Cph:Dox 2018
12. mar. 2018
The Return
De danskadopterede Thomas (Thomas Hwan) og Karoline (Karoline Sofie Lee) møder hinanden i Sydkorea, hvor de begge er taget på jagt efter deres rødder. Foto | Walenciak Film

The Return

Malene Choi Jensens hybridfilm om adoptivbørns søgen efter deres biologiske familie er en tankevækkende og visuelt spændende refleksion over kultur og identitet.

Af Patricia Smollerup

En lyserød svaneformet båd. Et byliv med bamser, koreansk karaoke og pastelfarvede nakkepuder. Men også et samfund med slidte bygninger og smalle gader.

Instruktør Malene Choi Jensen er adopteret fra Sydkorea og har med sin hybridfilm The Return skabt en interessant fortælling om kultur og identitet, inspireret af egne og andre adoptivbørns erfaringer.

Malene Choi Jensen er uddannet dokumentarfilminstruktør fra Den Danske Filmskole. The Return har tidligere på året haft verdenspremiere på den prestigefyldte festival i Rotterdam og konkurreret om hovedprisen ved Göteborgs filmfestival.

I The Return følger vi som flue på væggen den 34-årige dansk-koreaner Karoline, der er rejst tilbage til Sydkorea i søgen efter sine rødder. Hun indkvarteres på et herberg, hvor hun bor sammen med andre adoptivbørn i samme situation, og her skaber hun et bånd til danskeren Thomas, der ligeledes leder efter sine forældre.

Hegn og lukkede døre symboliserer den modstand, som Karoline mødes med fra det sydkoreanske system – et bureaukrati, som tilbageholder information og efterlader Karoline magtesløs i sin søgen efter sandheden.

Men vi følger ikke kun Karoline og Thomas’ rejse for at finde deres biologiske familie. Det er i lige så høj grad en udvikling hen imod at blive kendt med den kultur og baggrund, som de begge blev revet væk fra, da de var helt små.

Denne udforskning af fortiden går godt i spænd med Malene Choi Jensens eksperimentelle tilgang til filmmediet. Gennem fascinerede og stiliserede greb afspejles Karoline og Thomas’ fornemmelse af at indtræde i et fremmed samfund og kultur.

Fotografen Catherine Pattinama Colemans lange indstillinger med opstillede, symmetriske kompositioner, hvor kameraet er solidt plantet på stativ, kombineres med en fascinerende farvepalet, som svinger fra kolde blåhvide nuancer til skæret fra neonlyserøde lamper. Filmens rolige tempo og stilhed omfavner den til tider akavede, afkortede dialog, mens en arkadespils-inspireret lydside strømmer gennem filmen.

Alt dette giver os en følelse af den fremmedgjorthed, der kan mærkes i Karoline og Thomas’ første møde med et land og en side af dem selv, de ikke tidligere har kendt til.

”Det er et underligt fantasisted, det her,” siger Thomas om det koreanske samfund, som han både synes har en skønhed, men også er grimt.

Gennem mødet med andre adoptivbørn får Karoline en følelse af fællesskab, som hun ikke tidligere har oplevet. I deres dialog reflekterer de over eksistentielle emner: Hvordan forældrene har tacklet og måske prøvet at ignorere barnets rødder. Hvilke fordomme man er blevet mødt med, og hvordan det føles pludselig at møde sin fortid.

Det er i disse samtaler, at filmen er stærkest.

Det er rørende, når en kvindelig amerikansk-koreansk kunstner præsenterer Karoline for en tegneserie om en pige, hvis fantasi-ven fortæller hende, at hun skal bevare troen, for hun har altid været elsket, selv om hun blev adopteret. Og det er tankevækkende, når Thomas reflekterer over, om de adopterede koreanere rent faktisk har meget tilfælles, eller om de i virkeligheden bare lader som om, fordi de inderligt ønsker at have det.

Desværre bliver stilheden og den langsomme tilgang også filmens akilleshæl. Vi får til tider fornemmelsen af, at scenerne er trukket i langdrag, og det udfordrer tålmodigheden.

Men når filmen rammer en nerve, er den forrygende. Særligt Thomas’ møde med hans biologiske mor og hendes hårde livshistorie er iøjnefaldende. Moren giver Thomas en smagsprøve på sin hjemmelavede mad, og i opbygningen af en spinkel relation mellem de to, forlader vi for et kort øjeblik det stativfastspændte kamera og får en dynamisk, håndholdt sekvens. Dét er tryllebindende.

Titel:
The Return

Land:
Danmark

År:
2018

Instruktør:
Malene Choi Jensen

Manuskript:
Sissel Dalsgaard Thomsen

Medvirkende:
Thomas Hwan, Karoline Sofie Lee

Spilletid:
84 minutter

Premiere:
17. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

Nyhed
09. jan. 2018
Danske film indtager europæiske festivaler

Danske film indtager europæiske festivaler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. maj 2022
How I Met Your Father

How I Met Your Father

Serieanmeldelse
19. apr. 2022
The Dropout

The Dropout

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten