Biografanmeldelse
06. dec. 2024
Parthenope

Celeste Dalla Porta er dygtigt tilbageholdende i rollen som Parthenope (tv.), men man får ingen fornemmelse af nævneværdigt indre liv.

Foto | A24

Parthenope

Paolo Sorrentinos hyldest til hjembyen Napoli og en utilnærmelig, smuk kvinde er en kreativ dødssejler så selvsmagende, at den nærmer sig selvparodi.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Paolo Sorrentino har altid været en filmisk feinschmecker med barokke billeder, filosoferende dialog og sans for at skabe ophøjede øjeblikke, som rækker ud over handlingen og fæstner sig på nethinden.

Film som Il divo, Den store skønhed, Youth og The Hand of God byder alle på uforgængelige scener, der kan spille videre i erindringen i årevis.

Derfor kommer det som en overraskelse, hvor lidt der er at hæfte sig ved i Parthenope, en overæstetiseret, pedantisk og paternalistisk hyldest til den italienske instruktørs hjemby Napoli.

Æstetikken er stadig storladen, handlingen allegorisk, musikken betagende, skuespillet nøje og dygtigt tilpasset instruktørens vision. Men eventyrfortællingen om en utilnærmelig, smuk kvinde, der vandrer gennem Napoli som byens maskot og med livet på afstand, er en kreativ dødssejler så selvsmagende, at den nærmer sig selvparodi.

Mytologiens Parthenope kastede sig i Det Tyrrhenske Hav, da det ikke lykkedes hende at forføre græske Odysseus med sirenesang. Hendes lig skyllede ifølge overleveringen op på stranden i Napoli, som oprindelig hed Parthenope.

Det er her, filmens hovedperson fødes i vandkanten ved en opulent strandvilla i år 1950.

Snart efter møder vi hende som attenårig i et fasttømret trekløver med broren Raimondo og hushjælpens flirtende søn. Og modsat hendes oldgræske navnefælle er hele verden, eller i hvert fald den mandlige halvdel, draget af Parthenopes skønhed og ungdom.

Handlingen udfoldes i slentretempo med karnevalskomik frit efter salig Fellini.

På soløen Capri udstråler hun amoriner, så en rigmand vender sin helikopter om og inviterer hende med. Selv broren viser sig at være tragisk sårbar over for Parthenopes overnaturlige skønhed, men hun parerer alle tilnærmelser med et uudgrundeligt smil og en svidende aforisme:

”Længslen er et mysterium, sex mysteriets begravelse.”

Nysgerrighed bliver hendes vej frem i livet, anført af en række excentriske læremestre, hvor de fleste er mænd. Den fordrukne amerikanske forfatter John Cheever (Gary Oldman) afviser hende og erklærer selvmedlidende, at han ikke vil spilde ét minut af hendes ungdom.

Den knarvorne antropologiprofessor Marotta (Silvio Orlando) udser sig hende som sin protegé og taler pirrende i gåder om livets mysterier.

Da Parthenope kortvarigt overvejer en skuespilkarriere, møder hun en falmet diva, der gemmer sit kirurgisk vansirede ansigt bag et sort slør, mens en anden bruger sin stort anlagte hjemkomsttale til at udskamme Napolis bysbørn.

Senere overværer hun et fredsritual mellem to mafiaklaner, hvis yngste bliver velsignet af en præst, før de har sex foran hele familien. I en forgyldt katedral belærer en liderlig præst hende om kirkens teaterkunst midt imellem det sakrale og det blasfemiske.

Paolo Sorrentino er en inkarneret æstetiker og kan orkestrere en scene så storslået og underfundigt, at det benovede publikum antager, at der ligger en dybere mening bag.

Parthenope
er et overflødighedshorn af billeder, symboler og referencer, der nærmest skriger på fortolkning. Men jo mere instruktøren forsøger at indkapsle Napolis skønhed og sjæl i sin gudesmukke hovedperson, desto mere bliver Parthenope en tom beholder for hans banale dybsindigheder: ”Skønhed er som krig: Den åbner døre!”

Parthenope registrerer livet omkring sig uden rigtigt at deltage i det. Celeste Dalla Porta er dygtigt tilbageholdende i sin første store rolle, men det er først, da handlingen fremskrives til nutiden i en epilog, og Parthenope ikke længere er ung og smuk, at rollen, der nu spilles af Stefania Sandrelli, lader sig mærke af nævneværdigt indre liv.

Rent teknisk er Parthenope ofte bjergtagende. Men mest illustrerer den, hvor mange bånd instruktøren lagde på sig selv for at skabe The Hand of God.

Den afdæmpede erindringsfilm føltes som et stort skridt fremad. Med Parthenope går Sorrentino to tilbage.

Titel:
Parthenope

Land:
Italien, Frankrig

År:
2024

Instruktør:
Paolo Sorrentino

Manuskript:
Paolo Sorrentino

Medvirkende:
Celeste Dalla Porta, Gary Oldman, Silvio Orlando, Stefania Sandrelli, Isabella Ferrari

Spilletid:
136 minutter

Premiere:
25. december

Relevante artikler

Cannes 2024
22. maj 2024
Nærmest dødt løb om Guldpalmen

Nærmest dødt løb om Guldpalmen

Interview
05. dec. 2021
Guds hånd reddede Sorrentino

Guds hånd reddede Sorrentino

Biografanmeldelse
25. nov. 2021
The Hand of God

The Hand of God

Serieanmeldelse
28. jan. 2020
The New Pope

The New Pope

Biografanmeldelse
04. sep. 2013
Den store skønhed

Den store skønhed

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten