Cph:Dox 2023
13. mar. 2023
Seven Winters in Tehran

Reyhaneh Jabbari forsvarer i 2008 sig selv ved en iransk domstol, hvor hun er anklaget for mordet på en mand, der ville voldtage hende. I 2014 blev hun henrettet ved hængning.

Foto | Gloria Films Production

Seven Winters in Tehran

Dokumentar om et forudsigeligt iransk justitsmord er oprørende, men gør ikke publikum meget klogere på patriarkalske samfund.

Af Rasmus Brendstrup

Man ville ønske, at denne film var blevet lavet ti år tidligere, så den muligvis kunne have reddet et liv.

En morders liv.

For den hængning af en morder, der fandt sted i Iran i 2014, fremstår mest af alt som patriarkatets straf over en kvinde, der vovede at gøre modstand.

Seven Years in Tehran er historien om et forudsigeligt justitsmord. Men den er også indirekte fortællingen om, hvorfor revolutionen ikke vil dø i Iran.

Hadet til præstestyret bliver gødet af skæbner som denne.

Reyhaneh Jabbari hedder hovedpersonen. Hun var nitten år, da hun i 2007 dræbte en mand, som lagde an til voldtægt.

Hun var smuk, selvstændig designer og med en progressiv, stærk familie. Han var tidligere efterretningsmand, der lokkede hende ind i en lejlighed under foregivelse af en ombygningsopgave, låste døren og fortalte, at ingen ville høre hende skrige.

Han var så kålhøgen, at han ikke var bange, da hun fandt en kniv. Han vendte ryggen til og udfordrede hende: Stik bare, hvis du tør!

Den skråsikkerhed er næsten det mest uhyggelige. Det er en macho- og magtkultur, der taler gennem ham.

Så hakkede hun til.

Reyhaneh Jabbari sad syv år på dødsgangen og havde derfor masser af tid til at reflektere og artikulere, hvad hun gik igennem. Hun er filmens store aktiv, en af de stemmer, ethvert undertrykt samfund har brug for. Fordi den er så hjerteskærende og klar.

”Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at jeg var fuld af håb om at overleve. Jeg skal dø. Jeg ønsker at skrige højt om, hvor bange jeg er. Jeg er rædselsslagen for håndjern og bind for øjnene. Jeg frygter rebet om min hals,” skriver Reyhaneh fra fængslet.

Hendes ord får passende krop af skuespilleren Zar Amir Ebrahimi fra Holy Spider, Ali Abbasis danskproducerede frontalangreb på iransk misogyni.

Filmen om Reyhanehs rettergang og død er på mange måder et tidstypisk stykke dokumentarisme: produceret internationalt og lydefrit sammenflettet af de stemmer, man kunne forvente (morderen, familien, hendes forsvarer og støtter) og med et totalt fravær af repræsentanter fra ofrets familie eller det såkaldte retssystem.

På den måde er filmen dårlig journalistik, men den postulerer heller ikke at prøve at være balanceret. Den er de undertryktes stemme. Kvindernes stemme. Og det projekt lykkes den til fulde med.

Reyhaneh er en martyrisk stærk sjæl, der tilgiver selv den hævngerrige familie. Hendes mor Shole, der går den kampvillige vej gennem internationale medier som Fox News og tyske ARD, er i dag et menneskerettighedsikon.

Men allerstærkest står Reyhanehs søster, der har grædt de tårer, der skal grædes. Nu sidder hun rank og nøgtern.

”Jeg har tit tænkt på, hvad jeg ville gøre i Reyhanehs sted. Dengang jeg havde hendes alder og erfaring, ville jeg ikke have haft styrken til at modsætte mig. Jeg ville have ladet mig voldtage. I dag ved jeg så af erfaring, at selvforsvar ikke fører noget godt med sig. Og så ville jeg også lade mig voldtage.”

Filmen vil usvigeligt sikkert få følelserne i kog hos publikum – både dem, der er emotionelt engageret i den iranske frihedskamp, og dem, der ikke er det.

Men efter halvanden time med historien om et forudsigeligt justitsmord savnes et element af analyse. Ikke nødvendigvis af det gennemført hullede politiarbejde, men snarere af de strukturer, der holder patriarkatet på tronen og præstemøllen kørende.

Domsfældelsen lyder på blodhævn, et fænomen, som er skildret smerteligt nuanceret af blandt andre Asghar Farhadi i Beautiful City (2004).

Med nærmest tragikomisk ironi pointeres det i dommen mod Reyhaneh, at hendes offer rejste sig fra bøn og dermed kunne have haft forsæt om at indgå midlertidigt ægteskab med den anklagede.

Det kan man søge til Ida Panahandehs Nahid for at forstå logikken i. Og blot få minutter af Mohammad Rasoulofs Der findes ingen ondskab fortæller mere om livet på dødsgangen end Steffi Niederzolls film, hvor rammen om Reyhanehs syv vintre er rekonstrueret i miniature.

Der er så meget i det iranske samfund, der henligger i mystisk mørke for mange i Vesten. Seven Winters in Tehran gør os desværre ikke klogere, blot vredere.

Titel:
Seven Winters in Tehran

Originaltitel:
Sept hivers à Téhéran

Land:
Tyskland, Frankrig

År:
2023

Instruktør:
Steffi Niederzoll

Manuskript
Sina Ataeian Dena, Steffi Niederzoll

Medvirkende:
Zar Amir-Ebrahimi, Parvaneh Hajilou, Fereydoon Jabbari

Spilletid:
97 minutter

Premiere:
17. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

Feature
10. okt. 2022
Irans kvinder kæmper

Irans kvinder kæmper

Biografanmeldelse
05. okt. 2022
Holy Spider

Holy Spider

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten