Biografanmeldelse
18. aug. 2016
The Shallows
Som lægestuderende surferpige, der holder ferie på en øde strand i Mexico, må Blake Lively lægge både bryster og baller til, så filmens forventede kernepublikum af teenagedrenge også har noget at glæde sig over. Foto | Vince Valitutti

The Shallows

Et overflødighedshorn af effekter kan ikke skjule, at forsøget på at lave en slags Jaws til GoPro-generationen er mere komisk end uhyggeligt.

Af Samina Jacobsen

En thriller kan, hvis den er rigtigt god, slippe af sted med meget. Hvis man sidder helt opslugt på kanten af sædet, neglebidende og spjættende ved den mindste lyd, fokuserer hjernen mere på flugt end på huller i handlingen og saglige rationaler.

En dårlig thriller er lige omvendt, og det siger måske det hele om The Shallows, at min hjerne gennem samtlige 87 minutter kredsede om, hvor hurtigt man kan svømme 200 meter.

The Shallows foregår på en øde strand i Mexico.

I en utroligt kluntet start får vi præsenteret Nancy (Blake Lively), en lægestuderende surferpige, der har brug for at komme væk fra det hele efter sin mors død. Dog ikke længere væk, end at hun konstant har snuden nede i telefonen for at chatte med både veninder, far og lillesøster (der er god netforbindelse på det øde sted, som ingen kender til). Og heller ikke længere væk, end da den søde mexicaner, der giver hende et lift spørger, hvordan hun vil komme væk fra stranden igen, er svaret: ”Uber!”

Men altså, lidt langt væk hjemmefra er hun da.

Instruktør Jaume Colle-Serra (Run All Night og Non-Stop) er ivrig efter at komme frem til de actionprægede sekvenser i vandet, men inden da er der lidt til de liderlige drenge, som man må forvente er filmens kernepublikum: et close-up af Livelys bryster, presset helt op til hagen grundet en stramtsiddende våddragt, der selvfølgelig kun lynes halvt op. Brysterne har åbenbart ikke brug for varme i det kolde vand.

I det hele taget er fotograf Flavio Martínez Labiano ikke bleg for at stille skarpt på både baller og bryster og lade alt andet være ude af fokus, men da vi kommer ned under vandet til en farlig hvidhajs første angreb, ser vi Labianos værd.

Nancy bliver bidt i benet, og blodet farver vandet neonrødt i nærmest Refn’ske dimensioner. Den røde billedside lægger et ekstra lag til Nancys kamp under vandet, og de fine takter fortsætter, hver eneste gang der er action under vand.

Colle-Serra er en udmærket action-instruktør, og midterstykket er også ganske underholdende, da Nancy skal tage kampen op mod den hvidhaj, som har efterladt hende såret på et lille rev, 200 meter fra kysten.

Men så er det, min hjerne går i stå ved de 200 meter. For det giver ingen mening, at Nancy ligger på det lille rev i et døgns tid og er ved at dø af kulde og koldbrand, når hun kun er fire-fem minutters svømning fra land. Især ikke, da hun finder ud af, at hvidhajen cirkulerer i en bane, og hun har et dykkerur, der kan fortælle hende alskens smarte data.

I stedet vælger hun en rimelig tåbelig løsning, og så er tålmodigheden med surferpigen ved at være opbrugt.

The Shallows henter tydelig inspiration fra hajfilmen over alle hajfilm, Steven Spielbergs Jaws, og kan næsten ses som én lang udvidelse af klassikerens forrygende åbningssekvens, hvor den unge kvinde Chrissie må lade livet.

Forskellen er dog også tydelig.

Spielberg gør sekvensen simpel, så de enkelte elementer træder frem. Chrissies skrig i den mørke nat efterfølges af absolut stilhed, og det er effektfuldt. Colle-Serra gør det stik modsatte. Han giver den hele armen med GoPro-optagelser, smukke undervandsoptagelser, helikopterskud, CGI og hvad han ellers kan finde på i et mere og mere opskruet tempo.

Komponisten Marco Beltrami forsøger at matche den megen action med en underlægningsmusik, der både indeholder elektroniske instrumenter og en dyb cello. Det er mere forvirrende end stemningsfuldt.

Til sidst bliver det hele så fjollet, at Colle-Serra lader til at have givet op. Det virker, som om han tænker slutningen er ligegyldig, fordi publikum har fået den nervepirrende action, de kom efter. Problemet er, at løjerne aldrig på noget tidspunkt har været rigtigt spændende.

Jo, en enkelt gang. Da Nancy på et tidspunkt kommer til at hamre tænderne ind i en metalbøje. Av, av, av – hun får en stor tandlægeregning.

Titel:
The Shallows

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
Jaume Colle-Serra

Manuskript:
Anthony Jaswinski

Medvirkende:
Blake Lively, Óscar Jaenada

Spilletid:
87 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
18. august 2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. nov. 2016
Forældre

Forældre

Serieanmeldelse
14. okt. 2016
Divorce

Divorce

Biografanmeldelse
01. juni 2016
Mig før dig

Mig før dig

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten