krigs univers: klinisk, minutiøs overvågning og rendyrket paranoia.

Telefoner og rum aflyttes, mennesker overvåges, folk frihedsberøves, sikkerhedstjenester torturerer for at få viden. Folk forsvinder eller dør ”tilfældigt”, fordi de ved noget, de ikke må. Alle kigger sig over skulderen.

I den tjekkiske HBO-serie The Sleepers tilføjes et ekstra lag til paranoiaen, så den bliver universel. Kan man egentlig stole på, at folk er, hvem de giver sig ud for at være? Kan man overhoved stole på nogen?

Her adskiller den nye miniserie sig fra de fleste om samme emne.

Man skulle nemlig tro, at der nu var skrevet nok bøger, film og tv-serier om Den Kolde Krigs rædsler. Men med et fokus på identitet, uforudsigelige karakterer og en velkomponeret historie har skaberne Ivan Zachariás og Ondrej Gabriel formet en thriller-serie, der ikke virker som en gentagelse, men på uhyggelig vis suger seeren tilbage til et paranoia-Prag kort før Murens fald.

The Sleepers skruer tiden cirka 30 år tilbage til perioden lige før Fløjlsrevolutionen i 1989, der førte til det kommunistiske partis afkald på magten i Tjekkoslovakiet.

Marie og Viktor – et dissident-par med bopæl i London – beslutter sig for at vende tilbage til Prag efter et årti i eksil. Nye vinde blæser i deres gamle hjemland, og en kryptisk besked til Viktor fra en gammel elsker får dem til at vove pelsen og tage til Tjekkoslovakiet.

Kort efter deres ankomst går de en sen aften på gaderne i Prag. I en mørk gyde torpederes de to bagfra af en bil. De slynges op i luften, og bilen forlader hurtigt stedet.

Da Marie vågner op på hospitalet, er hun alene. Viktor er ikke til at finde, og ambulancepersonalet fortæller, at de fandt hende alene. Han er sporløst forsvundet. Ingen myndigheder kan eller vil hjælpe hende.

Jagten går ind på Viktor, men er han blevet likvideret? Og hvorfor er både briterne og russerne øjensynligt så interesseret i ham?

The Sleepers er et skønt HBO-gensyn med instruktøren Ivan Zachariás, der for nogle år siden viste skyggesiden af et lille samfund i det mørke Böhmen med serien Wasteland. Dengang håbede man, at der ville komme mere fra samme skuffe. Og bønnerne blev hørt.

Zachariás har videreført mystikken og det dragende mørke fra sin forrige serie. Det er efterår, gråt og vådt i The Sleepers. Der er langt til det blomstrende politiske forår.

Billedsiden er lige så dunkel som personernes intentioner. Ingen er til at stole på, og som seer efterlades man konstant med en pirrende undren.

De seks afsnit er intelligent skruet sammen, og de relativt få centrale personer, der driver dramaet fremad, støber et solidt fundament, så instruktøren får tid og ro til at dykke ned i hver enkelt person.

Og det er ganske bemærkelsesværdigt, hvor meget fortællemæssigt overskud, der er i seriens rolige tempo. Selv om det er tumultariske tider i Prag, udfolder historien sig i et konstant roligt, men spændingsfyldt tempo.

Det er også befriende at få en historie fortalt gennem en kvindelig hovedperson i, hvad der normalt er en temmelig mandsdomineret genre.

The Sleepers er et overraskende stærkt karakterstudie med storpolitikken som bagtæppe.

Titel:
The Sleepers

Originaltitel:
Bez vědomí

Land:
Tjekkiet

År:
2019

Instruktør:
Ivan Zachariás

Manuskript:
Ondrej Gabriel

Medvirkende:
Tatiana Pauhofová, Jim High, Jan Vlasák

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
17. november på HBO Nordic

Relevante artikler

Serieanmeldelse
24. juni 2019
Wasteland

Wasteland

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
20. dec. 2022
Dreyers Gertrud

Dreyers Gertrud

Boganmeldelse
17. juni 2022
Om kedsomhed

Om kedsomhed

Biografanmeldelse
03. maj 2022
Skolen ved verdens ende

Skolen ved verdens ende

Biografanmeldelse
25. apr. 2022
Jeg er Zlatan

Jeg er Zlatan

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten