Cph:Dox 2019
19. mar. 2019
The Other Munch
Joachim Trier (tv.) og Karl Ove Knausgård i kunstmaleren Edvard Munch’ hus. Måske var det her, han skød sig selv i fingeren. Foto | Don't Look Now

The Other Munch

Forfatteren Knausgård finder i samtale med instruktøren Joachim Trier et øjenåbnende perspektiv på Edvard Munch’ mindre kendte billeder.

Af Peter Schepelern

Forfatteren Karl Ove Knausgård er verdensberømt for romanen Min kamp, hvor han over 4000 sider fortæller om sit liv. For nogle år siden blev han inviteret af Munchmuseet i Oslo til at lave en udstilling på basis af de tusindvis af Munch-værker, som museet ejer. 

Det er alle de billeder, Munch selv beholdt, alt det, han ikke fik solgt. Udstillingen Mot skogen – Knausgård om Munch åbnede i 2017, og efterfølgende udgav han en bog om Munchs billeder: Så megen længsel på så lille en flade. 

Filminstruktøren Joachim Trier – især kendt for undergangshistorien Oslo, 31. august – fulgte processen og deltog i udstillingens tilblivelse som en slags rejse- og samtalepartner. Faktisk er der to gange Trier, for selv om det er Joachim Trier, vi oplever i filmen, så er det hans bror, dokumentaristen Emil Trier, der er hovedinstruktør. 

Vi følger Joachim Trier og Knausgård, der diskuterer billederne og den kunstneriske proces, mens de vandrer omkring i det grådisede landskab og besøger de forskellige lokaliteter i Munchs liv. 

Knausgård er blevet en rockstjerne i moderne kultur, men det er i høj grad Trier, der fører ordet. Og det gør han godt. Han kommer med klare, intellektuelle analyser, mens Knausgård mest går rundt med sin intuitive tilgang og ser eftertænksom ud. Først efterhånden træder forfatteren mere i karakter, og da det kommer til stykket er det ham, der har en ny, original vinkel på Munch. 

Munch er berømt for det tænderskærende univers af skrig, angst, jalousi og melankoli, der kendetegner hans ikoniske billeder fra 1890’erne. 

Stor, desperat kunst, der ikke var uden omkostninger. 

Malerens vilde livsførelse endte med behandling hos dr. Jacobson på Frederiksberg i 1909, og så var dæmonerne fordrevet. Munch kunne vende hjem og levede isoleret på sit landsted – kun optaget af at male – indtil til sin død som 80-årig i 1944. 

Billederne fra malerens sidste 30-40 år anses traditionelt for at være svagere end de berømte billeder. Men det er netop disse billeder, Knausgård interesserer sig for, selv om han op til udstillingens åbning kommer i tvivl, om det nu er en god idé også at vise dårlige billeder. 

Og her finder han en kontakt til Munch, der i de sidste årtier bare malede løs. Munch maler uden perfektionisme, råt og skitseagtigt, på samme måde som Knausgård bare skriver og skriver og skriver. Hurtigt og uden at rette, fortæller han. 

Det kan Knausgård identificere sig med, og da han efterhånden også får ordet i sidste halvdel af filmen, har han gode iagttagelser. 

For Knausgård kan se dybder og betydninger i et forholdsvis simpelt billede forestillende en kålmark, så man får en aha-oplevelse. Og han kan afdække det eksistentielle perspektiv i et tysk snelandskab. 

Han kommer ikke med kunsthistoriske betragtninger, men reagerer på de følelser, som billederne vækker i ham. På den måde får han Munch redefineret som en meget virkelighedsnær kunstner, lidt ligesom Knausgård selv formår at skrive om hverdagslivet, om alting, simpelt og banalt – og aftvinge det en mening. Det uendeligt store i det uendeligt små. 

De kendte billeder er så kendte, at de er svære at se. Vi har på en eller anden måde udtømt al angsten og mørket. Nu får vi billeder, som måske nok er dårligere, og nogle er klart ringe, men som alligevel i deres friskhed handler om lys og glæde og almindeligt liv. 

Filmen giver et fint indblik i Knausgårds Munch-vision, især for dem, der ikke kom til Oslo og så udstillingen, som for øvrigt blev en stor succes. Til sidst dukker Munch selv op på et gammelt filmklip, ser ind i kameraet og kigger på os, inden han forsvinder. Men Knausgård og Trier-brødrene har indfanget ham.

Titel:
The Other Munch

Originaltitel:
Den andre Munch

Land:
Norge

År:
2018

Instruktør:
Emil Trier, Joachim Trier

Medvirkende:
Karl Ove Knausgård, Joachim Trier, Stian Grøgaard

Spilletid:
48 minutter

Premiere:
25. marts i Valby Kino og Den Sorte Diamant, 28. marts i Charlottenborg og 30. marts i Cinemateket under Cph:Dox

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. aug. 2022
Udvandrerne

Udvandrerne

Serieanmeldelse
02. okt. 2018
Kriger

Kriger

Biografanmeldelse
18. nov. 2017
Lumière!

Lumière!

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten