Serieanmeldelse
06. dec. 2021
The Prize of Silence
Franskmanden Jean-Claude Arnault indsmigrer sig i toppen af kultureliten i Sverige og får placeret sig det perfekte sted til at kunne forgribe sig på unge kvinder. Foto | Viaplay

The Prize of Silence

Dokumentarserie om #MeToo-skandalen i Det Svenske Akademi fokuserer på det sensationelle i stedet for at undersøge de strukturer, der giver overgrebsmændene frit spil.

Af Samina Yasmin Jakobsen

I 2017 eksploderer en #MeToo-bombe i den kongelige institution Det Svenske Akademi. 

Akademiet, der blev indstiftet i 1786 til litteraturens fremme, blev i 1901 udpeget til at være jury for Nobelprisen i Litteratur. Dermed steg anseelsen for de atten mandlige medlemmer, der vælges på livstid. 

For ja, selvfølgelig var det kun mænd, der kunne optages. 

I nyere tid er der dog blevet optaget enkelte kvinder. Og i 2015 blev stol nr. 7, Sara Danius, udpeget som den første kvindelige sekretær – den mest magtfulde position i Akademiet. 

Så skulle man tro, at Akademiet gik mod bedre, mere progressive tider. Men da bomben sprænger, viser institutionen, at den stadig er båret af et stokkonservativt tankesæt og en tavshedskultur. 

Ligesom det for nylig er blevet vist i den fremragende danske dokumentar MeToo: Sexisme bag skærmen

Dokumentarserien The Prize of Silence fortæller over fire afsnit historien om skandalen i Det Svenske Akademi. Men allerede efter et kvarter har vi med hurtig klipning været omkring kong Gustav 3. i 1786, arkivklip fra tiden i Akademiet i 00’erne til Harvey Weinstein-sagen og Pussyhat-demonstrationer i USA i 2017. 

Særligt det amerikanske spor er en irriterende afstikker. Men man forsøger tydeligvis at ramme et amerikansk publikum. 

Nogle af de svenske medvirkende taler svensk, mens andre – med mere eller mindre succes – udtaler sig på engelsk. Man har fået prominente navne som Gloria Allred til at kommentere på skandalen. Det giver ikke megen mening, men dokumentarens producer Joel Karsberg stod også bag Surviving R. Kelly og har dermed fået adgang til stjerneadvokaten, der var ansvarlig for søgsmålet i R. Kelly-sagen. 

Sidst, men værst, mimer The Prize of Silence stilen fra amerikanske tv-krimi-dokumentarer, der kommer i metermål. Der er hurtig klipning, arkivbilleder, som bliver gentaget i det uendelige, og alt for mange effekter. 

Omdrejningspunktet er ”Kulturprofilen”, som han bliver kaldt i den første artikel om overgreb i 2017, der får lavinen til at rulle. 

En franskmand ved navn Jean-Claude Arnault, der via et væld af løgne indsmigrer sig i toppen af kultureliten, gifter sig med Akademi-medlem Katarina Frostenson. Sammen med hustruen driver han kunstscenen Forum for Akademiets midler, der bliver de intellektuelles yndlingssted. 

At blive indbudt til en højtoplæsning er en blåstempling i sig selv. Omkring stedet sværmer de yngre kunstnere, der ønsker en karriere inden for litteraturen, og Arnault har på den måde placeret sig det perfekte sted til at kunne forgribe sig på unge kvinder. 

Han er indgangen til den elitære litteraturkreds, men har også magten til at knuse en karriere. 

Det stærkeste kort i The Prize of Silence er vidnesbyrdene fra Arnaults ofre. De beskriver stalker-adfærd, drug-rape, slave-lignende forhold og en mand, der skiftevis charmerer og eksploderer i vrede. 

Men dokumentaristerne har ikke kunnet dy sig for at lægge effekter under deres ord og klippe til billeder af Arnault, der vitterligt ligner et monster. Som om deres ord ikke er skræmmende nok i sig selv. 

Det eminente ved andre #MeToo-dokumentarer som den danske MeToo: Sexisme bag skærmen og Surviving R. Kelly er, at der gives plads og tid til kvindernes personlige fortællinger. Og ud fra de mange fortællinger toner sig et mønster og en kultur, som der skal tages et opgør med. 

Vi behøver ikke at se monsteret 117 gange. 

Vi behøver heller ikke en gennemgang af #MeToo-bevægelsen startende med Weinstein & co. Det er mere interessant at få en debat om de strukturer, der gør det muligt for overgrebsmændene at blive siddende på magten, uagtet at overgrebene fortsætter i årtier. 

Arnault blev dømt for voldtægt. Men Det Svenske Akademi smed i kølvandet på skandalen den kvindelige sekretær på porten og forsøgte at beskytte overgrebsmanden. 

Det er disse strukturer, der er interessante at belyse. The Prize of Silence forsøger, men det ender desværre i en lidt for sensationalistisk tilgang til emnet.

Titel:
The Prize of Silence

Land:
Sverige

År:
2021

Serieskaber:
Joel Karsberg

Medvirkende:
Björn Wiman, Ebba Witt-Brattström, Anna Kölén, Jonas Gardell, Christian Catomeris

Spilletid:
Fire afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
5. december på Viaplay

Relevante artikler

Serieanmeldelse
30. nov. 2021
MeToo: Sexisme bag skærmen

MeToo: Sexisme bag skærmen

Serieanmeldelse
17. apr. 2019
Sexanklagerne mod R. Kelly

Sexanklagerne mod R. Kelly

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
14. nov. 2025
Mors drenge

Mors drenge

Serieanmeldelse
03. okt. 2024
Ungeren

Ungeren

Biografanmeldelse
19. juni 2024
Club Zero

Club Zero

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten