Biografanmeldelse
11. juni 2024
Paradiset brænder

Med sin vraltende gang og selvsikre attitude stjæler Safira Mossberg som lillesøster Steffi de fleste scener, uden at der gøres et stort nummer ud af det.

Foto | Hobab

Paradiset brænder

Det er overrumplende magisk, når tre søstre må klare sig alene uden forældre i et svensk arbejderklassekvarter.

Af Anna Engmann

40 minutter inde i svenske Mika Gustafsons sprudlende fortælling om søsterskab sker der noget magisk. 

Unge Laura ser en tyk dame med en tyk kat i favnen. Det lyder ikke overnaturligt, men synet er en spejling af et portræt, der hænger i entréen hos en kvinde, som teenageren tidligere har strejfet.

Laura bliver betaget af maleriets ejer, som måske kan hjælpe hende og hendes søstre ud af en knibe. 

På papiret er Paradiset brænder set før, men i Gustafsons kyndige hænder – og med lidt magi – føles fortællingen ny. 

De tre søstre – sekstenårige Laura, tolvårige Mira og seksårige Steffi – bor i et boligkompleks et ikke nærmere bestemt sted i Sverige, hvor de passer sig selv og hinanden. 

Der er ingen forældre i hjemmet. 

Kun et kørekort på køleskabet vidner om, at pigerne har en mor. Hun spøger i opkald fra socialrådgiveren, men viser sig på intet tidspunkt. 

Man kastes direkte ind i søstrenes hverdag.

Kameraet ryster og drejer, og der klippes hektisk, så man bliver både rundtosset og en smule forpustet. Cornflakes væltes ud i en skål, et tisselagen proppes i en blå Ikea-pose, og lillesøster Steffi får sæbet sit hår ind af Mira. 

Et kæmpe kaos, men tonen er let. Ligesom i Georgies verden skildrer Mika Gustafson et arbejderklassekvarter i klare farver og set gennem søstrenes øjne. 

Fællesskabet blandt pigerne fra kvarteret er i forgrunden, og scener, hvor de danser, fester og ligger i græsset med arme og ben slynget om hinanden, får god plads. Popmusik ledsager billederne og overdøves kun af pigerne, der begejstret skråler med. 

Men de lykkelige stunder varer ikke ved. Der klippes brat væk fra festscenerne, da Laura stikker af fra pigegruppen for at holde de sociale myndigheder hen, så de tre søstre kan blive boende sammen. 

Paradiset brænder er overrumplende klippet af danske Anders Skov, der også sad i klipperummet på Ali Abbasis Grænse. Skov klipper ofte væk fra scener, man normalt ville spille til ende, imens andre scener får lov at rulle i lang tid. 

Vi inviteres ind i pigernes liv, så vi kan mærke, hvad der er på spil for dem. 

I manuskriptet udelades helt oplagte muligheder for storladent drama, og af samme grund sniger fortællingen om søstrene sig ind på én. I stedet for store armbevægelser bruges kontraster til at frembringe stille drama. Som når Laura må snøfte alene i mørket, imens fyrværkeri lyser nattehimlen op. 

Da Laura møder den voksne Hanna, får hun et pusterum fra tjansen som reservemor for sine yngre søskende. Man ser de to bryde ind i huse for blot at snuse rundt og svøbe sig i andres liv. Og man får lyst til at hænge ud i designermøblerne i lækre 70’er-villaer sammen med dem. 

Ida Engvoll giver dybde og nuancer til Hanna, så man lige akkurat fornemmer en kvinde i krise. Hun ser tiden med Laura som en flugt fra sit liv som nybagt mor. 

Sideløbende med Lauras eventyr tager filmen afstikkere sammen med Mira og Steffi. Det er en fornøjelse at følge med i Miras karriere som manager for naboens mand, der skal optræde på den lokale bodega. Hans version af Fever Rays Keep the Streets Empty for Me er bare et af filmens mange højdepunkter. 

Safira Mossberg som lillesøster Steffi står ligeledes for mange gode øjeblikke. Med sin vraltende gang og selvsikre attitude stjæler hun de fleste scener, uden at der gøres et stort nummer ud af det. 

Også Dilvin Asaad og Bianca Delbravo overbeviser som henholdsvis Mira og Laura, og kemien mellem de tre søstre smitter. Enhver med en eller flere søstre vil kunne genkende pigernes dynamik. 

Filmens magiske greb kan minde om dem i Alice Rohrwachers Lazzaro den lykkelige. Dog holder Mika Gustafson sig til et enkelt glimt af noget overnaturligt. Det er befriende, at magien ikke forklares, men bare får lov at være der.

Titel:
Paradiset brænder

Originaltitel:
Paradiset brinner

Land:
Sverige, Italien, Danmark, Finland

År:
2023

Instruktør:
Mika Gustafson

Manuskript:
Mika Gustafson, Alexander Öhrstrand

Medvirkende:
Bianca Delbravo, Dilvin Asaad, Safira Mossberg, Ida Engvoll

Spilletid:
108 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
13. juni

Fra samme skribent

Cph:Dox 2024
14. mar. 2024
The Contestant

The Contestant

Biografanmeldelse
18. jan. 2024
How to Have Sex

How to Have Sex

Serieanmeldelse
23. juni 2023
Arkitekten

Arkitekten

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten