Biografanmeldelse
15. apr. 2015
Rosita
Når filippinske Rosita (Mercedes Cabral) har været i køkkenet, er maden for stærk for fiskefabriksarbejderen Ulrik (Jens Albinus). Foto | Adam Wallensten

Rosita

Kærligheden kan købes på Filippinerne i Frederikke Aspöck humoristiske drama, men filmen kan ikke snyde sig til et autentisk fiskermiljø i Udkantsdanmark.

Af Jeppe Mørch

Historien om ensomme mænd, der køber sig til kærlighed fra Asien, er fortalt før. Nu får den så en ødipal drejning i et lille fiskersamfund.

I Frederikke Aspöcks nye Rosita får både far (Jens Albinus) og søn (Mikkel Boe Følsgaard) følelser for en filippiner-kvinde (Mercedes Cabral), der ankommer til Danmark og undrende trykker en finger ned i den sky, som skal oven på rullepølsen i madpakken.

Aspöck er uddannet fra den prestigefyldte Tisch School of the Arts i New York, og hun debuterede med kortfilmen Happy Now, der vandt en pris i Cannes.

Senere lavede hun kortfilmen Får i Danmark, en urkomisk skildring af et gennemtærsket utroskabstema. Især Søren Sætter-Lassen er forrygende som vattet morfar, der skal stå for sankthansbålet.

Til gengæld skuffede debutspillefilmen Labrador fælt. Den er et tungt og symbolmættet kammerspil, hvor faretruende ravne samler sig over de tre hovedpersoner – far, datter og kæreste.

Rosita er en tilbagevenden til en mere løssluppen tone. Kim Fupz Aakeson står bag manuskriptet, og det lille samfunds normer skildres med humor, når faren må belære sin søn om, at man ikke slår nogen ned på en fiskekutter. Den slags gør man på kroen!

Enkemanden Ulrik (Albinus) savner kærlighed i sit lille røde murstenshus. Derfor får han med en vens hjælp bragt filippinske Rosita (Cabral) til sig, som var hun en pakke. Ulrik kan ikke engelsk, og de kan derfor ikke tale sammen. Sønnen Johannes (Følsgaard), der stadig bor hjemme, agerer tolk i forholdet.

Historien om asiatiske kvinder, der kommer til Danmark for at tilfredsstille enlige mænd, er ofte offerbeskrivelser. Kvinderne skildres som en depressiv blanding af husholderske og lolita-dukke. Janus Metz’ Thy/Thailand-dokumentarer og Mads Matthiesens 10 timer til paradis har dog nuanceret emnet.

Mercedes Cabral leverer en fornem og kompleks præstation som Rosita, der ikke giver køb på integriteten, selvom hun er fanget i en prekær situation. Hun ved, hvad der økonomisk set er mest fornuftigt. Men samtidig begynder hun at synes, at den unge Johannes er sød.

Trekantsdramaet er så forudanet, at man kunne ønske det forløst på mere original eller aggressiv vis. Ulrik og Johannes er begge to mænd fra provinsen, der ikke taler højt om følelser – og der er også langt til handling.

Dyre-symbolikken fra Aspöcks tidligere film er også til stede i Rosita. I Får fungerer den uldne skare som græsk kor, der betragter det pæne middagsselskabs opløsning. I Labrador varsler fugle og en sort hund problemer. Og denne gang smækkes en kold fisk med store, døde øjne på et skærebræt i det hjem, hvor Rosita og Ulrik ikke kan kommunikere.

Rosita er optaget ved den nordjyske vestkyst, ligesom Søren Balles glimrende Klumpfisken. Men her er der ingen, som snakker nordjysk. Det kan selvfølgelig være for at skabe en fornemmelse af, at dette kunne være en hvilken som helst fiskerby.

Personerne er skildret med en god portion varme og udstilles aldrig. Men filmen formår ikke at løsrive sig fra den prosaiske kendsgerning, at de ellers dygtige skuespillere er udefrakommende, der blot er blevet installeret i et brunligt provinshjem fuld af stueplanter og tvivlsomme malerier af klitter og bølger.

Jens Albinus gør det udmærket som den akavede Ulrik med optrukne skuldre, stive bevægelser og hænder, der lugter af fisk fra arbejdet på den lokale fabrik. Og Mikkel Boe Følsgaard portrætterer fisker-sønnen med ring i venstre øre og den indre smerte, man genkender fra Arvingerne. Begge mangler dog den autenticitet, Henrik Birch besidder som Kesse i Klumpfisken.

Men det er tankevækkende, at de ensomme i Udkantsdanmark endnu engang skal reddes af en kærlighed, der kommer udefra, som det også skete i Klumpfisken.

Titel:
Rosita

Land:
Danmark

År:
2015

Instruktør:
Frederikke Aspöck

Manuskript:
Kim Fupz Aakeson

Medvirkende:
Jens Albinus, Mikkel Boe Følsgaard, Mercedes Cabral, Julie Agnete Vang Christensen, Mads Riisom, Lise Baastrup Nielsen

Spilletid:
95 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
16. april 2015

Relevante artikler

Interview
05. maj 2009
Frederikke Aspöck

Frederikke Aspöck

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten