Biografanmeldelse
24. dec. 2016
Skønheden i alting
Den sørgende Howard (Will Smith) bliver opsøgt af skuespillere, som gestalter kærligheden, tiden og døden – sidstnævnte personificeret af Brigitte (Helen Mirren). Foto | Maryse Alberti

Skønheden i alting

Trods et stjernecast skuffer ensemblefilm med en sødsuppe af sentimentalitet, tom lommefilosofi og en tam Will Smith i hovedrollen.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Hvordan kommer man videre i livet, når man mister sin seksårige datter til en ondsindet kræftsygdom? Bearbejder man sorgen konstruktivt og finder på ny glæden i livet, eller forsumper man i fortidens minder og lever som en følelsesløs zombie?

I Skønheden i alting vælger Howard (Will Smith) uheldigvis den sidste løsning. Men det amerikanske drama er også en julefilm, der på trods af sit bedrøvelige tema om sorg og tab prædiker håb og en lysere fremtid.

Howard er den succesrige og karismatisk kreative direktør i et New York-reklamefirma, han ejer sammen med sin bedste ven Whit (Edward Norton).

Men da Howards datter dør af kræft i filmens start, krakelerer hans verden fuldstændigt. Da firmaet pludselig fattes penge, bliver Whit nødt til at overtale sin ven til at overgive sin del af aktiemajoriteten i firmaet til en opkøber. Men Howard er ikke i stand til at tage den nødvendige beslutning.

I stedet begynder Howard at skrive breve til døden, kærligheden og tiden – abstrakte begreber, som han energisk talte om som reklamebranchens tre buzzwords, dengang han var på toppen af sin karriere.

”Vi længes efter kærligheden. Vi ønsker, vi havde mere tid. Og vi frygter døden,” som Howard fortæller sine ansatte.

Da Whit sammen med de to kollegaer Claire (Kate Winslet) og Simon (Michael Peña) opdager Howards brevskriveri, beslutter de at ruske op i deres ven.

De hyrer de tre skuespillere Brigitte (Helen Mirren), Amy (Kiera Knightly) og Raffi (Jacob Latimore), der som henholdsvis døden, kærligheden og tiden skal opsøge Howard og konfrontere ham med hans sorg.

I starten hyler det naturligvis Howard ud af den, at abstrakte begreber pludselig taler til ham i form af mennesker, men snart begynder han at tage sit liv op til revision og sætte pris på de små skønheder i alting.

Skønheden i alting er en film, der jonglerer med de helt store følelser og spørgsmål i livet. Desværre pakker tematikken ind i en alt for sentimental fortælling. 

I den første halvdel af filmen er Will Smiths Howard lukket inde i sin egen sorg. Det er naturligvis nemt at forstå, at manden lider, men han virker mere ynkelig end sympatisk.

Desuden yder Will Smith langt fra sin bedste præstation som knudemand. Flere gange undervejs cykler han rundt i New York om natten for at bearbejde sin sorg, men han ligner en skuespiller, der prøver at spille ked af det.

I det hele taget er det lidt af en gåde, hvordan instruktør David Frankel har fået samlet et så imponerende hold af stjerneskuespiller til en så gennemsnitlig film. Edward Norton, Kate Winslet og Helen Mirren spiller upåklageligt, men deres roller er tynget af forudsigelige klichéer.

Skønheden i alting fungerer bedst, når den breder sin historie ud over flere af karakterne. Filmen binder en fin sløjfe på fortællingen, fordi Peña, Winslet og Nortons karakterers historier flettes sammen med temaerne om død, kærlighed og tiden.

Det kan dog ikke redde Skønheden i alting fra at være et melodrama tilsat lette juletoner og lommefilosofiske floskler.

Skønheden i alting er allerede blevet sammenlignet med den engelske Love Actually fra 2003, og det er da også rigtigt så langt, at de begge er ensemblefilm og foregår i juletiden.

Hvor den engelske film dog havde flere hovedkarakterer, fokuserer Skønheden i alting i stedet mest på Will Smiths Howard og lader blot de andre karakterer cirkulerer omkring ham som biroller.

Det er sympatisk, at instruktør David Frankel og manuskriptforfatter Allan Loeb tør begive sig ud i en følelsesladet fortælling, men selv i en sød juletid, er Skønheden i alting en klæg omgang.

Titel:
Skønheden i alting

Originaltitel:
Collateral Beauty

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
David Frankel

Manuskript:
Allan Loeb

Medvirkende:
Will Smith, Kate Winslet, Edward Norton, Helen Mirren

Spilletid:
94 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
25. december

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten