Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Sara Shahverdi, motorcykelentusiast og fighter, vælges ind i byrådet i det nordlige Iran med opbakning fra især kvinder og unge mænd.

Foto | Gandom Films Production

Saras stempel

Dokumentar om en iransk mønsterbryder, som nægter at leve i skyggen af patriarkatet, rejser et håb uden at blive en overidealiseret fortælling.

Af Rasmus Brendstrup

Forestil dig en kvinde på motorcykel iklædt læderjakke, bandana om håret og tonede briller. Hun er på vej gennem et støvet landskab for at sætte nogle mænd på plads. 

Placer så det billede i nutidens Iran og forestil dig, hvilken spektakulær dokumentarfilm der kunne udfoldes omkring personen, hvis ellers der var frihed til at filme og fortælle den slags historier. 

Så har du Mohammadreza Eyni og Sara Khakis Saras stempel, der har gået sin internationale festival-sejrsgang under titlen Cutting Through Rocks. 

Irans historie rummer mange bemærkelsesværdige mønsterbrydere – fra politiofre til filmmagere, fra digtere til menneskerettighedsforkæmpere. Mange har vundet hjerter i ind- og udland, men ingen er blevet fulgt så nært og intenst, mens deres kamp stod på som Sara Shahverdi. 

Det er en bemærkelsesværdig film om en gennemført særlig kvinde. 

Sara smiler bredt og ofte med sit uregelmæssige tandsæt. Hun er en jordemoder på omkring de 40 år, fraskilt og motorcykelentusiast, som nægter at leve i skyggen af patriarkatet. 

Tidligt i filmen stormer hun ind i sine brødres hjem og kræver, at arveretten til familiehuset også tilfalder hendes søstre, selv om de allerede under pres har skrevet under på en kontrakt om det modsatte. 

Det er et øjeblik, der sætter tonen for hele dokumentaren. 

Kameraet følger Sara tæt og håndholdt. Uden at dukke nakken skælder hun ud på sin vej gennem landsbyens støvede gader – ufeminint iført praktisk frakke og lag på lag af bukser – mens mændene stirrer. Undervejs bliver hun vidne til adskillige lussinger, som konservative fremmede mænd uddeler til unge kvinder, der vover at lade sig inspirere af Saras frimodighed. 

I løbet af filmen bliver Sara Shahverdi valgt ind i byrådet i sin unavngivne landsby i det nordlige Iran, med stemmer fra både kvinder, unge mænd og alle dem, der kender hende som en fighter. Det i sig selv er opmuntrende. 

Men filmen er langt fra et sejrsråb. Den tegner et nuanceret billede af de strukturer, der stadig holder kvinder tilbage i konservative miljøer: skolepiger på tolv, der trues med tvangsægteskaber, kvinder uden juridisk beskyttelse og mænd, der kan fejre offentligt, mens kvinder må kigge på gennem tremmer.

Det klæder filmen, at den forbliver nøgternt observerende – uden fortællerstemme eller ekspertkommentarer. For de iranske feminister kan stadig kun langsomt skubbe til grænserne for, hvad der er muligt i samfundet. 

En særlig stærk scene viser Sara føre en motorcykelkonvoj af piger ud af landsbyen. En stille fejring af frihed, spænding og råstyrke, men friheden er skrøbelig. En af pigerne bliver stoppet og slået af en slægtning, og Sara ser til, mens han afreagerer og går sin vej.

”Når vi gør noget, der bryder normer, må vi forvente, at det kan have konsekvenser,” siger hun og får den rødkindede pige midt på landevejen til at acceptere, at et par håndmadder fra bedrevidende mænd nok er en ringe pris at betale for smagen af selvstændighed. 

Visse scener bærer præg af iscenesættelse, men filmen lever især gennem sine uforskønnede og tilsyneladende ufiltrerede indblik i hjem med beskidte tæpper, billige samovarer og nedarvede sandheder. 

Der er en konstant vekslen mellem håb og modgang, og man sidder med følelsen af, at meget i regionen står og falder med Saras helbred og ukuelighed. Et særligt smukt øjeblik opstår, da hun holder dundertale i en lokal pigeskole, hvor man i mange ansigter ser spor af spejlinger over generationer. 

Selv bærer Sara et stort hul i sit hjerte. Hendes afdøde far, som opdragede hende til selvagtelse og friheden på to hjul – nærmest som var hun en dreng – plantede to små træer på en bakke sammen med hende. De to træer er nu fuldt udvoksede, og indimellem sidder hun op ad dem og mærker savnet i sin ensomhed. 

Saras stempel fungerer som et vindue ind i den bredere feministiske bevægelse verden over, hvor kvinder og piger forsøger at skabe plads i et ufleksibelt samfund. Mange af disse kvinder står kortvarigt i rampelyset, når oprør og reformkræfter peaker, men må ofte kæmpe i årtier uden anerkendelse. 

Det er netop dette, der gør filmen smuk midt i alt det uskønne, den også rummer.

Titel:
Saras stempel

Originaltitel:
Cutting Through Rocks

Land:
Iran, Qatar, Chile, Canada, Holland, Tyskland, USA

År:
2025

Instruktør:
Mohammadreza Eyni, Sara Khaki

Medvirkende:
Sara Shahverdi

Spilletid:
95 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
27. november

Relevante artikler

Cannes 2025
25. maj 2025
Jafar Panahi vinder Guldpalmen

Jafar Panahi vinder Guldpalmen

Feature
10. okt. 2022
Irans kvinder kæmper

Irans kvinder kæmper

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Biografanmeldelse
02. aug. 2025
The Mastermind

The Mastermind

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Nyhed
09. dec. 2025
Trumps regering brugte scene fra Druk

Trumps regering brugte scene fra Druk

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

The Abandons
Serieanmeldelse
08. dec. 2025

The Abandons

Mest læste

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

TV 2 beklager, men står fast på fyring
Nyhed
10. dec. 2025

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Trumps regering brugte scene fra Druk
Nyhed
09. dec. 2025

Trumps regering brugte scene fra Druk

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten