Biografanmeldelse
14. sep. 2016
Sidste nat i Caracas
Den småkriminelle Elder (Luis Silva) vasker rustpletter af bilen, men er det i virkeligheden blodpletter? Foto | Alexandra Bas

Sidste nat i Caracas

Alle forfølger alle i Guldløve-vinderen Sidste nat i Caracas, der er et fascinerende uforudsigeligt drama om forholdet mellem en moden herre og en ung voldsmand.

Af Michael Bo

Det var, mens jeg sad og så Guldløve-vinderen Sidste nat i Caracas, at det for alvor sank ind, hvor sjældent det er: At man simpelthen ikke ved, hvad der sker nu!

Vi er så vant til forudskikkede fortællinger, så vant til at vide, at efter A følger B, og den formel, man følger i Hollywood, i Valby og Hongkong, er den, vi får fortalt alt ud fra. Og Freud og Jung er guder med patent på sandheden om mennesket.

Nu kunne det lyde, som om Sidste nat i Caracas er vanvittigt avanceret og, ja, uforståelig, men tværtimod. Man hænger på, ikke mindst, fordi det er spændende, hvad der kommer til at ske nu, og hvordan karaktererne udvikler sig. Og hvis vi ikke ser filmen færdig, ved vi det ikke, for der kan ikke købes en håndbog med forklaringen.

I filmens første scene kigger vi hen over skulderen på en moden mand, der meget bevidst stiller sig bag ved en helt ung mand ved et busstoppested. Man når at tænke ”terror”, før busdøren åbnes, og manden sætter sig ved siden af den unge i bussen og sikrer sig drengens interesse, da han hiver et bundt sedler op, som han lægger i sit skød som lokkemad.

Armando samler unge fyre op og onanerer til synet af deres bare røve. Mere sker der ikke. Intet forsøg på at række ud, intet postulat om kærlighed, intet krav om faktisk sex til gengæld for pengene, drengene stilles i udsigt.

En dag går det forventeligt galt, og den unge biltyv og voldsmand Elder slår ham ned og bestjæler ham. Men Armando bliver ved med at opsøge Elder og plejer ham efter et drabeligt overfald. Det er dét umage pars forhold, filmen sætter sig for at analysere anatomien bag, og det er ikke nødvendigvis Armando, der er den mest interessante af de to.

Alle forfølger og stalker hinanden i Sidste nat i Caracas. Og selv når Armando forfølger Elder eller sin far, har han filmkameraet lige i nakken, så vi er lige så meget stalkere som han.

Det er, som om alt er til forhandling og under udvikling. Som om sandheden er noget, der kan opstå undervejs.

Hvad er det, de to mænd har sammen, når det nu ikke er sex? Eller er det sex? Armando er indlysende den stærke i forholdet. Eller er han? Er det døden, der tiltrækker ham? Vil han frelse knægten? Kan han overhovedet lide ham, eller vil han pirre drengen til at slå ham ihjel?

Og hvad med Armandos far, der er vendt tilbage til byen, hvor han årtier inden forlod sin familie? Er det blod- eller rustpletter, Elder vasker af køleren på sin bil? Og hov, sker der faktisk et drab?

Der er mange gåder i Sidste nat i Caracas, og dog er det ingen svær film at se.

Bortset fra en kortfilm er venezuelanske Lorenzo Vigas fuldkommen ubeskrevet i en alder af 49. Han er sjælsfrænde til argentinske Marco Berger, der med film som Plan B, Absent og Mariposa cirkler om tiltrækningen med en minutiøs, evigt nyfigen opmærksomhed, der aldrig tager det indlysende svar for gode varer.

Sidste nat i Caracas er en film, der i den grad handler om at udspionere andre og prøve at aflokke dem deres hemmeligheder.

Et par dage efter at have set den, er det Elders mørke øjne, jeg husker bedst. Alt i hans liv er bestemt til at ende med en banal tragedie, en ung mand, der må gå til grunde, helt og aldeles efter bogen. Da han flytter ind hos Armando, er han styret af det instinkt, han har lært på den hårde måde på gaden, og hans øjne har et lynsnart blik, der på rekordtid skal analysere en ny verden og lære at manøvrere i den.

Lorenzo Vigas er uddannet molekulærbiolog fra Florida og studerede film i New York. Mit bud er, at vi kommer til at se meget mere til ham, og at det ikke er sidste gang, han kommer til at stå øverst på en filmprisskammel.

Titel:
Sidste nat i Caracas

Originaltitel:
Desde allá

Land:
Venezuela, Mexico

År:
2015

Instruktør:
Lorenzo Vigas

Manuskript:
Lorenzo Vigas

Medvirkende:
Alfredo Castro, Luis Silva, Jericó Montilla, Catherina Cardozo, Jorge Luis Bosque

Spilletid:
93 minutter

Premiere:
15. september

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. nov. 2019
I morgen danser vi

I morgen danser vi

Biografanmeldelse
30. sep. 2019
XY Chelsea

XY Chelsea

Biografanmeldelse
29. juli 2019
Carmen og Lola

Carmen og Lola

Biografanmeldelse
08. apr. 2019
Gloria Bell

Gloria Bell

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten