Cph:Dox 2018
14. mar. 2018
The Raft
De medvirkende på den eksperimenterende tømmerflåde mødes over 40 år senere til en rekonstruktion, hvor de reflekterer over den besynderlige oplevelse, da de var unge. Foto | Fasad

The Raft

Svensk dokumentar om et fejlslagent antropologisk eksperiment på en tømmerflåde er et morsomt tidsbillede af 1970’erne.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Kan vi klare os uden krig?

Sådan spørger Santiago Genovés, en spansk-mexicansk antropolog, der forsker i konfliktoptrapning og -løsning. Hans målsætning er intet mindre end at bane vej for fred i verden. 

Svenske Marcus Lindeens dokumentar foregår selvfølgelig i 70’erne, hvor den rettænkende intelligentsia verden over brød deres hjerne for at standse Vietnam-krigen. 

Santiago finder løsningen, da han er ombord på et fly, der bliver kapret af terrorister. Mens de andre passagerer sidder og hulker med hænderne over hovedet, kribler det i hans hænder efter en notesblok. Tænk at kunne studere mennesker i så farefuld en situation! 

Så han kommer på et storstilet eksperiment, der låner ikke så lidt fra den norske eventyrer Thor Heyerdahl: Hvis man kunne isolere unge, smukke mennesker på en tømmerflåde og lade den drive over Atlanterhavet, så må faren og de seksuelle spændinger give rig mulighed for at studere jalousi, aggression, endda vold! 

”Blandt primat-hanner handler de fleste konflikter om adgang til hunner med ægløsning,” fortæller Santiago i sin tørre, akademiske voice-over over optagelser fra flåden af de halv- og helnøgne unge, der pjatter og flirter på flåden. ”Jeg ville undersøge, om det samme gjorde sig gældende blandt mennesker.” 

Den afdøde antropolog får 40 år senere modsvar fra de i dag ældre deltagere, der mødes på en rekonstruktion af tømmerflåden og ser tilbage på deres ungdoms store sejltur. 

”Jeg havde sex med Charles og Eisuke,” fortæller den israelske læge. ”Det handlede ikke om kærlighed, vi var bare gode venner.” 

Flåden stævnede ud i 1973, og den yngre generation havde en seksualmoral, der får den midaldrende professor til at se stadig mere forstokket og frustreret ud, som flåden driver af sted på den tre måneder lange tur fra de Kanariske Øer til Mexico. 

Alle de vigtigste funktioner på flåden – læge, kaptajn, dykker – havde Santiago besat med kvinder for at stikke til mændenes stolthed. Med på sin ark havde han også taget en sort kvinde og en sort fyr i den sikre formodning, at de ville danne par. 

Men som månederne går, hygger hans laboratorierotter sig simpelthen for meget med kortspil og fællessang til at hidse sig op over hans manipulationer, imens han går rundt og fnyser som den halvgamle machomand blandt unge flippere. 

Da roret går i stykker, insisterer professoren, der aldrig har dykket, på selv at trække i frømandsdragten for at fikse det. 

Hans store, gråsprængte skæg gør lukningen til masken utæt, og han er ved at drukne. Mens han sover næste morgen, hopper den kvindelige dykker i baljen og fikser roret på et par minutter! 

”Han var rasende!” griner den nu ældre dame. 

De nutidige interviews med de endnu levende deltagere giver The Raft en jovial-ironisk distance til historien om en hybrisramt ronkedor, hvis storstilede eksperiment falder eklatant ned i den generationskløft, han ikke selv kunne få øje på. 

Skiftet fra Santiagos blåøjede idealisme til deltagernes noget mere kyniske erindringer gør Marcus Lindeens film til et humoristisk tidsportræt, hvis brug af nutidige optagelser sætter smalfilmsoptagelserne fra flåden smukt i scene. 

Og så er det også en fundamentalt spændende historie, der står som et krakeleret spejlbillede af Thor Heyerdahls 1950-dokumentar om rejsen med Kon-Tiki, hvor eksperimentet denne gang er fundamentalt forfejlet og fordomsfuldt. 

Men det føles også som en lidt klejn fortælling, der skifter fortæller for ofte til, at man kommer tæt på andre end den hårdt prøvede antropolog. De fleste af ekspeditionens mænd er døde i årenes løb, og det er en skam ikke at få deres perspektiv med. 

Havde Santiago egentlig noget at bidrage med? Hvordan regnes han i dag inden for sit felt? Det melder denne film ikke noget om.

Titel:
The Raft

Land:
Sverige, Danmark

År:
2018

Instruktør:
Marcus Lindeen

Medvirkende:
Santiago Genovés

Spilletid:
108 minutter

Premiere:
17. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten