Biografanmeldelse
01. nov. 2018
Nøddeknækkeren og de fire kongeriger
Som dronning af Snoldeland folder Keira Knightley sig ud med lige dele sukkersød attitude og lyserødt vanvid i mødet med den unge Clara (Mackenzie Foy). Foto | Laurie Sparham

Nøddeknækkeren og de fire kongeriger

Disneys version af klassisk julefortælling har imponerende scenografi, men det bliver næsten for meget af det gode.

Af Patricia Smollerup

De fleste kender oplevelsen af at sætte sig ved et overdådigt kagebord. 

Den ene lækkerbisken præsenteres efter den anden. Flødeskum, glinsende glasur, bær i kraftige farver og chokoladeovertræk. Tænderne løber i vand, men selv om kvaliteten på de enkelte godter er høj, ved man, at indtagelsen af den ene kage efter den anden fører til et umådeligt sukkerchok. 

Sådan har man det under Disneys julefortælling Nøddeknækkeren og de fire kongeriger. 

Disney har i disse år planlagt en lang række af live-action-film. Senest Skønheden og udyret, og med Nøddeknækkeren og de fire kongeriger har svenske Lasse Hallström skabt en julefortælling inspireret af E.T.A. Hoffmanns klassiker og den udødelige Tjajkovskij-ballet, som stadig opføres over hele verden hver eneste jul. 

I Nøddeknækkeren og de fire kongeriger møder vi den unge Clara, som sørger over tabet af sin mor. På juleaftensdag giver far hende en gave fra hendes afdøde mor: et smukt og mytisk sølvskrin, som dog er låst. 

I sin søgen efter nøglen føres Clara ind i et magisk univers med fire kongeriger: Snoldeland, Blomsterland, Sneflokkeland – og Det Fjerde Rige, som de tre andre lande er krig med. Clara møder nøddeknækkeren Philip, som bliver hendes tro følgesvend, og sammen forsøger de at finde nøglen til morens skrin og skabe fred mellem rigerne. 

Landenes stil og skørhed giver tydelige associationer til Tim Burtons Alice i Eventyrland, og den visuelle side er yderst betagende. Både virkelighedens verden og det magiske parallelunivers har en fortryllende scenografi og kostumer. 

Prægtige kjoler er pyntet med tyl, rhinsten og sløjfer. En eventyrlig magi skabes, når Clara følger en guldsnor til det magiske univers med gigantiske, glimtende sneflager og slikstokke. Men med det søde kommer også det sure, og i Det Fjerde Rige byder en forladt forlystelsespark på knækkede karruseller og skumle klovnedukker. 

Man bliver fuldstændigt blæst bagover, når man præsenteres for de overvældende universer og ønsker blot at fortabe sig i de mange finurlige detaljer. 

Desværre bevæger filmen sig hurtigt videre, og man har svært ved at indstille øjnene og fordøje de voldsomme indtryk. Det føles som en overflod. 

Mackenzie Foy er charmerende som den handlekraftige og selvstændige Clara med uskyldige, rolige øjne, der dog også udtrykker, at hun bærer på en smerte. Hun er et ungt og spændende talent, som spiller over for nogle af de helt store stjerner. 

Både Morgan Freeman og Helen Mirren kører på rutinen i rollerne som henholdsvis Claras gudfar og dronningen af Det Fjerde Rige. De er som altid driftsikre, og deres blotte tilstedeværelse giver en tyngde. 

Hvor Morgan Freeman og Helen Mirren er tilbagelænede, folder Keira Knightley sig fuldt ud. I lyserødt fra top til tå i rollen som dronning af Snoldeland veksler hun mellem en sukkersød attitude og det rene vanvid. Med stemmen i skingert leje, sporadisk brug af franske ord, et overgearet smil og dramatisk gestik er hun en ren fornøjelse af følge. 

Bag den prægtige overflade i Nøddeknækkeren og de fire kongeriger er der mangler. Et plottwist i filmens sidste del afslører en skurk fra en uventet kant. Skurkens motiv står ikke videre klart. Og Helen Mirrens dronning får vi kun et sporadisk kendskab til. 

Når det er sagt, er det alligevel en sød fortælling om tab og om at finde sig selv, og Nøddeknækkeren og de fire kongeriger vil være et hyggeligt bekendtskab for familier, som skal i biografen i juletiden.

Titel:
Nøddeknækkeren og de fire kongeriger

Originaltitel:
The Nutcracker and the Four Realms

Land:
USA

År:
2018

Instruktør:
Lasse Hallström, Joe Johnston

Manuskript:
Ashleigh Powell

Medvirkende:
Mackenzie Foy, Keira Knightley, Morgan Freeman, Helen Mirren

Spilletid:
99 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
1. november

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. maj 2022
How I Met Your Father

How I Met Your Father

Serieanmeldelse
19. apr. 2022
The Dropout

The Dropout

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten