Biografanmeldelse
09. okt. 2013
Perfect Mothers
Perfect Mothers er en filmatisering af en Doris Lessing-roman og som at opleve en række yndige billeder fra de grå sider i Ugens Rapport. Foto | Matthew Nettheim

Perfect Mothers

Filmen om to veninder, der får affærer med hinandens sønner, er utroværdig i spektakulær grad.

Af Michael Bo

Talenterne står i kø i Perfect Mothers, ligger lag på lag. Ligegyldigt hvor man kigger hen på listen over medarbejdere og -virkende, bekræfter det én i, at Perfect Mothers er værd at have med at gøre.

Det er den desværre kun knap og nap, men det er interessant at kigge på, hvordan det kan være gået så galt. Filmens udgangspunkt er et klassisk feministisk værk, som vender kønsrollerne om i et seksuelt laboratorium, hvor det er kvinderne, der spiller kortene. Hvordan kan det være blevet til en piskeflødetung, småvulgær opbagning?

Filmen bygger på en novelle fra 2003 af den nu 93-årige Nobelpristager Doris Lessing. Novellen hed The Grandmothers, hvilket ville være et selvmorderisk navn for en film så ufravendt kommerciel som denne. På dansk har den fået titlen Perfect Mothers, noget bedre end den decideret besynderlige, helt uforklarlige originaltitel Adore.

Det er som at opleve en række yndige billeder sat til at illustrere en novelle fra de grå sider i fordums tiders Ugens Rapport. To modne kvinder, der har været bedstevenner hele livet og dertil hinandens naboer ved en overdådigt smuk australsk strand, forelsker sig i hinandens teenagesønner. Uafhængigt af hinanden, hvilket er første gang ud af rigtig mange, hvor man vrider sig lidt skeptisk i sædet.

Og så elskes der ellers løs i brændingen, og der stønnes og stilles skarpt på det faste, unge kød og de smægtende blikke. Godt nok er det drengene, der forfører mødrene, men det er kvinderne, der holder fast og elsker med en virkelig forbløffende umodenhed. Tilsyneladende varer forholdene i årevis, og alle fire suspenderer ethvert ydre liv, mens de helliger sig den forbudte elskov.

Det er utroværdigt i en spektakulær grad, og som det er skrevet i den ellers dygtige Christopher Hamptons manuskript og instrueret af Anne Fontaine er der ingen spor overhovedet tilbage af Doris Lessings kønslige eksperimentarium, hvor kvinder i alle aldre selv afgør deres egen skæbne, seksuelt og på andre måder. Ikke mindst fordi disse bedstemødre (det bliver de sidst i filmen, da sønnerne har fået jævnaldrende koner) er så åleslanke, glathudede, blonde, lattermilde og – labre! De kunne være drengenes storesøstre, så unge ser de ud, og så uerfarne synes de, rent emotionelt. Så kameraet dyrker damerne, mens damerne dyrker drengene, der surfer med spændte unge muskler og tager kåde brusebade udenfor. Det eneste, der mangler, er nogle golden retrievere, de kan løbe nøgne og i slowmotion sammen med ned ad stranden.

Jeg ville gerne kunne holde af Perfect Mothers, ville gerne applaudere dens mod, men det er en temmelig infantil affære, som slet ikke har nogen større historie at fortælle. Der er bare den om de to kvinder og de to unge mænd, intet politisk ærinde, ingen lødig dagsorden, bare halvnøgne kroppe og guddommelig natur. Kvinderne spilles af Naomi Watts og Robin Wright, og spillet mellem dem har en charmerende løshed, men også en umiskendelig, indforstået homoseksuel tone, der skævvrider filmens tema, men garanteret hjælper på salget. Deres omverden gætter på, at de er lesbiske, og filmen flirter også med denne mulighed – om ikke andet så for husarernes skyld. Drengene er kønne, atletiske og australske, og ingen mindre end Ben Mendelsohn er Robin Wrights eksmand, hvilket må være en vennetjeneste, han har gjort nogen, for der er ingen kerne at spille rollen på.

Perfect Mothers skal nok løbe sig nogle yderligere staver i livet fra publikummer, der vil føle sig frastødt af emnet og bare helt grundlæggende synes, at midaldrende kvinder skal holde sig fra smækre unge mænd. Jeg er ikke sikker på, at Lessings roman i sig selv er gangbar i en moderne verden længere, men denne pastelfarvede underoversættelse gør i hvert fald ikke forfatteren nogen tjenester.

Land:
Australien / Frankrig

År:
2013

Instruktør:
Anne Fontaine

Manuskript:
Christopher Hampton

Medvirkende:
Robin Wright, Naomi Watts, Xavier Samuel, James Frecheville, Ben Mendelsohn

Spilletid:
100 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
10. oktober 2013

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. nov. 2019
I morgen danser vi

I morgen danser vi

Biografanmeldelse
30. sep. 2019
XY Chelsea

XY Chelsea

Biografanmeldelse
29. juli 2019
Carmen og Lola

Carmen og Lola

Biografanmeldelse
08. apr. 2019
Gloria Bell

Gloria Bell

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten