Biografanmeldelse
05. jan. 2017
Nocturnal Animals – Natdyr
Jake Gyllenhaal (midt) spiller en dobbeltrolle som forfatteren Edward, der sender et bogmanuskript til sin ekskone, og familiefaren Tony, hvis kære i selvsamme manuskript bliver udsat for en frygtelig forbrydelse. Foto | Merrick Morton

Nocturnal Animals – Natdyr

Når Tom Fords film fungerer bedst, er den en kompleks psycho-thriller om begæret og bestialiteten under vores civiliserede overfalde.

Af Rasmus Brendstrup

Efterligner kunsten livet, eller er det omvendt?

Jetset-galleristen Susan Morrow (Amy Adams) har mistet smagen for det, der engang var hendes kald, og nu går hun modløs og drænet rundt i sin Los Angeles-designervilla, mens præmiemanden er i økonomisk uføre og knalder en yngre model.

Det er en gave sendt fra himlen, da en pakke med et bogmanuskript kommer med posten og vækker hendes sanser til live. Eller er gaven fra helvede?

Manuskriptet hedder ”Nocturnal Animals”, er skrevet af Susans eksmand Tony, dedikeret til hende – og handler om deres forhold. Og den er fra første side en mareridtsfortælling, som både vi tilskuere og Susan bliver hypnotiseret af.

Både fordi den tydeligt er et kommunikationsredskab mellem to mennesker, der aldrig har fået talt ud, og fordi instruktør Tom Ford her viser, at han har en monstrøst uhyggelig thriller-instruktør gemt i sig.

Præmissen er hurtigt etableret: Romanen blotlægger sandheder om Susan, som hendes liv har lagt et slør over. Hver gang hun åbner bogen, men også hver gang hun lægger den fra sig, kommer nye spejlinger til syne, og nogle af dem er virkelig creepy.

For hvad er det lige, bortførelsen af en hel familie i den texanske ødemark (tænk No Country for Old Men møder True Detective) har at gøre med den servile, affekterede kunstsfære, der er hendes nutid?

Tom Fords store kunststykke i Nocturnal Animals – Natdyr er svingningen mellem to verdener, to fortællelag, der er hinandens modsætninger. Den ene beskidt, støvet, fornedrende og ikke mindst nådesløst ubeskyttet. Den anden blankpoleret beskyttede som porten til Los Angeles-villaen, pakket ind i konceptualiseringer, klasseskel og montre-glas, kunstig på talrige niveauer.

Man vidste godt fra Tom Fords fortid som tøjdesigner og fra pragtdebuten A Single Man (2009), at han mestrer det stilfulde.

Men her dolker han den samme sfære – overklassen, der har fortabt sig i overflade – med den samme satiriske vellyst, som Nicolas Winding Refn gjorde det i The Neon Demon.

Det er indimellem for meget af det gode, men heldigvis er koblingerne mellem filmens to universer – Texas og L.A. – gennem hele filmen uventede og veldosererede. Nogle gange i form af logisk umulige motivgentagelser, andre gange i form af personer, der optræder begge steder – som en slags dobbeltgængere.

Små stik, der minder tilskuere om, at filmen i sig selv er et kunstværk med smukke overflader, onde spejlinger og en betragter, der på en eller anden måde bliver hovedperson. Når det fungerer bedst, er Nocturnal Animals som David Lynch’ bedste psyko-noir-film, en Mulholland Drive til det nye årtusind.

Men modsat Lynch binder Ford til sidst en forklarende knude på sin fortælling. Det betyder, at filmens uformelige klump af kød, moderne kunst og redneck-brutalitet – knyttet sammen til en sylte med narrative tråde – bliver serveret mere gennembagt end rå.

Det tager noget af kompleksiteten og farligheden ud af Nocturnal Animals. Det er systematikeren Tom Ford, der til sidst sætter sit eget værk i montre ved siden af de kunstværker af blandt andre Damien Hirst og Jeff Koons, han allerede har flettet elegant ind i filmen.

Damien Hirst er repræsenteret med Saint Sebastian, Exquisite Pain: en hest bag glas, gennemboret af pile og tilsyneladende indkapslet i stivnet formalin.

Susan stirrer på værket uden at italesætte dets fascinationskraft, men som et værk-i-værket behøver hun heller ikke at gøre det: Det spejler vores dekadente trofæ-kultur og civilisationens nydelsesfulde kontrol over dyret i os.

Tom Ford formår således med Nocturnal Animals at stimulere ikke bare seerens angsthormoner og synsbegær, men også at sætte tanker i gang om bestialitet, civilisation, kontrol, selvindsigt, refleksion, kunst.

Det er på en gang elegant og brutalt, misantropisk velgørende – og en kende sterilt.

Titel:
Nocturnal Animals – Natdyr

Originaltitel:
Nocturnal Animals

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
Tom Ford

Manuskript:
Tom Ford

Medvirkende:
Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson

Spilletid:
116 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
5. januar

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten