Biografanmeldelse
18. jan. 2022
Petite maman
Ved en hule i skoven møder Nelly en pige, som på mystisk vis ligner hende på en prik og minder om Nellys mor som barn. De to piger spilles af tvillingesøstrene Joséphine og Gabrielle Sanz. Foto | Claire Mathon

Petite maman

Instruktøren bag Portræt af en kvinde i flammer har med et magisk twist skabt en dragende melankolsk fortælling om en lille piges store bekymringer.

Af Patricia Smollerup

Efter mormorens død tager otteårige Nelly med sin mor og far ud til morens barndomshjem for at rydde det. Her går hun på opdagelse i skoven for at lede efter en hule, som moren har fortalt en historie om, at hun byggede, da hun var barn. 

Ved hulen møder Nelly en pige, som ligner hende på en prik. Det viser sig, at der kan trækkes en række tråde mellem den lille pige og Nellys familie. 

Fortid og fremtid krydses på fantastisk vis. 

Franske Céline Sciamma er kendt for sine socialrealistiske skildringer af unge kvinder og relationerne mellem dem – som i Tomboy, Water Lillies, Girlhood og hovedværket Portræt af en kvinde i flammer. 

Her adskiller Petite maman sig, idet dramaet inddrager en række magiske elementer og fokuserer på relationen mellem en lille pige og hendes mor. 

Vi bliver nysgerrige efter, hvordan lille Nelly er forbundet til pigen, som hun møder i skoven. Nelly spilles af Joséphine Sanz og pigen i skoven af hendes virkelige tvillingesøster Gabrielle. 

Når pigerne sidder og nærmest synkront spiser Coco Pops, skal man holde tungen lige i munden for at holde styr på, hvem der er hvem. 

Der skabes en mystik, når Nelly bevæger sig rundt i den anden piges hus, som ligger gemt dybt inde i skoven og på forunderlig vis er fuldstændigt identisk med mormorens. 

Petite maman bliver en bevægende fortælling om relationer mellem generationer. I mødet med morens barndomshjem forsøger Nelly at forstå sin mors sind. Hvordan var hun selv som barn? Og er det Nellys skyld, at moren ofte er trist og bliver fjern i blikket? 

Vi får et indblik i et bånd mellem mor og datter. Gennem Joséphine Sanz’ stærke præstation kan vi fornemme en lille, ensom pige, som har tabt en smule af barndommens sorgløshed og bærer rundt på en masse bekymringer. 

Samtidig er det også en film om at miste. 

Nelly er ikke tilfreds med det sidste farvel, som hun fik sagt til mormoren. Det var ikke et ”godt farvel”, hvisker hun til sin mor, inden de lægger sig til at sove. 

For Nelly vidste ikke, at det ville blive det sidste farvel. Det gør man aldrig. Og moren spørger Nelly, hvordan hun ville have ønsket at sige farvel, hvis hun fik en mulighed mere. 

Der hviler en melankolsk stemning over filmen. Tomheden gennemsyrer filmen, og via fotografen Claire Mathons rolige, lange og dvælende indstillinger skabes en stille og empatisk fortællestil, som er genkendelig fra tidligere samarbejder mellem Céline Sciamma og Mathon. 

Vi har tidligere set film, hvor børn søger ind i en fantastisk verden, som hjælper dem med at håndtere store følelser i den lille barnekrop og tunge emner som døden. 

Og man kommer hurtigt til at sende tanker til film som Guillermo del Toros Pans labyrint eller danske Anders Walters I Kill Giants fra 2017, hvor unge Barbara i et forsøg på at håndtere sin mors sygdom skaber sin egen magiske verden, hvor hun slås mod kæmper. 

Petite maman er en lille film, der har en stor, dragende effekt.

Titel:
Petite maman

Land:
Frankrig

År:
2021

Instruktør:
Céline Sciamma

Manuskript:
Céline Sciamma

Medvirkende:
Joséphine Sanz, Gabrielle Sanz, Nina Meurisse

Spilletid:
72 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
20. januar

Relevante artikler

berlinale 2021
04. mar. 2021
Dengang mor var pige

Dag 3: Dengang mor var pige

Interview
15. feb. 2017
Børn bor ikke i en boble

Børn bor ikke i en boble

Biografanmeldelse
02. dec. 2014
Girlhood

Girlhood

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. maj 2022
How I Met Your Father

How I Met Your Father

Serieanmeldelse
19. apr. 2022
The Dropout

The Dropout

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten