Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Rejsen mod nord

Før sit møde med Snedronningen aner Gerda hendes ansigt i en vinduesrudes frostmønster. Den norske film kombinerer H.C. Andersens danske eventyr med idéer fra andre kilder og er også udgivet som børnebog med billeder fra filmen.

Foto | PictoryLand

Rejsen mod nord

Norsk eventyr baseret på H.C. Andersens Snedronningen er stift animeret og plottet blottet for overraskelser og originalitet.

Af Nicolas Barbano

”Hver gang en klokke ringer, får en engel sine vinger.” 

Med den replik slutter Frank Capras elskede juleklassiker Det er herligt at leve. Den spøger i Rejsen mod nord, en norsk animationsfilm skrevet og instrueret af romanforfatteren Bente Lohne. 

Det er hendes instruktørdebut og første filmcredit som manuskriptforfatter siden Codex (2016), en obskur amerikansk konspirations-thriller instrueret af Häkon Gundersen, som er Bente Lohnes mand og nu også har produceret Rejsen mod nord. Det forklarer måske, at hun har fået tjansen som animationsinstruktør. 

De computeranimerede personer i Rejsen mod nord ligner plastik, som var filmen 25 år gammel, og de bevæger sig melodramatisk med teatergestik. Ligeledes er designet af filmens figurer og baggrunde temmelig tynget af konvention, hvilket også gælder filmens billedkompositioner og kamerabevægelser. 

For eksempel er den kvindelige skurks palads en forfrossen klynge tårne og buer, som tydeligt strækker filmens sparsomme fantasi og oldnordiske 3D-teknik til bristepunktet. 

Bente Lohne har skrevet en bog bygget over filmen, herhjemme udgivet af Carlsen. Det er derfor noget overraskende, at også filmens plot er blottet for originalitet. 

Som udgangspunkt er filmen baseret på H.C. Andersens Snedronningen fra 1844. I modsætningen til Kasper Juhls filmatisering af eventyret i den aktuelle antologifilm Yndige mennesker, er det en loyal gengivelse af Andersens fortælling om den lille pige Gerda, der rejser langt for at redde vennen Kay, som er blevet kidnappet af Snedronningen. 

Filmen udelader dog eventyrets helt essentielle element: troldspejlet, hvis splinter er H.C. Andersens metafor for nogle menneskers tendens til kun at se de negative ting. 

Undervejs på sin færd flyver helten på en gås, en idé hentet fra svenske Selma Lagerlöfs roman Nils Holgerssons forunderlige rejse gennem Sverige (1906-07). Andetsteds møder hun en samedreng i en slæde trukket af et rensdyr – et genbrug fra finske Zacharias Topelius’ Sampo Lappelill. En saga från Lappland (1860). 

Samedrengen dukker også op i Disneys animationsfilm Frost (2013), hvor han hedder Kristoff. Det er et af flere punkter, hvor Rejsen mod nord minder om Frost og andre Disney-film. 

Især fremstår Snedronningen her som en kombination af Frost-dronningen Elsa og Tangled-skurken Mother Gothel. Altså en camp-diva, og ligesom boyband-dæmonerne i Kpop Demon Hunters et uheldigt eksempel på queerkoder anvendt synonymt med ondskab. 

Snedronningen holder sig kunstigt ung ligesom i de mange film om blodbaderen Elizabeth Báthory og kan manifestere sig som et ansigt i en snestorm, ligesom Imhoteps ansigt i sandstormen i The Mummy

Måske er disse elementer indlagt for at retfærdiggøre romanudgaven af filmen, i fald den lille dreng fra Kejserens nye klæder skulle spørge: ”Hvorfor dog ikke bare genudgive Snedronningen?” 

Til Bente Lohnes ære må siges, at hun selv nævner sine primære kilder – dog ikke, at Gerdas skytsengel er planket fra førnævnte Det er herligt at leve

Her skal englen Clarence redde James Stewarts generøse bankmand fra selvmord, og lykkes det, får englen sine vinger.

I Rejsen mod nord hedder englen Lilly, og lykkes hendes mission, får hun sin glorie. 

Én, der næppe får en glorie, er den ansvarlige bag filmens markedsføring. På filmplakaten, på Wikipedia, på IMDb, på den danske distributørs Facebook-side og så fremdeles dominerer navnet Mads Mikkelsen som filmens trækplaster. 

I virkeligheden lægger Mads Mikkelsen stemme til en birolle, nemlig drengens far, der ligner H.C. Andersen. At sælge filmen på Mads Mikkelsens navn er mildt sagt misvisende. 

Jeg har ikke læst romanudgaven af filmen, måske er den fremragende, men jeg har læst H.C. Andersens eventyr, som er genialt, og jeg har set filmen. Her kommer forklaringen på, at jeg startede denne anmeldelse med Capra-citatet. Vel er jeg ikke James Stewart, og disse linjer er ikke en Hollywood-finale, men dog siger jeg: 

Hver gang kasseapparatet ringer, fordi der er solgt billet til en dårlig film, græder en engel snot.

Titel:
Rejsen mod nord

Originaltitel:
Reisen mot nord

Land:
Norge

År:
2025

Instruktør:
Bente Lohne

Manuskript:
Bente Lohne

Medvirkende:
Fiona Blond, Carl Løber Roliggaard, Danica Curcic, Elias Meyer Jakobsen, Tone Suvi Ellegaard Ebbe, Bodil Jørgensen, Anne Marie Helger, Camilla Lau, Mads Mikkelsen

Spilletid:
86 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
4. december

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Yndige mennesker

Yndige mennesker

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Nyhed
09. dec. 2025
Trumps regering brugte scene fra Druk

Trumps regering brugte scene fra Druk

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

The Abandons
Serieanmeldelse
08. dec. 2025

The Abandons

Mest læste

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

TV 2 beklager, men står fast på fyring
Nyhed
10. dec. 2025

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Trumps regering brugte scene fra Druk
Nyhed
09. dec. 2025

Trumps regering brugte scene fra Druk

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten