Streaminganmeldelse
01. dec. 2020
Red, White and Blue
Leroy Logan (John Boyega) har som ung betjent en klar ambition om at ændre den racistiske struktur i det engelske politi. Foto | Will Robson-Scott

Red, White and Blue

Fantastisk præstation af John Boyega i hovedrollen gør tredje del af Steve McQueens enestående antologi til endnu en gribende oplevelse.

Af Claus Nygaard Petersen

”Jeg er her ikke for at få venner. Jeg er her for at ændre organisationen indefra,” forklarer Leroy Logan (John Boyega) de andre politielever om sin begrundelse for at blive betjent.

Han er den eneste sorte i klassen, og på denne tid i 1980’ernes London er politi med anden hudfarve end bacon-pink stadig et sjældent syn.

I Steve McQueens tredje film i Small Axe-antologien er vi efter den fiktive historie om fest, liv og kærlighed i Lovers Rock tilbage i den brutale virkelighed med Red, White and Blue.

Igen er fortællingen forankret hos folk med caribiske rødder og deres oplevelse af et britisk samfund, der ikke er særligt begejstret for hverken fremmede eller forandring.

Omdrejningspunktet er Leroy Logan, en af de mest hyldede betjente i det londonske politi. Han var med til at ændre den racistiske kultur, der var dominerende blandt folkene i blåt.

Leroy søger ind på akademiet, og i den første tid på gaden kan han ikke vide sig sikker på, om han har sine hvide kollegaers opbakning, hvis han kommer i problemer.

Selv om de teknisk set burde være jævnbyrdige, ser kollegerne først og fremmest en sort mand.

Det er ikke nyt for Leroy.

I filmens første scene står han som dreng og venter på at blive hentet ude foran skolen. To betjente kommer hen og kropsvisiterer den lille skoleuniformklædte dreng og tjekker hans taske, hvor han har et instrument.

Han har været til musikundervisning, men det er betjentene ligeglade med. Området har været plaget af indbrud, og da vidner har beskrevet gerningsmændene som sorte drenge, er også Leroy under mistanke.

Oplevelsen sætter sig i knægten, og det samme gør politiets gennembankning af faren (Stephen Toussaint), hvis forseelse er, at han med et målebånd demonstrerer, at hans lastbil ikke fylder for meget på vejen.

I modsætning til de to første film har Red, White and Blue en utvetydig hovedperson i Leroy, og John Boyega kunne ikke være mere perfekt i rollen.

Boyega leverer karrierens bedste præstation og viser samtlige facetter af talentet – fra lette øjeblikke af lykke sammen med kæresten Gretl (Antonia Thomas) til vrede og frustration over at blive diskrimineret, fordi han har en anden hudfarve.

I den virkelige verden har skuespilleren også været en stor fortaler for sortes rettigheder. Hans tale ved en Black Lives Matter-demonstration i Hyde Park i sommer gik viralt, og i september gav han Disney en bredside for at skubbe sin karakter i baggrunden, jo længere hen i Star Wars-trilogien man kom.

Steve McQueen og medmanuskriptforfatter Courttia Newland laver velvalgte nedslagspunkter i Leroy Logans liv, og Red, White and Blue fungerer effektivt som beretningen om en af de mest betydningsfulde personer i bekæmpelsen af racisme i Londons politi.

Det er imponerende, hvordan det er lykkedes at holde den tematiske tråd i de første tre film i Small Axe-antologien. Selv om filmene fortæller vidt forskellige historier, er man aldrig i tvivl om instruktørens hensigt.

Nu hvor tonen er tilbage i samme spor som Mangrove, bliver det spændende at se, om de to resterende film holder samme høje niveau.

Titel:
Red, White and Blue

Land:
England

År:
2020

Instruktør:
Steve McQueen

Manuskript:
Steve McQueen, Courttia Newland

Medvirkende:
John Boyega, Steve Toussaint, Joy Richardson, Neil Maskell, Stephen Boxer, Calum Callaghan, Conor Lowson

Spilletid:
80 minutter

Premiere:
29. november på engelsk BBC og 4. december på amerikansk Amazon Prime Video

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
24. nov. 2020
Lovers Rock

Lovers Rock

Streaminganmeldelse
16. nov. 2020
Mangrove

Mangrove

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2023
Thanksgiving

Thanksgiving

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten