Biografanmeldelse
08. mar. 2020
The Peanut Butter Falcon
I rollen som krabbefisker leverer Shia LaBeouf (tv.) endnu en passioneret præstation, mens Zack Gottsagen (th.) er rørende, men aldrig barnagtig, som Zack, der har Downs syndrom. Foto | Seth F. Johnson

The Peanut Butter Falcon

Der er både humor og sydstatscharme i underholdende film om outsidere, som finder hinanden gennem løjer og eskapader på en flodtur. 

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

”Det er ligesom en Mark Twain-historie,” lyder det fra Shia LaBeouf halvvejs i The Peanut Butter Falcon.

Det er et vink med en vognstang til dem på bagerste række, som ikke allerede havde Huckleberry Finn i tankerne.

Det kan godt være, at det ikke er Mississippi-floden, trekløveret Tyler, Judy og Zak driver ned ad (filmen foregår i North Carolina, et par stater længere østpå), men inspirationen er ikke desto mindre åbenlys.

Og filmen, der er skrevet og instrueret af Tyler Nilson og Michael Schwartz, er vitterligt ligesom en Mark Twain-historie. Den er fortalt med en humor og sydstatscharme, der ville få den store forfatter til at trække på smilebåndet.

Målet for denne flodtur er Zaks store helt: wrestlingtræneren Salt Water Redneck. Zak har Downs syndrom, og da han ikke har nogen familie, har staten placeret ham på et plejehjem, hvor han som de gamle kan tulle rundt og vente på at dø.

Det er jævnt nedslående, når man ellers er ung og rørig. Så med lidt hjælp fra stuekammeraten Lenny (en gavtyveagtig Bruce Dern) smører Zak sig ind i olie, smutter gennem tremmerne og i underbukser ud i natten.

Han søger ly for natten i en udtjent, lille båd. Morgenen efter vågner han brat, da Shia LaBeoufs krabbefisker Tyler springer ombord og drøner afsted, skarpt forfulgt af sine bevæbnede kolleger – spillet af rapperen Yelawolf og den altid pålidelige kamæleon John Hawkes.

Tyler har lige brændt alt deres udstyr, så de sætter efter ham. Imens socialarbejderen Eleanor kører det støvede landskab tyndt for at finde Zak.

Så er scenen sat for en underholdende og sympatisk fortælling om outsidere, der finder hinanden gennem løjer og eskapader.

Zak skal både lære at svømme og slå fra sig, mens selvhadske Tyler skal tilgive sig selv for et biluheld, der kostede hans bror livet. Og da Eleanor slutter sig til dem, viser det sig, at hun som enke har et hul i tilværelsen, de sammen kan fylde som en umage familie.

Det er næsten for opbyggeligt, og enhver kan samle puslespillet halvvejs gennem historien.

Men The Peanut Butter Falcon fungerer i kraft af den gode, farefulde eventyrstemning og jovialt selskab. Shia LaBeouf leverer endnu en indlevende og passioneret præstation, når han flirter skamløst med Dakota Johnson i rollen som Eleanor.

Hende kunne man godt have ønsket sig skrevet lidt mindre ensporet. Hun er mild, god og føjelig, mere rekvisit i fortællingen end troværdig.

Dét er til gengæld Zack Gottsagen i hovedrollen. Vi skal tilbage til norske Detektiv Downs for at finde en bedre præstation af en skuespiller med Downs syndrom. Zaks oprigtighed er rørende, men aldrig barnagtig, og man bliver indigneret på hans vegne, når en utålmodig omverden modarbejder ham.

Han vil jo bare tages alvorligt, også når han insisterer på at være wrestler og følger en 80’er-kitschet reklame fra et tyndslidt videobånd for at opnå sin store drøm. Tyler og Eleanor bliver reserveforældre, der viser, hvad det vil sige at møde folk i øjenhøjde uanset deres ståsted.

Der er kælet for iscenesættelsen og atmosfæren. Man bliver let henført til det maleriske flodlandskab, hvor egetræerne er dækket med spansk mos, og alligatorerne titter lumsk op fra overfladen, træstammer med uudgrundelige øjne.

Og så rammer miljøtegningen noget råt i skildringen af små kår og desperation i kystlandskabets sumpe. Men der er også en stolthed i skildringen af dette samfund af rednecks og trailer trash – en hyldest til en unik amerikansk kultur, hvor man giver desperate fremmede en slurk hjemmebrændt og peger i den gale retning, hvis ordensmagten skulle spørge om vej.

Titel:
The Peanut Butter Falcon

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Tyler Nilson, Michael Schwartz

Manuskript:
Tyler Nilson, Michael Schwartz

Medvirkende:
Zack Gottsagen, Shia LaBeouf, Dakota Johnson, Bruce Dern, Thomas Haden Church

Spilletid:
97 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
28. maj

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten