Serieanmeldelse
11. apr. 2024
Orkestret – Sæson 2

Djøferen Jeppe Nygren (Rasmus Bruun) finder en mere stærk side frem konfronteret med sit livs nederlag, mens klarinettisten Bo Høxenhaven (Frederik Cilius Jørgensen) bliver mildere, da hans mor får en kræftdiagnose.

Foto | SAM Productions

Orkestret – Sæson 2

Karaktererne står bomstille og udvikler sig alligevel i anden sæson af Mikkel Munch-Fals’ usædvanligt vellykkede serie, der byder på uventet satire over velfærdssamfundets falliterklæring.

Af Kristian Ditlev Jensen

Noget af det mærkelige ved tv-serien Klovn er, at selv om den strengt taget var planket fra den amerikanske succes Curb Your Enthusiasm, fik den hurtigt sit helt eget liv. 

Plottet stak af i uventede retninger, og karaktererne udviklede sig vildt sjovt. I den forstand er serien faktisk endt som lidt af en original. 

Den samme dynamik mærker man i anden sæson af Mikkel Munch-Fals’ usædvanligt vellykkede serie om Orkestret, som er lavet efter idé af Adam Price. For mens personerne på en måde står bomstille, udvikler de sig. 

Anden klarinettisten Bo Høxenhaven (Frederik Cilius med heftig pondus) er uhæmmet indebrændt og notorisk konfrontatorisk. Men Bo bliver pludselig mere menneskelig og mild, da hans mor bliver syg, og da han forelsker sig i en tilsyneladende dårlig kok (spillet sjovt dominerende, men samtidig autentisk varmt af den altid sikre Lene Maria Christensen). 

Djøferen Jeppe Nygren (usikkert sikre Rasmus Bruun) er forsigtig og konfliktsky mellemlederagtig, selv da han endelig bliver chef. Men han finder en mere stærk side frem, da han står over for sit livs nederlag. 

Klarinettisten Simon Elliot (glatte og morsomme Caspar Phillipson) er om muligt endnu mere irriterende og overlegen end i forrige sæson, nu hvor han er blevet midlertidig førsteklarinettist. Men han bliver endnu mere til grin her i sæson 2, da han for eksempel må masturbere på sin bryllupsnat. 

Jeppes ekskone Regitze (en lettere hudløs Neel Rønholt) slås stadig med alkohol, men virker endelig mere autentisk og sårbar. Vibeke, Bos mor (spillet temmelig morsomt af Ina-Miriam Rosenbaum), bliver mere ærlig og åben. 

Sådan kan man blive ved. 

Serien er ikke bare befriende politisk ukorrekt. Den ryger også lige i flæsket på al den wokeness og de tabuer, som er i tiden. 

Jeppe Nygrens nye bestyrelsesformand Gertrud (en forførende magtfuldkommen Lise Baastrup) har fundet sig en ung elskerinde, og Jeppe Nygrens forsøg på tilnærmelser og hans afvisninger ender som lige-ved-og-næsten-MeToo-sager. 

Bo Høxenhaven sviner alt og alle, og de fleste karakterer kommer godt rundt i kæften. Men endnu mere uventet tages der livtag med velfærdssamfundets falliterklæring. 

Da Vibeke bliver indlagt med hoftebrud, får hun en terminal kræftdiagnose skreget ind i hovedet af stenansigtet på Biljana Stojkoska, der spiller en importeret læge plaget af et sprogligt hækkeløb, der selvfølgelig får Bo til at se rødt. 

På samme måde spiller nedskæringer i det offentlige flere gange andenviolin, når folk bliver forkølede, fordi der skal skrues ned for varmen. Hvis de da ikke vansmægter på et køkken, hvor kokken på et tidspunkt afslører, at hendes budget er på fire kroner per kuvert. 

Som i første sæson skriver manusforfatteren Søren Felbo og serieskaber Mikkel Munch-Fals virkelig sjovt og mange steder både rørende og tankevækkende. 

Da Jeppes ekskone endegyldigt bryder med ham – og alle prøver at lade, som om det er helt fint – bliver man faktisk ret sørgmodig indvendig. 

Handling, replikker og den fine personinstruktion samler sig til noget helstøbt. 

Komponist Nicklas Larsen Schmidts lette omskrivninger af klassiske værker spiller en hovedrolle i serien som et humoristisk-musikalsk leitmotif. De let forandrede, næsten jazzede motiver farver forgrunden, så man – hvis man ellers opdager det – må skrige af grin. 

I et af de første afsnit vrænger snobbede Bo, at det altså ikke kan være Vivaldis De fire årstider hver gang, da orkestrets fremførelse af et smalt stykke musik kritiseres eller overhovedet diskuteres. Nogle afsnit senere får vi en af satserne fra netop Vivaldis til kvalmepunktet brugte og især misbrugte parafrase på årets sæsoner. 

Med sine ti afsnit på hver 25 minutter kan man snuppe komedien som små intermezzi i en stresset hverdag. Men man kan også streame hele dynen, som var den en fem timer lang opera af Phillip Glass. 

Maestro!

Titel:
Orkestret

Sæson:
2

Land:
Danmark

År:
2024

Instruktør:
Mikkel Munch-Fals

Manuskript:
Mikkel Munch-Fals, Søren Felbo, Rasmus Bruun, Jacob Katz Hansen

Medvirkende:
Frederik Cilius, Rasmus Bruun, Neel Rønholt, Caspar Phillipson, Lise Baastrup

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 25 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
12. april på DRTV

Relevante artikler

Serieanmeldelse
30. juni 2022
Orkestret

Orkestret

Nyhed
22. nov. 2021
DR udskyder serie efter sexismesag

DR udskyder serie efter sexismesag

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten