Boganmeldelse
23. sep. 2014
Paradoksets kunst
Under en teaterforestilling begynder virkelighed og identitet at blive relative størrelser for de to kvindelige hovedpersoner spillet af Naomi Watts og Laura Harring i Mulholland Drive. Foto | ABC

Paradoksets kunst

Det er absolut tilfredsstillende og totalt frustrerende at læse Andreas Halskovs nørdede monografi om vor tids ultimative auteur: David Lynch.

Af Lars Bukdahl

Det må ærgre Andreas Halskov, at han lige præcis ikke nåede at få David Lynch’ seneste ”filmproduktion” med i sin ellers neurotisk nørd-kompletterende monografi om den for mange af os ultimative auteur. Den drejer sig selvklart om Lynch’ et minut lange version af Ice Bucket Challenge – for længst set og genset af millioner på YouTube:

Lynch, iklædt en sort, fuldt opknappet skjorte, hælder en lille kop med iskaffe, ”a double shot espresso” i isspanden, spiller omkvædet til Over the Rainbow på oprigtig, men dilettantisk trompet, får isspanden med espressoen hældt ud over sig (på Laura Derns udfordring), får én til isspand hældt ud over sig (på Justin Theroux’ udfordring), kan ikke lade være at grine den mindste smule og udfordrer, drivvåd, Vladimir Putin (udtalt på Lynchiansk: Pooh-tin).

Halskov, som er cand.mag. i filmvidenskab og engelsk, ville have skyndt sig at linke til Lynch-oeuvret: Laura Dern og Justin Theroux har begge medvirket i Lynch-film, mens Over the Rainbow stammer fra The Wizard of Oz, der er en af de primære intertekster i Wild at Heart. Og kaffe er selvfølgelig Lynch-drikken par excellence, frem for alt i tv-serien Twin Peaks.

Derefter ville Halskov have brugt ”filmen” til endnu engang at understrege sine gode pointer om ufortolkelighed og betydningsoverflod: Det er – og skal formodentlig også være – fuldstændigt uigennemskueligt, hvorfor Lynch spiller Over the Rainbow på trompet.

Det er i lige mål absolut tilfredsstillende og totalt frustrerende at læse Paradoksets kunst.

Det er tilfredsstillende, fordi Halskov vitterligt har komplet tjek på små, store og bittesmå værker og intern og ekstern intertekst – fra generaliserede genrekoder til subtilt blinkende detaljer. Og han tager hele tiden afsæt i en skarp aflæsning af det tekniske og det formelle, det filmiske, i filmene.

Det er tilfredsstillende, fordi Halskovs centrale tese om det målrettet paradoksale (som han heldigvis hurtigt holder op med at kalde det ”bi-frontiske”) i Lynch’ praksis forekommer indlysende rigtigt. Ligesom de seks del-paradokser, han udpeger og udfolder i bogens anden halvdel, virker særdeles velvalgte og præcist eksemplificerede.

Æstetiseringsparadokset: det grimme er smukt. Genreparadokset: genrecollager (krimi plus sæbeopera for eksempel). Registerparadokset: ironi og patos på samme tid. Fortælleparadokset: overfloden af ikke- eller anti-plot. Virkelighedsparadokset: det fantastiske, på samme tid virkeligt og uvirkeligt. Forståelsesparadokset: det fortolkelige – uglerne er ikke, hvad de ser ud til, men hvad fanden er de så?

Jeg liker den implicitte og eksplicitte polemik mod de restløse Lynch-fortolkninger af ikke mindst psykoanalytisk tilsnit. Ugler, hvad de end er, har ikke nødvendigvis en underbevidsthed.

Det frustrerende ved Paradoksets kunst er bogens (og forfatterens) egen dobbeltidentitet som halvt akademisk og halvt nørdet. Her er desværre ingen af de ”flydende overgange” og ”overtoninger”, der er en del af Lynch’ signaturstil, som vi også kunne kalde mellemstationen: velskrevet, personlig formidling.

Andreas Halskov skriver ikke særligt skønt. Til den ene side begynder han hele tiden forfra med teoretiske Adam’er og Eva’er og tynger sig ned med akademisk lingo. Til den anden side over-informerer han nørdet og helt vilkårligt om alskens Lynch-relateret. Hellere end et kapitel om alle de tv-serier, som Twin Peaks har inspireret (det grelleste og fedeste eksempel er ikke nået med: HBO’s splinternye The Leftovers), havde jeg hørt mere, gerne nørdet, om Lynch’ ikke-filmiske aktiviteter: billedkunst, møbler etc.

Løsningen er selvfølgelig, at Lynch filmatiserer bogen, forskønner den grumt og gennemgribende – og gør den de truttende mindst 30 procent (i Indland Empire var han oppe på 75) genuint uforståelig.

Titel:
Paradoksets kunst – om David Lynch og hans film

År:
2014

Forfatter:
Andreas Halskov

Forlag:
Turbine Forlaget

Omfang:
200 sider

Pris:
249,95 kroner

Relevante artikler

Nyhed
14. sep. 2007
Tæt på David Lynch

Tæt på David Lynch

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
26. nov. 2022
Vanskabte land

Vanskabte land

Biografanmeldelse
12. juli 2022
Et sekunds lykke

Et sekunds lykke

Biografanmeldelse
06. mar. 2022
Benedetta

Benedetta

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten