festivalanmeldelse
02. feb. 2021
Pleasure
Linnea (Sofia Kappel) skifter hjemlandet Sverige ud med varmere himmelstrøg, da hun under kunstnernavnet Bella Cherry slår sig løs i pornobranchen i Los Angeles. Foto | Sophie Winqvist

Pleasure

Kompromisløst svensk pornodrama fører publikum ubehageligt tæt på en nådesløs branche.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

”Gæt, hvad jeg lavede i dag,” skriver Bella Cherry i et opslag på Instagram, hvor hun poserer med tungen frækt stukket frem og hele ansigtet klistret af sæd.

Hun er nitten år gammel, blond og blåøjet og utålmodig efter at tage fat på en pornokarriere i Los Angeles. Men konkurrencen er hård i Ninja Thybergs kompromisløse debut, der gennem hårde og realistiske sexscener – vi ser alt undtagen penetration –stiller skarpt på pornobranchens magtstrukturer.

Her er det mændene, som er øverst. Og det er én ting at fantasere om at dyrke sex med hele verden som tilskuer. Noget andet er at stå i en billig lejlighed foran tre midaldrende mænd, hvor den ene tjekker lydniveauerne, den anden onanerer, og den tredje kommer med instrukser om at se mere uskyldig og mere sexet ud på samme tid.

Men Bella – der hedder Linnea hjemme i Sverige – har besluttet sig for, hvad hun vil, nemlig noget andet og mere end idioterne derhjemme. Hun vil være en stjerne.

Ninja Thyberg er enormt specifik i sit portræt af pornobranchen, et miljø, der vil virke velkendt for dem, som husker Nicole N. Horanyis dokumentar Naked – dagbog fra Porn Valley.

Bella bor i et delehus med en flok andre håbefulde unge kvinder, der forsøger at bryde igennem. Hverdagen går med Insta-opslag og nøgne auditions, før kameraerne ruller. Kvinderne kappes om, hvor langt de vil gå.

Trekant, firkant, sutte og sluge, bagfra eller bagi, bondage, ydmygelse, fingeret voldtægt.

Bellas ven Joy er klar på det hele. Selv er Joy med på både mænd og kvinder og gerne flere ad gangen, men hun har grænser – som nedbrydes én efter én.

Den purunge Sofia Kappel er forbløffende god i hovedrollen. Hun er et naturalistisk talent, der ridser Bellas trodsighed og kølige ambition op, så man nærmest stikker sig på hendes strittende personlighed.

Det er en overordentlig modig præstation, som blotter alt på ydersiden, men holder en knudret kerne tilbage i det inderste.

Det er svært ikke at tænke på Isabella Eklöfs danske Holiday, der havde premiere på Sundance-festivalen for tre år siden. Men Eklöfs film var dog mere kompleks og vovet.

Ganske som Victoria Carmen Sonnes naive Sascha indlader Bella sig på et projekt, der fra start ligner en dårlig idé.

Vi forstår ikke helt, hvad der driver hende.

”Min far voldtog mig, da jeg var en lille pige,” joker Bella, da den sympatiske Mike spørger hende, hvorfor hun kastede sig over lige netop pornobranchen. Men det passer ikke. Hun er bare vild med pik, siger hun senere. Det er heller ikke hele sandheden.

Det er svært at komme ind under huden på Bella. Til gengæld er skildringen af pornobranchen nærgående og hårrejsende, om ikke helt overraskende.

De unge kvinder sælger velvilligt ud af sig selv, men det er købers marked, og de mandlige producere forventer, at kvinderne er holdspillere.

Så kan det godt være, at de kan afbryde når som helst, men der er ingen betaling for afbrudt samleje.

”Du behøver ikke gøre noget, du ikke har lyst til,” trøster instruktøren af en video, hvor hun grædende bliver voldtaget af to mænd. ”Men du vil gerne færdiggøre det, ikke?”

Tænk over det, næste gang du bruger Pornhub!

Det er en bondagevideo, hvor Bella er bundet med reb over hele kroppen, der står som hendes bedste oplevelse i byen. Det kvindelige filmhold lytter til hendes behov, terper sikkerhedsord med hende før optagelserne og står parat med noget at drikke, så snart de er færdige.

Instruktøren beder endda hendes scenepartner køre på med vibratoren, til Bella får en orgasme. Hvilket ikke synes at ligge de mandlige instruktører meget på sinde.

Der er mange pikke med i Pleasure, bare bryster, svedig hud, stød og stønnen. Men en god sexscene er ikke porno. Og Ninja Thyberg er skarp i den måde, hun bruger sexscenerne som en magtforhandling mellem uligeværdige partnere.

”Business or pleasure?” spørger de i lufthavnen, da Bella ankommer i den første scene. Resten af filmen demonstrerer med al tydelighed, hvor svært det er at forene de to.

Titel:
Pleasure

Land:
Sverige, Holland, Frankrig

År:
2021

Instruktør:
Ninja Thyberg

Manuskript:
Ninja Thyberg, Peter Modestij

Medvirkende:
Sofia Kappel, Revika Anne Reustle, Kendra Spade, Chris Cock

Spilletid:
105 minutter

Premiere:
31. januar på Sundance-festivalen

Relevante artikler

Sundance 2021
30. jan. 2021
Sundance på sofaen

Dag 1: Sundance på sofaen

Biografanmeldelse
30. jan. 2021
Flugt

Flugt

Biografanmeldelse
04. maj 2019
Usynligt hjerte

Usynligt hjerte

Biografanmeldelse
05. okt. 2018
Holiday

Holiday

Nyhed
13. nov. 2013
Nyt Ekko med sex og Trier

Nyt Ekko med sex og Trier

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten