Biografanmeldelse
11. mar. 2014
Out of the Furnace
I Out of the Furnace støder Woody Harrelson som eksplosiv outlaw sammen med Christian Bale som indestængt fabriksarbejder, og stort skuespil opstår. Foto | Scott Free Productions

Out of the Furnace

Subtilt drama skildrer den amerikanske arbejderklasses frustrationer under finanskrisen gennem en parade af gode skuespilpræstationer, hvor Christian Bale leverer karrierens højdepunkt.

Af Rune Bruun Madsen

Christian Bale druknede i anmelderroser for sin rolle i Oscar-frontløberen American Hustle. Og kravet om at tage 20 kilo på var formentlig – i Bales ekstreme tilfælde – en smal sag.

I det fåmælte drama Out of the Furnace leverer Bale imidlertid karrierens højdepunkt.

Vi befinder os i industriflækken Braddock, hvor halvt sammenstyrtede fabrikker står tilbage som udpinte levn fra en bedre tid. Året er 2008, og på barens fedtede fjernsynsskærm lover Obama forandring. Her i det amerikanske rustbælte klinger løftet om håb imidlertid lige så hult som de tomme butiks-bygninger.

Enhver mands muligheder er groft sagt reduceret til pest eller kolera. Enten tjener man sin slaveløn på stålværket, eller også melder man sig til hæren og sendes til Irak.

Christian Bale og Casey Affleck spiller brødrene Russell og Rodney Baze, der vælger hver sin levevej.

Gennem velvalgte nedslag følger vi brødrenes nederlag gennem en årrække. Russell, der ellers er den lovlydige optimist, ryger i fængsel for spritkørsel og mister sin kæreste Lena (Zoe Saldana). Rodney vender tilbage fra Irak og deltager i brutale nævekampe, der arrangeres af den dybt uberegnelige narkokonge, Harlan DeGroat (Woody Harrelson).

Da Rodney forsvinder og formodes dræbt, indleder den netop løsladte bror et hævntogt, der strækker sig dybt ind i omegnens skovområder – en lovløs hillbilly-region, hvor DeGroat er enevældig, og autoriteterne nægter at sætte deres ben.

Den relativt enkle handlingstråd er imidlertid kun rygraden i en fortælling, der skildrer den amerikanske arbejderklasses vilkår midt i det nye årtusinds største krise.

Tristessen understeges stilistisk af den grynede og blågrå billedside, der er optaget udelukkende på gammeldags 35 millimeter film. Et fornuftigt valg af instruktør Scott Cooper, der også stod bag den Oscar-belønnede Crazy Heart fra 2009.

Men først og fremmest glimrer Out of the Furnace ved en lang række beundringsværdige skuespilpræstationer, ikke mindst af Affleck og Bale som brødrene Baze. Her overskygges Bales karakter ikke af den method-acting, der efter min mening har givet tidligere roller en lettere anstrengt aura.

Også Sam Shepard som brødrenes stoiske onkel, Forest Whitaker som politichefen, der stjæler Russells kæreste og Willem Dafoe som lokal gangsterboss, leverer brændstof til en fortælling, der primært er karakterdrevet.

Woody Harrelson er desuden frygtindgydende som eksplosiv outlaw med et moralsk kompas, der peger direkte mod helvede. Sammen med HBO-serien True Detective cementerer dette forhåbentlig Harrelsons genopstandelse i mere seriøse roller.

Filmens mange karakterer er således alle forgreninger af det samme udgangspunkt. Mens nogle bider smerten i sig og hutler sig stolt gennem en trøstesløs hverdag, frister andre sig over på den forkerte side af loven i en søgen efter kvikke kontanter og kulørte indslag.

Samtidig hudfletter Out of the Furnace USA’s engagement i Irak uden at vise så meget som et sekund fra selve slagmarken. Dermed indskriver filmen sig i en tradition af (anti)krigsfilm som Ari Folmans Waltz with Bashir og Susanne Biers Brødre, der fokuserer på den indre kamp og de menneskelige traumer, der følger i krigens blodstænkede kølvand.

Gennem sammenskudte øjenbryn og ordknappe ytringer formår Casey Affleck intelligent at fremstille en karakter med dybe sår mejslet i psyken. Frustrationerne ligger gemt mellem linjerne hos en mand, der har oplevet krigens værste sider og nu kun føler sig levende ved at blive tæsket halvt ihjel.

Et fladt slutopgør mellem Russell og DeGroat og et par overtydelige referencer til The Deer Hunter og Ondskabens øjne er parenteser i en film, der maler et helstøbt portræt af et dysfunktionelt lokalsamfund i finanskrisens æra.

Land:

USA

År:
2013

Instruktør:
Scott Cooper

Manuskript:

Scott Cooper, Brad Ingelsby

Medvirkende:
Christian Bale, Casey Affleck, Woody Harrelson, Zoe Saldana, Forest Whitaker, Willem Dafoe, Sam Shepard

Spilletid:

116 min.

Aldersgrænse:

Tilladt over 15 år

Premiere:
13. marts 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. nov. 2014
Human Capital

Human Capital

Tv-anmeldelse
13. nov. 2014
Democrats

Democrats

Biografanmeldelse
29. okt. 2014
Nightcrawler

Nightcrawler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten