Biografanmeldelse
05. mar. 2020
Slag for slag
Frustrationen bliver skreget ud foran symaskinen i Slag for slag, der handler om virkelige kvinders strejke på en fransk fabrik. Foto | Cinema Services

Slag for slag

Der ligger en sej kamp bag al forandring, viser fascinerende fransk drama om kvindernes oprør på en syfabrik i 1972.

Af Mikkel Krebs Behnke

Der er vaskeægte 1. maj-stemning i franske Marin Karmitz’ kvindekampsdrama fra 1972. 

Her tænkes der ikke på dåsebajere og shotsrør i Fælledparken. Nej, Slag for slag dufter af kamp, røde faner der blafrer i vinden, fællesskab, opgør og ikke mindst oprør. 

Hvad der altid har været ånden på arbejdernes internationale kampdag.

Nok er nok for de hårdtarbejdende franske kvinder, der fra morgen til aften slider og slæber på en syfabrik for lav løn.

I anledning af kvindernes internationale kampdag den 8. marts får Karmitz’ vrede 70’er-film premiere i Danmark i udvalgte biografer. Og her passer den som fod i hose. Der er nemlig ikke bare en kvinde i hovedrollen, men fokus er på kvindens rolle i samfundet.

Ikke bare udnyttes kvinderne igennem kapitalen og produktionen, men de har samtidig også de huslige pligter, der venter hjemme efter en lang arbejdsdag.

Med Slag for slag giver Karmitz befriende en stemme til kvinderne – en stemme, som man virkelig kan høre og føle. Filmen giver et fascinerende indblik i strejken og besættelsens hårde kamp, men også i drømmen om noget bedre, som oprøret vokser ud af.

Meget er sket siden 1972.

Arbejdsmarkedet og kvinderettigheder har ændret sig siden premieredatoen for næsten 50 år siden. Men filmen er også et fremragende vidnesbyrd om, at intet kommer af sig selv.

Der ligger en kamp bag al forandring.

Slag for slag præsenterer en flok hårdtarbejdende kvinder i alle aldre. Fra tidlig morgen til aften sidder de ved symaskinerne, mens lederne går rundt mellem arbejdsstationerne og holder øje med dem. Der er ingen pauser til mad og et forbud mod toiletbesøg – og hvis produktionsniveauet falder, risikerer man at blive afskediget.

Utilfredsheden og frustrationerne breder sig.

Det hele kulminerer, da en af kvinderne får et sammenbrud, og to andre kvinder, der ikke kan leve op til det høje produktionspres, får en fyrreseddel.

Kvinderne går på barrikaderne. De påbegynder en strejke og besætter fabrikken. Opgøret mod ledelsen er begyndt.

Filmen er baseret på virkelige hændelser og samtaler med fabriksarbejdere, der optræder som sig selv – også i de fiktive rekonstruktioner. Vi kommer helt tæt på de trætte ansigter og slidte kroppe. I lydbilledet pumper maskinerne med en øredøvende larm, der blot understreger det arbejdshelvede, kvinderne befinder sig i.

Under besættelsen udvikler infernoet sig dog også til et kvindeligt fristed, hvor feminismen blomstrer. Det er rørende at se, hvordan drømme udveksles i en sand stemning af kvindelejr med guitar og sang.

Det er ikke blot en medlevende skildring af klassekampen, men også et spændende indblik i kvindernes håb for en bedre fremtid.

Instruktør Marin Karmitz (født 1938) er bedst kendt som producer af Krzysztof Kieslowskis trilogi Blå, Hvid og Rød, men han har også arbejdet sammen med Ken Loach, Michael Haneke, Claire Denis og Taviani-brødrene.

Han har fået sin filmiske opdragelse som instruktørassistent hos Jean-Luc Godard og Agnés Varda, men har selv kun instrueret en krigerisk filmtrilogi, hvoraf Slag for slag er den sidste.

Det er tydeligt, at Karmitz er blomstret ud af ’68-oprøret. Det samme kan siges om Godard, der faktisk havde premiere på en lignende strejkefortælling i 1972 ved navn Her går det godt.

Men hvor Godard ser kampen gennem sine egne linser, overlader Karmitz gulvet til de kæmpende kvinder.

Slag for slag er uden tvivl en film af sin tid. Men den vækker den dag i dag stadig genklang – tænk bare på børnearbejdere i Asien – og derfor fortjener den en aktuel premiere. Vi er kommet langt med kvindekampen, men der er stadig kampe tilbage.

Titel:
Slag for slag

Originaltitel:
Coup pour coup

Land:
Frankrig

År:
1972

Instruktør:
Marin Karmitz

Manuskript:
Marin Karmitz

Medvirkende:
Simone Aubin, Jacqueline Auzellaud, Élodie Avenel

Spilletid:
89 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
5. marts

Relevante artikler

Biografanmeldelse
01. mar. 2020
Jeanne Dielman

Jeanne Dielman

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
20. dec. 2022
Dreyers Gertrud

Dreyers Gertrud

Boganmeldelse
17. juni 2022
Om kedsomhed

Om kedsomhed

Biografanmeldelse
03. maj 2022
Skolen ved verdens ende

Skolen ved verdens ende

Biografanmeldelse
25. apr. 2022
Jeg er Zlatan

Jeg er Zlatan

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten