Streaminganmeldelse
03. aug. 2025
Showing Up

Lizzy (Michelle Williams) stræber efter at være noget, hun ikke er: succesfuld kunstner. Hun mangler både den poserende selvsikkerhed og tynges af hverdagens praktiske gøremål.

Foto | Allyson Riggs

Showing Up

Hverdagens små gøremål står i vejen for billedhuggeren i Kelly Reichardts lavmælte og såre menneskelige komedie om den ofte frustrerende afstand mellem ambition og virkelighed.

Af Helen O’Hara

Kunstnere siger gerne, at meningen med livet er at skabe. Men dagligdagen har det nogle gange med at spænde ben for kreativiteten. 

I sin seneste film efter den bedårende First Cow (2019) og den fængslende Certain Women (2015) skaber instruktør Kelly Reichardt et portræt af en kunstner som en fortravlet kvinde. Michelle Williams har sin fjerde store rolle for instruktøren som Lizzy, en billedhugger i magelige Portland i Californien, hvor solen bager, og træerne skygger. 

Lizzy forbereder en udstilling, men forstyrres hele tiden af hverdagens små gøremål: en syg fugl, kontorarbejde, en bruser i udu. Alskens småting stjæler den kostbare tid, hun allerhelst ville vie sin kunst. 

Det er lige dele medfølelse og skyldfølelse, der får Lizzy til at pleje den due, som hendes kat har angrebet, og hun går til sin kværulerende familie med samme blanding af moralsk forpligtelse og oprigtig ømhed. 

Lizzy stræber efter at være noget, hun ikke er: succesfuld. Hun har hverken karisma eller stil som sin rival (og udlejer) Jo, der spilles af en sprudlende Hong Chau. 

Hun iklæder sig matte farver, som om hun prøver at gå i ét med tapetet, og hun har hverken kunstnerens poserende selvsikkerhed eller sin families flair for at piske en stemning op. Men når det virkelig gælder, byder hun ind med målrettet alvor. 

Handlingen bevæger sig langsomt, mens Lizzy arbejder med at støbe og brænde sine skulpturer op til ferniseringen. Kelly Reichardt giver publikum plads til at synke ned i et blødt og stille hjørne af den amerikanske kunstverden. 

Kameraet glider rundt på skolen, hvor Lizzy arbejder, og hviler ved smukke unge mennesker, der giver sig hen til skabelsesprocessen. Showing Up er både inspirerende og opmuntrende, når den antyder, at vi alle rummer en større skaberkraft, end vi går og tror.

Titel:
Showing Up

Land:
USA

Årstal:
2021

Instruktør:
Kelly Reichardt

Manuskript:
Kelly Reichardt, Jonathan Raymond 

Medvirkende:
Michelle Williams, Hong Chau, Maryann Plunkett, John Magaro, André Benjamin, James Le Gros, Judd Hirsch

Længde:
104 minutter

Premiere:
4. april på Netflix

Relevante artikler

Biografanmeldelse
02. aug. 2025
The Mastermind

The Mastermind

Streaminganmeldelse
27. feb. 2021
First Cow

First Cow

Biografanmeldelse
01. nov. 2016
Certain Women

Certain Women

Portræt
07. maj 2015
Kelly Reichardt mellem linjerne

Kelly Reichardt mellem linjerne

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
13. sep. 2025
Sorry, Baby

Sorry, Baby

Biografanmeldelse
02. sep. 2025
Mælkevejen

Mælkevejen

Streaminganmeldelse
01. juli 2025
Death of a Unicorn

Death of a Unicorn

Biografanmeldelse
04. juni 2025
Bird

Bird

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten