Serieanmeldelse
08. feb. 2019
Russian Doll
Natasha Lyonne brillerer som den grove Nadia, der gemmer en sårbarhed bag facaden. Foto | Netflix

Russian Doll

Karismatiske Natasha Lyonne forfører med morsom præstation som en grovkornet storbykvinde, hvis liv og død kører i ring.

Af Kjartan Hansen

”Jeg tror, jeg er død.”

Det siger Nadia lidt tummelumsk, da hun vågner op på badeværelset. Udenfor fejrer venner og bekendte hendes fødselsdag.

”Vi er alle døde,” er der en af gæsterne, der svarer, før en anden siger: ”Det siger hun efter at have set én Fellini-film.”

Men Nadia er virkelig død. Faktisk er hun død og genopstået flere gange, og hver gang vågner hun op på badeværelset til sin egen fødselsdagsfest.

Seriens titel, Russian Doll, henviser til de russiske dukker, der skjuler en anden dukke indeni. For hver gang hun dør, har Nadia muligheden for at ryste sin hårde facade af sig og vise en bagvedliggende sårbarhed.

Til at starte med ser hun det dog som carte blanche til at slå sig løs i hjembyen New York. For hvad end hun gør, dør hun og vågner op det samme sted. Hverken med moralske eller fysiske tømmermænd.

Undervejs bliver repetitionen dog kvælende for hende. Ligesom i Groundhog Day, hvor Bill Murray vågner op til den samme dag igen og igen, vil Nadia finde ud af, hvorfor hendes tilværelse er gået i stå.

Undervejs krydser hun veje med Alan (Charlie Barnett), der deler hendes skæbne.

En montage viser hans daglige rutine gentage sig. Med tandbørsten i den ene hånd og avisen i den anden klasker han den samme flue hver gang. Men efter hans møde med Nadia, er noget anderledes. Fluen slipper væk. Måske et tegn på, at de kan slippe ud af det limbo mellem liv og død, de er fanget i?

Serieskaberne Amy Poehler, Leslye Headland og Natasha Lyonne tager aldrig seriens mystiske og til tider surrealistiske fortælling for højtideligt, men spæder den op med gedigen galgenhumor.

”Ved du, hvor meget mere, jeg kan få for min lejlighed på AirBnB nu?” spørger den uvidende Maxine (Greta Lee) lystigt, når Nadia finder brandtrappen uden for venindens vindue. Den flugtvej finder hun som et alternativ til hovedtrappen, som hun for alt i verden vil undgå, efter hele to gange at være faldet i døden på den.

Seriens barokke univers vækker den indre svinehund. Man ønsker at se hovedpersonen afslutte skænderier ved at begå vold eller andre kriminelle handlinger, når gerningerne alligevel bliver ugjorte ved hendes næste dødsfald, og tiden skrues tilbage.

Den lyst balanceres i karismatiske Natasha Lyonnes præstation som Nadia. Hun er en frembrusende, storrygende hedonist, der har set lidt af hvert.

I et afsnit vågner hun ved siden af det, hun med et glimt i øjet kalder for sexbunken – et bjerg af sovende mennesker, der ligger nøgne oven på hinanden. Hun gnider sig i øjnene og stirrer på den blå dildo, som er monteret til bagdelen på en af deltagerne. Ellers reagerer hun ikke synderligt på det.

Men hendes reaktion på sin første tilbagevenden fra døden forsikrer os om, at hun alligevel ikke er følelseskold.

Dødsoplevelsen efterlader hende forvirret og passiv. Vi ser deja vuet fra hendes perspektiv, når hun igen er til den samme fest og hører de samme samtaler, som virker underligt bekendte.

Men så husker hun, at hun blev kørt ned af en bil. Hendes stive ansigt blødes op, mens tårerne diskret pibler frem.

Undervejs byder serien på kryptiske sekvenser, hvor frugten i supermarkeder går i fordærv, og blomster i stuerne visner. Vi skal forstå, at tiden altså ikke er gået i stå, men blot er forstyrret.

Logikken bliver aldrig helt forklaret. Men pointen styrkes af, at Nadias slæng med deres beklædning inspireret af 80’ernes new age-bølge ligner nogle af Depeche Modes tidligste fans, mens flashbacks viser skelsættende øjeblikke i Nadias barndom.

Hvad enten man ser en dybere mening i seriens fremstilling af tiden og dens betydning eller ej, er Russian Doll ganske enkelt kostelig med sin galgenhumor, surrealisme og fabelagtige hovedperson.

Titel:
Russian Doll

Land:
USA

År:
2019

Serieskaber:
Amy Poehler, Leslye Headland, Natasha Lyonne

Medvirkende:
Natasha Lyonne, Charlie Barnett, Greta Lee, Elizabeth Ashley, Rebecca Henderson

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
1. februar på Netflix

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten