Streaminganmeldelse
31. aug. 2022
RRR
De virkelige, indiske revolutionære Rama Raju (Ram Charan) og Komaram Bheem (N.T. Rama Rao Jr.) møder hinanden og hyldes som helte i episke RRR. Foto | Senthil Kumar

RRR

Sjældent har en actionfilm føltes større end vildt underholdende mytologisering af to af Indiens mest elskede revolutionære skikkelser.

Af Frederik Hoff

I Vesten går vi rigtigt meget op i overholdelse af genreformater. Det er således helligbrøde at bryde ud i sang midt i et realistisk drama, og hypervold hører ikke hjemme i en romantisk komedie.

Heldigvis er den indiske instruktør S.S. Rajamouli pænt ligeglad med den slags pedanterier.

RRR er med sit budget på 539 millioner kroner den dyreste indiske film nogensinde. Og som publikum får man uendeligt meget mere for pengene, end vi gør med de fleste Hollywood-film med dobbelt så store budgetter.

Det tre timer lange epos er på én og samme tid en klassisk actionfilm, en romantisk komedie, et religiøst kostumedrama, en propagandistisk musical og et revisionistisk, anti-imperialistisk voldsorgie.

Alle kneb gælder!

Titlen RRR står for ”Roudram, Ranam, Rudhiram” som på telugu betyder noget i retning af ”Heftig, Død, Blod”, men på engelsk er oversat til det lidt sejere ”Rise, Roar, Revolt”.

Filmen handler om to af Indiens mest berømte revolutionære, Komaram Bheem og Rama Raju, som ledte hver sin modstandskamp i starten af det tyvende århundrede.

Den opdigtede fortælling skildrer, hvordan de to legender mødte hinanden i britisk besatte Delhi i 1920 og gik i åben krig med den britiske guvernør.

Historisk korrekthed er ligegyldigt, for vi er i mytologisk territorium, og vore helte ligner mere guder end mænd. Men mellem den guddommelige og episke action møder vi klodsede, menneskelige sider af heltene.

Bamsede og bedårende N.T. Rama Rao Jr. spiller Bheem. Han er en junglemand, der kan fange tigre med de bare næver, men da han forklædt som muslim falder for en rig, britisk kvinde, bliver han kluntet og genert.

Smukke Ram Charan spiller Raju, Han er en elegant maskine af en dobbeltagent, der nedkæmper sultne menneskehorder med en kæp for det britiske politi. Men i al hemmelighed indsamler han geværer til sin stammes revolution.

De to møder hinanden i en majestætisk scene, hvor en lille dreng er fanget i en oliebrand under en bro. Raju og Bheem kaster sig med hver sin ende af et reb ud fra broen på henholdsvis hest og motorcykel, og i flammehavet får de drengen uskadt i sikkerhed med flammebeskyttelse fra Calcuttas flag.

Herefter følger en lang musiksekvens, som handler om det nyfundne venskab, hvor de med hjertevarm kemi smiler drilsk til hinanden forskellige steder i Delhi og af en eller anden grund bestiger et mennesketårn sammen.

Det er alt for meget, og det er lige præcis, hvad der skal til for at få publikum med på den vilde idé.

Hvor første halvdel af filmen er en skamløst underholdende flyvetur med dans, vanvittige kampscener og venskab, er anden halvdel en mere alvorlig dyrkelse af deres hellige status.

RRR er ikke bange for at vise den rædselsfulde racisme og undertrykkelse, som briterne har stået for. Og filmen bliver rørende og brutal, da Raju er tvunget til at torturere Bheem med en pigget pisk for at redde sin egen revolution.

Bheem er her en messiansk figur, der ignorerer smerten og i stedet synger stoisk til folkemængden, mens det todimensionelle og blodtørstige, engelske guvernørpar vrisser fra balkonen.

Alt for meget, men det virker.

Filmen kulminerer i en revisionistisk hævnfantasi mod briterne, ligesom Tarantinos Inglourious Basterds og Django Unchained gjorde i forhold til henholdsvis nazister og slaveejere.

Og efter tre timer i selskab med de lidende og vildt karismatiske revolutionære, er det en fornøjelse at se dem spidde overmagten.

RRR blev i foråret vist i enkelte danske biografer uden den store opmærksomhed. Nu kan filmen ses på Netflix, hvis man skifter sit sprog på streamingtjenesten til engelsk.

Den simple øvelse åbner for en verden af film, og så gør det mindre for et dansk øre, at versionen er dubbet til hindi og har engelske undertekster. Inderne er med deres seks nationalsprog erfarne dubbere, så det bliver aldrig distraherende.

RRR er propagandistisk og unuanceret historieskrivning, men den påstår ikke at være andet end et medrivende, mytologisk eksperiment.

Det er sjældent, en actionfilm føles så stor, og det er en blæret påmindelse om, hvor underholdende film man kan lave uden de konventionelle, vestlige begrænsninger.

Titel:
RRR

Land:
Indien

År:
2022

Instruktør:
S.S. Rajamouli

Manuskript:
S.S. Rajamouli, V. Vijayendra Prasad

Medvirkende:
N.T. Rama Rao Jr., Ram Charan Teja, Ajay Devgn

Spilletid:
187 minutter

Premiere:
Kan ses på Netflix

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten