Biografanmeldelse
16. mar. 2016
Room
Den tilfangetagne Ma (Brie Larson) prøver at skabe hygge omkring sin søn (Jacob Tremblay) i det lille rum, de ikke har været uden for i syv år. Foto | Caitlin Cronenberg

Room

Room griber om struben på én og presser tårerne frem i øjnene, så selv Lars Bukdahl, der ellers er en inkarneret modstander af følelsesmanipulation, må overgive sig.

Af Lars Bukdahl

Jeg ville gerne agere den mindste smule skeptisk over for universelt roste og prisnominerede Room – over for filmens kyniske og nu og da også sentimentale følelsesmanipulation. Mere specifikt over for den tunge, meget overflødige voiceover.

Men for fanden, når jeg nu rent faktisk manipuleres så forbandet og overvældende effektivt, og meget mod min vilje, også af den voice-over, så kommer formuleret skepsis til at ligne en meget uærlig øvelse. Jeg gider ikke have principielle indvendinger imod kunstværker, der virker.

Og Room virker, fordi følelsesmanipulationen på samme tid undergraves og styrkes af en vild fornyelse og generøsitet i omgangen med den på overfladen plat melodramatiske idé.

For syv år siden blev Ma (Brie Larson, som vandt en Oscar for sin præstation), dengang kun en teenager, kidnappet af en mand. Hun kalder ham Old Nick og bliver holdt indespærret i et haveskur, titlens værelse.

Her bor hun sammen med sin femårige søn Jack, (Jacob Tremblay), som Old Nick er far til, og som aldrig har været uden for skuret. Ma holder ham uvidende om, at den virkelighed, han læser om og ser på fjernsyn, har med en virkelig omverden at gøre.

Kun Room er realitet, alt andet er drøm og fiktion.

I første halvdel af filmen er tilskueren indespærret i skuret sammen med Ma og Jack. Vi følger både det ritualiserede trummerum og den spændingsfyldte plotfortykning. Efter en konfrontation med Jack, der plejer at holde sig skjult under kidnapperens besøg, skruer Old Nick ned for varmen.

Så Ma indvier modvillige Jack – der hellere vil høre en anden historie – i virkelighedens sande beskaffenhed og indruller ham i en plan om først at spille syg og siden død og så ...

Det er i udfoldelsen af trummerummet, at forfinelse og generøsitet bliver de centrale strategier.

Forfinelse har med detaljer at gøre.

Vi har detaljerne i Room-rummet, hvor alle elementer uundværligt indgår i Jacks kosmologi, og ethvert nyt element – en tand, en mus, en legetøjsbil – er mindre sensationer. Og vi har detaljerne i Larsons og Tremblays lige suveræne spil – drengens intense opmærksomhed, morens viljestærke selvovervindelse. Generøsitet har med tid at gøre.

Scener får lov til at vare meget længere end nødvendigt – især scener, hvor Jack leger eller keder sig. Vi oplever altså i realtid, hvor både klaustrofobisk og eventyrligt det er at være stedt i Room.

Da det lykkes Ma og Jack at undslippe værelset og Old Nick, føler tilskueren sig lige så fortumlet som Ma og Jack i de nye, formeligt uendelige omgivelser. Det er ellers bare mormorens ganske almindelige parcelhus.

Stadig mindre vagtsomme Jack og stadig mere rådvilde Ma drives fra hinanden af det simple faktum, at et hus består af flere rum. Garderoben, som den ene leger med Lego i, ligger ikke ved siden af badeværelset, hvor den anden spærrer sig inde.

Anden halvdel opleves som både hårdere og blødere end første halvdel, hvor Ma med det yderste af neglene holder sammen på sin og Jacks brutalt unaturlige tilværelse.

I anden halvdel må hun give slip, mens Jack stille og roligt socialiserer sig ind i verden udenfor. Det kulminerer – og dér stod jeg så af – i mødet med en sød hund. Det er med stor, sentimental grusomhed fuldstændigt logisk, at Jack skal falde på knæ og omfavne den hund, men jeg vægrer mig imod at acceptere det.

Jeg synes øjensynlig, at det er lidt pinligt, at jeg er så glad for den her film. Hvorfor ellers prale af min modstandskraft over for en helt almindelig, sød hund?

Men det er altså på en enormt kunstnerisk kvalificeret måde, at Room – bortset fra den hund – griber om struben på én og presser tårerne frem i øjnene. Tro mig!

Titel:
Room

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Lenny Abrahamson

Manus:
Emma Donoghue

Medvirkende:
Brie Larson, Jacob Tremblay, Sean Bridgers, Joan Allen, William H. Macy


Spilletid:
118 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over femten år

Premiere:
17. marts

Relevante artikler

Nyhed
05. feb. 2016
Nyt Ekko med succesfuldt makkerpar

Nyt Ekko med succesfuldt makkerpar

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
26. nov. 2022
Vanskabte land

Vanskabte land

Biografanmeldelse
12. juli 2022
Et sekunds lykke

Et sekunds lykke

Biografanmeldelse
06. mar. 2022
Benedetta

Benedetta

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten