Biografanmeldelse
06. mar. 2019
Selvhenter
Brødreparret Emil (Emil Millang) og Magnus (Magnus Millang) tager til Spanien for at hente liget af deres far, som er død af druk. Hjemturen med kroppen i tagboksen på en bil er både morsom og eksistentiel. Foto | Christian Geisnæs

Selvhenter

Komedie om et brødrepar og deres døde far er en afsindigt sjov og rørende film, der løfter niveauet for dansk komik.

Af Kristian Ditlev Jensen

”Jeg tror også, at dit mandesyn måske kunne trænge til lidt pik,” siger Magnus Millang helt i starten af Selvhenter.

Og man tænker, at så er stilen ligesom lagt. Det her er dansk komik, som vi kender det – rapt, indimellem sjovt, men mest bare plat og overfladisk.

Kan man holde en hel film ud på den måde? Svaret er nej. Men Selvhenter er faktisk heller ikke sådan en film, selv om den ligner.

Her er skamløs og usømmelig omgang med lig og trampen rundt i familietragedier. En stor del af spilletiden er brugt på en helt forudsigelig udstilling af reklamebranchens medarbejdere. Den smider oven i købet drengerøvsdruk og lidt lokalkolorit fra Spanien og Frankrig oveni, så fordommene er helt på plads.

Alligevel bliver filmen nær, vedkommende og faktisk til sidst også rørende.

Brødreparret Magnus og Emil Millang, som har skrevet det afsindigt gode manuskript, og som i filmen spiller versioner af sig selv, har fundet en imponerende balance. De fortæller historien, som både har dybde og noget på hjerte, på en virkelig morsom måde.

Det er ellers en brutal fortælling. Magnus og Emils far er død i Spanien, og hans lig skal sendes til Danmark. Det koster den nette sum af 75.000 kroner, og Magnus er ved selv at få hjertestop, da han hører det i den lille landsbykirke, hvor faren ligger på lit de parade under et lagen.

Han har hele sit liv fusket og hustlet sig igennem, og han troede også, at han kunne gøre det her. Men den døde far skal snart vise sig at være en, bogstavelig talt, tung byrde. I desperation beslutter Magnus nemlig, at de to brødre skal køre faren hjem i den bil, de har lejet i lufthavnen.

Men også her sparer han. Så liget skal fragtes hjem i en Smart Car.

I en af de første scener med liget bliver det helt grotesk og grænseoverskridende. Magnus slipper den døde fars skuldre, da brødrene bærer afdøde ud, fordi han skal slå ud med armene. Farens hoved lander med en stump lyd på et stengulv. Man krymper sig. Men filmen igennem formår Magnus Millang, der også står for instruktionen, at dosere det ulækre, så det ikke bliver for meget – heller ikke, da vi når til den nærmest ikoniske dybfryser, som er med i alle film om lig.

Men Selvhenter er på et højere niveau end den slags film plejer at være, for historien er decideret dyb.

Den afdøde far var alkoholiker og svigtede sine drenge. Det har spillet dem ud mod hinanden, så måske er hjemrejsen også en mulighed for forsoning? De lag i historien – ensomhed i et broderforhold, ar på sjælen fra barndommen, skyld, tilgivelse – bliver alle sammen foldet helt ud i filmen.

Et af højdepunkterne er en scene i lufthavnen, hvor den ene bror omsider tager bladet fra munden og giver den anden tørt på. Og man får så ondt af ham, altså den ”onde” bror, at man næsten ikke ved, hvor man skal gøre af sig selv.

At filmen ender med at stikke i hjertet, skyldes ikke mindst de to brødres skuespil – og samspil.

Magnus Millang er hylende morsom i det meste af filmen, men hans spil har også klange af selvmedlidende melankoli. Emil Millang spiller konsekvent så følsom og sårbar, at man mistænker ham for måske at være det i virkeligheden – og også han er morsom, men på en mere underspillet måde.

Og bliv endelig siddende i biografen, for Millang har gemt sin sjoveste scene til sidst.

Igennem hele filmen har reklamebureauret fremhævet Dar Salim som indbegrebet af en flot og følsom mand. Men da han endelig toner frem på lærredet som ansigtet på tandsmør, viser han sig at være en arrogant skiderik. Så meget for den moderne mand!

Selvhenter er en ægte komedie, der fiser op igennem Europa – med biljagter og det hele – men med den gravalvorlige døds eksistentielle spørgsmål lurende i tagboksen.

Titel:
Selvhenter

Land:
Danmark

År:
2019

Instruktør:
Magnus Millang

Manuskript:
Magnus Millang, Emil Millang

Medvirkende:
Magnus Millang, Emil Millang, Amalie Lindegård, Dar Salim

Spilletid:
91 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
7. marts

Relevante artikler

Interview
27. nov. 2017
Magnus Millang for sjov til Filmskolen

Magnus Millang for sjov til Filmskolen

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten