Serieanmeldelse
21. maj 2019
Perfekte steder – sæson 3
Rose (Sara Hjort Ditlevsen) og Tobias (Gustav Dyekjær Giese) må efter den første forelskelse arbejde hårdere på at holde gnisten i live i parforholdet. Foto | Andreas Omvik

Perfekte steder – sæson 3

Tredje og sidste sæson af romantisk ungdomsdrama bevæger sig i den rigtige retning, men har stadig en kedelig hang til at udpensle pointerne.

Af Patricia Smollerup

Hvad er der tilbage, når den første, stormende forelskelse har lagt sig?

Tilværelsen som par er blevet hverdag. Med det følger kompromiser, hvilket netop er, hvad tredje og sidste sæson af Mikael Wulffs romantiske ungdomsdrama Perfekte steder kredser om.

I de første to sæsoner fulgte vi de to komplette modsætninger Rose (Sara Hjort Ditlevsen) og Tobias (Gustav Dyekjær Giese), som faldt pladask for hinanden. Hun som den flyvske pige i farvede outfits og han som den stive jakkesætstype, der trængte til at løsne op.

Gennem en altoverskyggende forelskelse overkom de udfordringer og fandt styrke i hinandens forskelligheder.

I tredje sæson er sommerfuglene væk, og hverdagens gang og fremtidsudsigter har fået parret til at overveje, om de stadig er gode for hinanden. Særligt en stor jobmulighed i Sverige har sået tvivl hos Tobias. Han spekulerer på, hvilken retning han gerne vil gå i sit liv.

Samtidig følger vi fortsat parrets vennegruppe og deres problemer med parforhold og identitet.

Der er i den nye sæson skruet en del ned for Roses påtagede fjollethed, som aldrig rigtigt føltes ægte. Og det klæder serien, at hun ikke kommer med så mange kunstigt mærkelige udsagn.

Desuden leverer Sara Hjort Ditlevsen flere gange i løbet af serien stærke, følelsesmæssige øjeblikke, og det er medrivende at se hende kæmpe med at bevare fatningen, når hun og Tobias diskuterer parrets fremtid.

Også resten af vennegruppen fungerer godt. Aske Bang og Sophie-Marie Jeppesen giver serien liv og charme som det friske og livsglade par Alex og MM. De har stadig problemer med udefrakommende fristelser, men alligevel kaster de sig med stor kærlighed til hinanden ud i fællesprojekter.

Særligt Sus Wilkins’ influencer Natasha får i denne sæson mere plads. Det er fængende at følge, hvordan hun kæmper for at finde sig selv og kærligheden i en overdådig, men overfladisk verden, hvor alt handler om at smigre sig ind hos de rigtige.

Gustav Dyekjær Giese er stadig en anelse stiv i betrækket som Tobias, og det er ikke meget, der i løbet af sæsonen ændres på mimikken.

Der sker heller ikke den store udvikling for karakteren, og det virker irriterende, at han ved sæsonens sidste afsnit stadig går med de samme spekulationer.

Serien er også meget ujævn. Flere steder er der godt skuespil og nogle stærkt medrivende øjeblikke, men så forfalder serien kort efter til så kunstigt spil og dialog, at det sender tankerne hen på en skolekomedie.

Det virker utroværdigt og overgjort, når Rose flipper ud på sin søster, fordi søsteren har brugt hendes flæsede, røde trøje, som Rose havde planlagt, at hun skulle have på ved et møde med Tobias.

”Jeg er grim,” jamrer hun halvhysterisk, så vi kan forstå, at hun er nervøs før mødet.

Her kunne serien godt have brugt noget af den ægthed og underspillethed, som vi kender fra Skam. Her bliver Noora, uden at sige et ord, ved med at gå rundt og rette på puderne i sofaen, så de står perfekt, inden hun skal have et lignende alvorligt møde med William.

Perfekte steder sigter mod laveste fællesnævner.

Tobias trækker sig mere og mere væk fra Rose på grund af arbejdet. De går og holder hånd, men da arbejdstelefonen pludselig ringer, slipper han hendes hånd for at tage arbejdsopkaldet.

Og hvis nogen stadig skulle være i tvivl, så fortæller popmusikken, hvad personerne føler hele vejen igennem.

”Super rich kids with nothing but fake friends,” synger Frank Ocean på lydsiden, mens Natasha drikker vin og indser, hvor kold en verden, hun befinder sig i.

Men som let underholdning en sen aften efter en lang arbejdsdag er Perfekte steder udmærket.

Titel:
Perfekte steder

Sæson:
3

Land:
Danmark

År:
2019

Serieskaber:
Mikael Wulff

Medvirkende:
Sara Hjort Ditlevsen, Gustav Dyekjær Giese, Aske Bang, Sus Wilkins, Olivia Joof Lewerissa, Sophie-Marie Jeppesen

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
27. maj på TV 2 Zulu og TV 2 Play

Relevante artikler

Serieanmeldelse
10. okt. 2017
Perfekte steder

Perfekte steder

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. maj 2022
How I Met Your Father

How I Met Your Father

Serieanmeldelse
19. apr. 2022
The Dropout

The Dropout

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten