Serieanmeldelse
14. apr. 2020
Run
Billy (Domhnall Gleeson) og Ruby (Merritt Wever) indgik i deres skoletid en pagt om at stikke af sammen, hvis voksenlivet viste sig at være for kedeligt. Foto | Ken Woroner

Run

Hovedpersonerne i romantisk komedieserie onanerer på skift i et tog, men der er ingen kemi mellem de to ulidelige mennesker på flugt.

Af Laura Dyhrcrone

Allerede fem minutter inde i den nye HBO-serie Run fik jeg en bange anelse om, at jeg havde at gøre med noget møg.

Ruby (Merritt Wever) og Billy (Domhnall Gleeson) indgik en pagt i college, da det endnu var unge, livslystne og nyforelskede. Hvis voksenlivet en dag blev for nedslående og uudholdeligt, skulle de være hinandens livslinje.

Sytten år senere sidder Ruby alene i sin bil, mens en sørgelig Elvis-sang spiller i baggrunden. Pludselig modtager hun en sms fra den gamle flamme, som hun ikke har set, siden de dimitterede.

Der står kun et ord i beskeden: ”RUN”.

Ruby stivner et sekund og tøver. Men så kommer hun i tanke om sit kedelige ægteskab, sin meningsløse hverdag og det faktum, at hun nærmer sig de fyrre.

Hun besvarer Billys sms med det samme korte ord, mens sveden pibler frem på hendes blege pande. Få timer senere mødes de to tidligere turtelduer i et tog på Grand Central Station. Præmissen lyder romantisk, men serien er sådan set blottet for egentlig romance i de ironisk distancerede replikker.

Hvorfor skrev han til hende, spørger Ruby den hemmelighedsfulde og mystiske Billy, som er blevet succesfuld forfatter. Men han undlader at svare i første omgang og skjuler åbenlyst noget. Det usagte skaber dog ikke den ønskede spænding, fordi kemien mellem Billy og Ruby er ikke til stede.

Vi skal forstå, at der er en stor intensitet og lidenskab imellem dem lige fra det øjeblik, de igen møder hinandens sultne blikke. Men det virker totalt utroværdigt, at Ruby må forsvinde ud på togets toilet for at onanere.

Hendes seksualitet er efter mange år i dvale øjensynligt blevet vækket til live. Det samme gælder for Billy, som også må skynde sig ud på lokummet et øjeblik senere senere. “Det fandens kvindemenneske!” siger han til sig selv, mens han river den af.

Ud over et par mislykkede forsøg på samleje bruger Ruby og Billy dog størstedelen af tiden på toget med at skændes over komplet uinteressante emner.

Skuespillerne gør ellers, hvad de kan. Merritt Wever og Domhnall Gleeson er normalt begge dygtige i både drama og komik, men i den her serie er de ude af stand til at give de livløse, underudviklede personer charme og gnist.

De kan heller ikke redde et fladt og dovent manuskript af serieskaberen Vicky Jones. Hun har tidligere vist sit værd og sin evne med ord i Fleabag og Killing Eve, men denne gang falder hun fuldstændig igennem.

De britiske hitserier blev da også styret af hendes faste og forrygende samarbejdspartner Phoebe Waller-Bridge, der i Run nøjes med en rolle foran kameraet og en producertitel, som ikke er nok til at give serien et skud af hendes sprudlende energi.

Man tror simpelthen ikke på seriens postulat om en afgrundsdyb sjæleforbindelse mellem de to mennesker. Begge er til gengæld ekstremt irriterende, overdrevent følelsesladende, sentimentale og selvoptagede. Deres replikker er kluntede og ofte meget lidt morsomme.

”Jeg er ikke længere sjov,” siger Ruby og sukker. Man er helt parat til at give hende ret.

Seriens afsnit slutter alle på samme måde. Dramaturgien gentager sig selv, men fænger aldrig. Ruby vil i afslutningen af hvert afsnit forlade toget og Billy som straf for, at han enten har handlet eller sagt noget forkert.

Billy bryder sammen, bliver dramatisk og smadrer ting i afmagt.

Men vi bliver aldrig følelsesmæssigt engageret i hverken Billy eller Ruby. Hun ombestemmer sig hver gang og vender tilbage til toget.

De forenes og knalder. Serien kan desværre fortsætte ufortrødent.

Jeg har set fem afsnit af den romantiske komedieserie og må tørt konstatere, at mine bange anelser efter de første fem minutter desværre var helt rigtige.

Titel:
Run

Land:
USA

År:
2020

Serieskaber:
Vicky Jones

Medvirkende:
Merritt Wever, Domhnall Gleeson, Rich Sommer, Phoebe Waller-Bridge

Spilletid:
Syv afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
13. april på HBO Nordic

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
07. apr. 2023
Sick of Myself

Sick of Myself

Serieanmeldelse
30. nov. 2021
MeToo: Sexisme bag skærmen

MeToo: Sexisme bag skærmen

Biografanmeldelse
26. juni 2021
Sæson

Sæson

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten