Biografanmeldelse
26. sep. 2018
A Simple Favor
Forstadsmoren Stephanie (Anna Kendrick) begynder at leve et mere spændende liv med martinier i dagslys, da hun møder den blonde storbypige Emily (Blake Lively). Foto | Bruce Macaulay

A Simple Favor

Bridesmaids-instruktøren Paul Feig bevæger sig i en mørkere retning, men hans nye film ved ikke, om den skal være romantisk thriller eller forstadskomedie.

Af Flemming Kaspersen

Efter komediesucceser som Bridesmaids, Spy og opdateringen af Ghostbusters lover A Simple Favor os en mørkere side af den amerikanske instruktør Paul Feig. Det kan godt være, at Feig har bevæget sig over i thriller-genren og nedtoner den komik, han er bedst kendt for. Men hans nye film er stadig mere kulørt end mørk.

Stephanie (Anna Kendrick) er forstads-alenemor af typen, der deltager i alle børnenes aktiviteter med overdrevent engagement og kun nødigt lader de andre forældre komme til. En småneurotisk perfektionist med en fornuftig bil, et perlende humør og egen videoblog om mom stuff. Og, opdager vi, en tragedie i bagagen.

Den glamourøse Emily (Blake Lively) har en søn i samme klasse. Da de to drenge en dag vil lege sammen efter skole, bliver det starten på et umage venskab mellem Stephanie og Emily.

Filmen leger genrevant med både kontraster og dobbeltgængermotiver.

Stephanie er mørkhåret, nervøs og hæmmet og lugter langt væk af forstæderne. Emily er hendes diametrale modsætning: en blond, impulsiv og selvsikker storbypige. Hun arbejder for en trendy modedesigner, kører Porsche og drikker stærke martinier tidligt om eftermiddagen. De andre forældre betragter hende med en blanding af forargelse og fascination.

Emily og Stephanie er til gengæld fælles om at have rod i økonomien – og mørke under overfladen.

En dag forsvinder Emily sporløst, og selv om både politiet og Emilys mand er på sagen, begynder Stephanie sin egen efterforskning. Der lukkes hurtigt op for en pose fuld af twists, falske spor og skjulte hemmeligheder, som Stephanie i øvrigt deler på sin videoblog.

Filmens romanforlæg af Darcey Bell er blevet beskrevet som ”Gone Girl på steroider, amfetamin og kokain”.

Jeg har ikke læst bogen, men der er ikke mange spor af steroider, amfetamin eller kokain i Paul Feigs filmversion. Højst et glas rosé for meget på en hverdagsaften. Og Feig er ingen Fincher.

Thriller-mekanikken fungerer fint nok. Handlingen har de twists, den skal have. Men Feig har svært ved at finde den rette tone.

På den ene side vil han gerne lave en klassisk thriller, hvor lag på lag af hemmeligheder afdækkes, og vi langsomt trænger ned i mysteriet. På den anden side er han en instruktør med et oplagt talent for bred komedie, og man har hele tiden fornemmelsen af, at han står på bremsen i forhold til komikken, fordi han gerne vil tages alvorligt som en ”rigtig” filminstruktør.

Midt i dramaet om Emilys forsvinden slipper der momenter af velfungerende bitchy komedie igennem, navnlig omkring de øvrige forældre, i børnenes klasse og i et par scener med Rupert Friends rædsomme (og skægge) modedesigner.

Men de virker, som om de hører hjemme i en helt anden film. A Simple Favor ved ikke, om den skal være romantisk thriller eller forstadskomedie.

En thriller om en kvinde, der forsvinder, kalder på både lys og skygge. Også visuelt. Men stilen er velbelyst, glat og materialistisk, så det næsten ligner et dameblad.

Filmen udspiller en muligvis særligt feminin Hollywood-fantasi: en verden af søde børn, mænd, der enten er sexede eller døde (og dermed ekstra romantiske), veltillavede, stilige drinks, en garderobe fuld af designertøj og dyre sko. Selv Stephanies mands tragiske død ligner mest en undskyldning for at smadre en klassisk Camaro-sportsvogn i fetichistisk slowmotion.

Den lille sidehistorie, der følger Stephanies videoblog, rummer muligheden for en bidsk kommentar til tidens optagethed af sociale medier. Men der er ingen kritik, kun en afsluttende jublen over, at Stephanie får en million følgere på YouTube.

A Simple Favor er en skabelon-thriller for det trendy borgerskab, der poster fotos af deres fredagsdrinks på sociale medier.

Titel:
A Simple Favor

Land:
USA

År:
2018

Instruktør:
Paul Feig

Manuskript:
Jessica Sharzer

Medvirkende:
Anna Kendrick, Blake Lively, Henry Golding, Rupert Friend

Spilletid:
117 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
27. september

Relevante artikler

Biografanmeldelse
03. juni 2015
Spy

Spy

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
01. okt. 2025
Highest 2 Lowest

Highest 2 Lowest

Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten