Biografanmeldelse
10. apr. 2013
Oblivion
Tom Cruise er Palle alene i verden i Oblivion, der bærer på en åbenbaring, man skal i biografen for at opleve. Foto | David James

Oblivion

Tron-instruktør har skabt en fuldkommen overbevisende, atomkrigshærget udørk i sci-fi-storfilmen med Tom Cruise.

Af Mads Suldrup

Mere end nogen anden genre står og falder science fiction-genren med overbevisning og atmosfære: Æder man filmens virkelighed, der ofte er så langt fra den, man kender fra dagligdagen?

Det har instruktøren bag den amerikanske science fiction-storfilm Oblivion, Joseph Kosinski, eminent forståelse for. Han sætter en tyk streg under sine evner som stemningsmager, der bogstavelig talt kan skabe universer af en anden verden.

Filmen fungerer blændende som et eventyr fra Jorden anno 2077, hvor en atomkrig mellem menneskene og de udefrakommende ”gribbe” har efterladt jorden ubeboelig. De overlevende mennesker er flygtet til Titan, Saturns største måne, med undtagelse af kæresteparret Jack (Tom Cruise) og Victoria (Andrea Riseborough), som sammen står for vedligeholdelsen af de droner, der bekæmper de resterende gribbe på jorden.

Deres hverdag vendes på hovedet, da et rumskib brænder gennem atmosfæren og forulykker. Den eneste overlevende, den smukke Julia (Olga Kurylenko), kender nemlig på mystisk vis Jack, som samtidig får kendskab til en gruppe mennesker, der stadig lever på jorden under lederskab af en ufrivilligt komisk og karikeret Morgan Freeman med solbriller og cigar i mundvigen (hans højre hånd spilles i øvrigt af Nikolaj Coster-Waldau).

Det leder op til den livsforandrende åbenbaring, som sci-fi-hovedpersoner så ofte gennemgår. Overraskelsen skal selvfølgelig ikke afsløres her, men det bør nævnes, at den ikke har tilnærmelsesvis samme prægnans som eksempelvis Luke Skywalkers bitre erkendelse af sit faderlige ophav i Star Wars.

Oblivion formår således heller ikke at gøre det, der kendetegner de allerbedste sci-fi-film: den futuristiske verden som springbræt for fundamentale overvejelser om den menneskehed, der som regel er på vej ud over afgrunden. Fra The Matrix’ fokus på den galoperende teknologiske udviklingtil den filosofiske grublen over menneskets eksistens i Andrej Tarkovskijs Solaris.

De luftlag bevæger Oblivion sig ikke i, men til gengæld sætter dens post-apokalyptiske verdensbillede nye standarder for, hvad man kan forvente af production value. Her er til overflod majestætiske totalbilleder af en trøstesløs og gold klode, hvor smadrede skibe, broer og stadioner stikker op fra jordoverfladen som fugleskræmsler fra en fjern fortid.

I scenerne i Jack og Victorias lejlighed højt oppe i luften er green screen og computereffekter vellykket tilsidesat til fordel for et mere realistisk look med den mere gammeldags metode, hvor billeder – i dette tilfælde af betagende himmelhvælvinger – projiceres på baggrunde på settet.

Opbyggelsen af atmosfære fungerer ikke kun på overfladen. Joseph Kosinski debuterede med den lige så visuelt overdådige Tron: Legacy i 2010 og skal blive et spændende navn at følge. Han spenderer en god sum af filmens over to timer lange spilletid på indledende rekognosceringsscener med Jack, som emmer af Palle alene i verden-uhygge.

Scenerne bliver ekstra stemningsfulde takket være den franske duo M83’s pompøse og melankolske elektrorock, der passer som fod i hose til det atomkrigshærgede udørk-univers.

Men en sammenligning af dronerne i Oblivion og deres tydelige inspirationskilde, computeren Hal 9000 fra Stanley Kubricks mesterlige Rumrejsen år 2001, viser samtidig, hvorfor Oblivion trods alt ikke vil indskrive sig i science fiction-kanonen.

Begge robottyper er udstyret med det ikoniske røde øje, der er evigt manisk stirrende. Men hvor Hal er uhyggelig på grund af sine kolde kalkuler, er dronerne farlige på grund af noget mere banalt: deres enorme maskingeværer, som får lidt for meget spillerum mod slutningen af filmen. Som sci-fi-blockbuster sidder Oblivion dog lige i skabet.

Land:
USA

År:
2013

Instruktør:
Joseph Kosinski

Manuskript:
Karl Gajdusek, Michael Arndt, Joseph Kosinski

Medvirkende:
Tom Cruise, Morgan Freeman, Olga Kurylenko, Nikolaj Coster-Waldau, Melissa Leo

Spilletid:
126 minutter

Premiere:
11. april 2013

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over elleve år

Relevante artikler

Nyhed
20. feb. 2012
Coster-Waldau filmer med Cruise

Coster-Waldau filmer med Cruise

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
22. jan. 2014
American Hustle

American Hustle

Biografanmeldelse
06. nov. 2013
Don Jon

Don Jon

Fra samme instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten