Biografanmeldelse
02. sep. 2015
Ricki and the Flash
Meryl Streep giver den gas på scenen i fuld udsmykning som rockmusikeren Ricki Rendazzo. Foto | TriStar Pictures

Ricki and the Flash

Meryl Streep går all in som falleret rockmusiker og fraværende mor i et komediedrama, som byder på energiske live-optrædener, men en ujævn fortælling.

Af Samina Jakobsen

Tom Petty and the Heartbreakers’ American Girl er det velvalgte intronummer, der manifesterer Oscardarlingen Meryl Streep som den fallerede rockmama Ricki Rendazzo.

Med et tykt lag øjenmakeup og – hold nu fast – flagrende fletninger, klirrende armbånd, barokke halskæder, farverig blondekjole, læderjakke og snørestøvler plus et par tatoveringer rocker den 66-årige Streep derudaf i noget, der ligner juleaften i kostumeafdelingen.

Det har aldrig været nogen hemmelighed, at Meryl Streep kan synge, og hun gør det også fremragende i den højenergiske live-optræden, som er ganske medrivende indfanget.

Selvfølgelig, fristes man til at sige, når instruktøren er den rockelskende Jonathan Demme, der skabte den uforglemmelige koncertfilm om Talking Heads, Stop Making Sense.

Demme ånder rock’n’roll, det gør Streep ikke. Måske derfor er man gået all in på at udsmykke hende som sådan, hvilket har den uheldige sideeffekt, at vi konstant er opmærksomme på, at Streep spiller skuespil. Det føles ikke naturligt, og derfor bliver man ikke synderligt rørt, da Rickis eksmand Pete (Kevin Kline) ringer med dårligt nyt.

Datteren Julie (spillet af Streeps egen datter, Mamie Gummer) er blevet skilt, og er flyttet ind hos Pete, som har svært ved at tackle hendes svære depression. Mor Ricki flyver nu til Indiana for at være der for sin datter, som hun ikke har set i mange år.

Men Julie og Rickis sønner Adam og Josh har ikke i sinde at tilgive deres mor, at hun forlod dem i en tidlig alder til fordel for livet som rockmusiker i Los Angeles. Det udmønter sig blandt andet i en pinlig familiemiddag, hvor Ricki erfarer, at Josh skal giftes, men ikke har inviteret hende til brylluppet.

Ricki and the Flash minder i sin struktur om Demmes dystre drama Rachel Getting Married og manuskriptforfatteren Diablo Codys pinligt humoristiske Young Adult. En outsider vender hjem og skal forsøge at gebærde sig i et miljø, der nu synes uvant.

Hvor ville man ønske, at filmen havde forenet Demmes dybde med Codys absurde pinligheder. I stedet virker det, som om Demme er fløjtende ligeglad med alt andet end de liveoptrædener, der er spredt fra start til slut, og Cody skøjter på overfladen af det lette komediedrama, uden at der for alvor er noget på spil.

Konflikter bliver lynhurtigt løst, så vi kan komme videre til næste nummer, og alle karakterer ender med at være karikaturer, fordi der ikke er tid til at udforske dem nærmere. Det skaber en ujævn og utroværdig fortælling, i særdeleshed i mor-datter-relationen.

Julie går fra at hade sin mor det ene øjeblik til at være slyngveninder på frisørsalon det næste til igen at være en sur mokke, når de træder ind ad døren derhjemme. Der er ikke mange strenge at spille på for Mamie Gummer, der konstant sukker og mukker det bedste, hun har lært.

Til tider overspiller hun i en sådan grad, at det bliver direkte pinligt, men heldigvis trækkes historien tilbage til Rickis stambar for en stund, hvor der fokuseres på musikken.

Et højdepunkt er covernummeret Drift Away, Dobie Grays klassiker fra 1973, hvor man virkelig kan mærke samspillet mellem Streep og firserikonet Rick Springfield, der spiller Rickis kæreste Greg.

Ricki and the Flash er faktisk bedst, når Ricki er i sit rette element, hvilket virker mærkeligt for et Cody-manuskript, hvis adelsmærke er pinlige konfrontationer. Men udstillingen af Ricki virker for letkøbt.

Det er nemt at pege fingre ad en republikaner, der stemte på Bush hele to gange, som ikke ved, at man ikke må have rødvin med om bord på et fly, eller at drinks til et bryllup er gratis, og som konstant nævner, at hun ikke er særlig klog, og at hun ikke har nogen penge.

Er det sjovt? Næh, men Streep skal nu nok blive nomineret til en Oscar alligevel.

Titel:
Ricki and the Flash

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Jonathan Demme

Manuskript:
Diablo Cody

Medvirkende:
Meryl Streep, Rick Springfield, Mamie Gummer

Spilletid:
102 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
3. september

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. mar. 2019
Ramen Shop

Ramen Shop

Biografanmeldelse
07. jan. 2019
Før frosten

Før frosten

Serieanmeldelse
19. okt. 2018
Making a Murderer – sæson 2

Making a Murderer – sæson 2

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten