Biografanmeldelse
15. nov. 2021
The Rescue
En af dykkerne er på vej dybt ind i kalkstenshulen, hvor tretten unge, thailandske fodboldspillere sidder indespærret på grund af monsunens regn. Foto | National Geographic

The Rescue

Med enestående optagelser viser dokumentar, hvordan samfundets outsidere bliver hele verdens helte, da de frygtløst redder thailandske teenagere ud af undervandsgrotten.

Af Kristian Ditlev Jensen

Tretten fodboldspillere – alle teenagere fra ungdomsholdet Vildsvinene i provinsen Chiang Rai i det nordlige Thailand – blev i 2018 fanget i det karstiske hulesystem Tham Luang Nang Non i den nationale skovpark Tham Luang-Khun Nam Nang Non. 

Hele verdens øjne blev rettet imod Chanin Wibunrungrueang, Phanumat Saengdi, Duangphety Phromthep og deres ti kammerater, som sammen med holdets træner Ekkaphon Chanthawong pludselig var i livsfare. 

De var rejst ind i det 10,3 kilometer lange system af huler, som straks efter deres entre blev oversvømmet af vand på grund af monsunens regn. 

Det originale nyhedsformat bliver normalt kaldt for ”barnet i brønden” og stammer fra den engelske presse, som engang dækkede en historie om et barn, der var faldet i en brønd, og som det så ud til, at ingen kunne hjælpe ud. 

Den historie har vi siden hørt igen og igen og igen. 

Mennesker ender i problemer et eller andet afsidesliggende sted – i en brønd, en ubåd, på en bjergtop eller som her dybt inde i en hule afskåret fra omverdenen af oversvømmelse. De kan ikke hjælpes, og imens uret tikker, følger vi alle de ofte fejlslagne forsøg på at redde de nødstedte. 

Instruktørerne Elizabeth Chai Vasarhelyi og Jimmy Chin fortæller historien på en spændende måde, fordi de starter med totalt kaos i titelsekvensen, inden de ruller hele historien kronologisk ud, samtidig med at de begynder et uventet sted. 

I England sidder den pensionerede brandmand og huledykker Sir Richard William Stanton – der blev adlet for sin indsats – og hører om ulykken. Og sammen med en række kolleger tager han ned og hjælper The Royal Thai Navy med at få drengene ud. 

Selve redningen er dramatisk, fordi drengene skal bedøves og så at sige sejles ud med dykkermasker på under vand. Man frygter, at de vil dø undervejs. De kan slå hovedet imod en klippe, de kan tabe masken, bedøvelsen kan være for stærk til de små drenge – én af dem vejer bare 29 kilo på grund af de to ugers sultekur i undervandsgrotten. 

Rent teknisk er filmen lavet af enestående optagelser. 

Dykkerne tog fra starten kameraer med ind i grotten, og billederne af drengene, som efter to uger ser dykkerne dukke op af vandet, gør enhver tilskuer nærmest flæbende. 

”Vi er sultne. Har I noget med, vi kan spise? Må vi komme med ud?” spørger drengene, som samtidig igen og igen siger ”thank you”. 

Billederne går verden rundt. 

Siden kan man på grund af dykkernes dokumentation følge redningen – og alle problemerne – live. Men samtidig bruges der nyhedsklip fra hele verden og nogle ret fantastiske 3D-modeller, så man for alvor begynder at forstå, hvor afsindigt et sted, drengene er endt. 

De er dybt, dybt inde i kalkstenshulen. 

Af en eller anden besynderlig grund får drengene slet ingen stemme i filmen – bortset fra de små replikker og brudstykkerne, vi hører om deres sammenhold. 

Det er for eksempel drengene selv, der beslutter, at den dreng, der bor længst væk, skal ud først. Så den, der bor næst længst væk og så videre. For så kan de give besked til familierne i landsbyerne, når de alligevel kommer forbi på vejen hjem! 

Omvendt tegner filmen et overraskende fint billede af dykkerne og deres personlighed. De er alle sammen nørder, indadvendte og en af dem bekender åbent, at han faktisk nok er følelsesmæssigt afstumpet og bedst til at være helt alene. 

Men pludselig tager skolegårdens mobbeofre revanche. På skift lyser de op i et smil og fortæller om, hvordan det er at gå fra at være marginaliseret og weird til at være dagens helt. 

”Jeg blev valgt sidst til cricketholdet, men jeg blev valgt først til huleredningsholdet,” som en af dem stolt siger. 

Filmen er rørende og interessant, men det er, som om spændingen ikke rigtigt indfinder sig. Måske fordi man på forhånd ved, at det hele lykkes. De eneste, som på tragisk vis undervejs omkommer, er to voksne dykkere.

Titel:
The Rescue

Land:
England, USA

År:
2021

Instruktør:
Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi

Medvirkende:
Thanet Natisri, Jim Warny, Rick Stanton

Spilletid:
107 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
24. november i Grand

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
09. mar. 2019
Free Solo

Free Solo

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten