Kunstanmeldelse
25. apr. 2017
Rejsen
En argentinsk præst står i silhuet ved det vældige Iguazu-vandfald i segmentet om tro i filmværket Rejsen. Foto | Jacob Møller

Rejsen

Christoffer Boes særudstilling på Moesgaard Museum er en ambitiøs og poetisk filmisk rejse i menneskehedens grundvilkår.

Af Frida Marquard

I udstillingen Rejsen inkorporeres filmmediet på en måde, som man kun kan håbe, at andre kulturhistoriske museer vil tage ved lære af.

I stedet for at være et sideelement er det femten minutter lange filmværk Rejsen nemlig hovedattraktionen i Moesgaard Museums nye særudstilling.

Værket tager museumsgæsterne med på en filmisk opdagelsesrejse ind i syv af menneskehedens eviggyldige grundvilkår: fødslen, kærligheden, angsten, tabet, troen, rationaliteten og døden som livets endelige punktum. Hvert scenarie er filmet i ét af de syv verdensdele.

Det er koncept på et højt plan – den slags, som er en fornøjelse at se, når det fungerer.

Det kunne let være blevet en fortænkt omgang, en kunstprøve påklistret et par velmente pædagogiske pointer om global fred og fordragelighed. Men værket formår behændigt at manøvrere sig gennem faldgruberne.

Udstillingen starter i en hule, hvor de besøgende bliver introduceret for de syv vilkår. Hulen repræsenterer menneskehedens begyndelse, der fortsætter efter filmen i et spejlbesat uendelighedsrum: universet. Dette sidste rum er ment til eftertanke og fordybning.

Selve filmen vises i det midterste rum, der er udformet som et amfiteater med stengulv og sæder af imiteret bark. Værket vises i et loop på en stormskærm, der hænger over en indendørs sø.

Billedet genspejles i den blanksorte vandoverflade og giver en sælsom effekt i det dunkle lys.

Filmen starter med et dvælende, blågråt billede af en flod. Kameraet dukker pludseligt ned under vandoverfladen, og vi ser en dansk kvinde føde i et badekar. Livet begynder ved fødslen.

Fra Danmark fortsætter rejsen i Afrikas bakkede landskab under temaet ”kærlighed”. Mødre plejer deres børn, og drenge leger på stranden, før de unge mænd i Papua New Guineas tætte jungle skal overkomme deres frygt som led i manddomsritualet i overgangen fra barn til voksen.

Med et barberblad snittes et snirklet mønster af stammetatoveringer ind i huden på en ung mand, så hans bare ryg til sidst minder om et glat krokodilleskind.

Filmværket er skrevet og instrueret af Christoffer Boe (Reconstruction og Spies & Glistrup) og produceret af Zentropa. Boes udsøgte indstillinger giver mindelser om kunstfilmen Samsara, der leverer et blændende billedbombardement.

Det er imponerende, at kameraet får lov til at komme så tæt på de mest intime øjeblikke under fødslen i badekarret og begravelsen ved Ganges-flodens bred, hvor flammerne på ligbålet slikker den døde mands ansigt – et billede, der fremstår sært fredfyldt.

Resultatet er et visuelt storslået og rørende indblik i det, der eviggyldigt binder os mennesker sammen på tværs af kulturer og landegrænser.

Som når en amerikansk kvinde fælder en tåre i et børneværelse – vi må forstå, at barnet er dødt. Eller når en indisk mand lader sig kronrage efter at have stedt en kær til hvile i Ganges-flodens grumsede vand.

Også lydsiden imponerer med sit realistiske lydunivers. Fra gevaldige tordenbrag i Papua New Guineas jungle over den overdøvende menneskevrimmel ved Ganges’ bredder til Antarktis’ øde vidder, hvor et elektronisk beat bruges til at gengive følelsen af eventyrlyst og skaberkraft i segmentet om rationalitet.

Flere af scenarierne overrasker i deres kreative valg af lokaliteter. Troen gengives således i Iguazu-vandfaldets buldrende vandmasser mellem Brasilien og Argentina.

På papiret er Indien eller Papua New Guinea, der tiltrækker i tusindvis af turister på jagt efter spirituel selvrealisering, mere gængse skildringer af troen. Men i stedet knyttes dette vilkår i værket til naturen, som til alle tider har udgjort fundamentet for den menneskelige spiritualitet.

Det halvgemte pauserum kan anbefales som en slutning på udstillingen. Her kan besøgende nemlig med et par virtual reality-briller tage et smugkig på nogle af værkets lokationer. Det giver et sug i maven pludselig at stå på kanten til det vældige Iguazu-vandfald på den anden side af Jorden.

Titel:
Rejsen

Sted:
Moesgaard Museum i Aarhus

År:
2017

Kurator:
Jan Skamby Madsen

Kunstner:
Christoffer Boe

Periode:
25. april – 26. november

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
08. jan. 2020
Lad mig falde

Lad mig falde

Serieanmeldelse
03. jan. 2020
Dracula

Dracula

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten