Biografanmeldelse
12. aug. 2025
Serietecknaren

Simon Gärdenfors er både instruktør og spiller sig selv i filmen, der handler om hans udvikling fra tegneserieforfatter til provokomiker.

Foto | Wald Entertainment

Serietecknaren

Svensk tegneserieforfatter og provokomiker fortæller sin egen historie i komedie, der føles som halvanden times dårlig standup med musak i baggrunden.

Af Frederik Hoff

Problemet med at give to stjerner til en film som Serietecknaren er, at det er glimrende markedsføring.

Den form for provokationshumor, som den svenske, Kickstarter-finansierede komedie beskæftiger sig med, trives nemlig bedst under kras kritik. Så kan skaberne fremstå som frække drenge i modvind.

Filmens hovedperson og instruktør er Simon Gärdenfors. Han startede karrieren som tegneserieforfatter og blev siden provokomiker, rapper og skaber af YouTube-serien Mina problem, som Serietecknaren (Tegneserietegneren)er en slags spin-off til.

Det er netop rejsen fra den svenske tegneserieundergrund til berømmelse og shitstorm, der er historien i den semibiografiske komedie.

Karakteren Simon vader gennem livet med sixpence, bøvet smil og meget lidt andet. Det eneste, som lader til at optage ham, er emnet pædofili – ikke som et psykologisk interessant og kompliceret fænomen, men som chokeffekt, der skal tvinges ind i samtlige samtaler, han deltager i.

Dette lidt specielle karaktertræk kunne måske have ført til en fængende hovedperson, hvis det blev udfordret. Men i Serietecknaren omgiver Simon sig næsten udelukkende med andre provokationslystne typer, der med død stemme og skolegårdssmil jammer med på vittigheder, primært om overgreb mod børn.

90 procent af dialogen lyder som standup fra slutningen af 00’erne, hvor tourettes-agtige udbrud gjorde det ud for underholdning.

I starten virker det som et originalt greb, at sekvenserne er skudt som usjove svadaer, leveret lavmeldt hen over rolig hawaiiansk musak. Men charmen forsvinder hurtigt, og mange scener føles som et fængsel.

Et af de vigtige vendepunkter er skabelsen af musikvideoen The Baby Dance, som den virkelige Simon Gärdenfors udgav sammen med kumpanen Anton Magnusson i 2015.

Et gensyn afslører en demonstrativt umusikalsk produktion med omkvædet ”Rape the newborn baby”, som vakte en del forargelse. Duoen valgte selvfølgelig at puste til ilden med et svar på kritikken:

”Vi lavede sangen, fordi vi ønsker, at flere skal udsætte børn for seksuelle overgreb. Hvis vi lykkes med at få bare én person til at udnytte et barn seksuelt, som ellers ikke havde oplevet det, så har vores arbejde ikke været forgæves. Pengene og berømmelsen er kun en bonus.”

Den sarkastiske udmelding rummer faktisk en smule absurd humor, men at se de ekstremt selvtilfredse sangskrivere klappe hinanden på skulderen, er ret tåkrummende.

Problemet er faktisk ikke, at vittighederne er stødende, men at de er så lammende uopfindsomme. Især her i 2025, hvor jokes om børneovergreb virker nærmest mildt sammenlignet med, hvad der ellers skrives på internettet og siges af verdens magthavere.

Hvis der er nogle ægte tabuer tilbage i vor tid, bliver de ikke brudt af skandinaviske mænd, der grinende leger pædofile i hver sin sofa. Hvad med en komedie, hvor hovedpersonen rent faktisk er pædofil? Dét ville være farligt og måske endda sjovt.

Hen imod slutningen af Serietecknaren forsøger Simon at finde frem til en virkelig overgrebsmand i form af den pensionerede tegneserieredaktør DC-Bengan. Under pandemien kan Simon ikke lave standup, så han håber, at DC-Bengans historie kan blive til en kontroversiel tegneserie. Men også det ender som en fuser.

Filmen fokuserer i stedet på Simons opgør med sin tidligere ven Iggy (David Wiberg), hvilket kulminerer med en kunstig undskyldning og mere plat pingpong.

Det mest interessante er indblikket i Stockholms indspiste tegneseriemiljø, som er charmerende skildret trods et budget på kun 500.000 svenske kroner. Her lå ellers potentialet til en interessant film om en mand, der lever af at støde folk – men Serietecknaren har ingen lyst til at udfordre sin hovedperson.

Titel:
Serietecknaren

Land:
Sverige

År:
2025

Instruktør:
Simon Gärdenfors

Manuskript:
Simon Gärdenfors

Medvirkende:
Simon Gärdenfors, Anton Magnusson, Johan Hurtig Wagrell, David Wiberg

Spilletid:
90 minutter

Premiere:
14. august

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten